Aggressiv rotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Une K
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 24 Apr 2011, 14:19
Location: Trondheim

Aggressiv rotte

Post by Une K »

Jeg har en venninne som fikk seg to hannrotter for noen uker siden. Helt i starten var den ene rotta veldig rolig og likte å sitte på fanget og bli kost med. Han viste ingen tegn til aggressivitet, men han likte ikke å bli løftet opp. Derfor lot hun ham selv gå ut av buret og løftet han så lite som mulig. Hun prøvde også å belønne han med godbiter, for å se om det hjalp, men det ble ikke noe bedre av det. Så da gikk han bare inn og ut av buret selv.
Etter en stund virket det som om alt gikk bra, men så begynte han å bli aggressiv. Han blåste seg opp og dyttet den andre rotta rundt i buret og noen ganger jaget han ham også. Likevel lå de sammen i hengekøyen på natten, så vi tenkte de bare lekte seg. Etterhvert som "leken" bare ble mer voldelig ble hun redd for at han virkelig kunne skade den andre rotta. De sluttet nesten å ligge sammen i hengekøyen også.
I tillegg til å være aggressiv mot den andre rotta, har han også vært aggressiv mot mennesker. Han har bitt venninnen min og hennes mor flere ganger til blods, og nå vet de ikke helt hva de skal gjøre med han.. De har tenkt tanken på å avlive han fordi de ikke syns det er noe greit eller koselig å ha en rotte som biter og er aggressiv hele tiden, men de vil selvfølgelig mye heller at han skal slutte!

Så jeg lurer på om noen her inne har erfaring med dette eller vet om det er noe man kan gjøre?
Lucas, Lotte, Bamse og Sofie <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Aggressiv rotte

Post by Matmor »

Det kommer an på alderen hans. Hvis han er over fire måneder og under et år er det sannsynlig at det er hormonene hans som rører på seg. Da kan det hjelpe å kastrere.

Une K
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 24 Apr 2011, 14:19
Location: Trondheim

Re: Aggressiv rotte

Post by Une K »

Han er litt over fire måneder nå.
Lucas, Lotte, Bamse og Sofie <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Aggressiv rotte

Post by Matmor »

Ingen garanti for at det virker, dessverre - spesielt ikke hvis rotta aldri har vært ordentlig tam - men jeg tror ikke det er så mye annet som har en sjanse til å virke. Med kastrering er det ofte en fordel at det kommer tidlig. Det er i alle fall på denne rotteguttens side.

Une K
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 24 Apr 2011, 14:19
Location: Trondheim

Re: Aggressiv rotte

Post by Une K »

Ok, tusen takk for svar! Jeg skal snakke med venninnen min, og hvis de velger å kastrere han, håper jeg det blir bra.
Lucas, Lotte, Bamse og Sofie <3

Une K
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 24 Apr 2011, 14:19
Location: Trondheim

Re: Aggressiv rotte

Post by Une K »

I kveld da venninnen min lot han være løs en liten stund, fløy han etter henne på gulvet og bet henne på føttene. Han er fortsatt like aggressiv og biter henne bare hun nærmer seg, så de bestemte seg for å avlive han..
Lucas, Lotte, Bamse og Sofie <3

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Aggressiv rotte

Post by Niana »

Une K wrote:I kveld da venninnen min lot han være løs en liten stund, fløy han etter henne på gulvet og bet henne på føttene. Han er fortsatt like aggressiv og biter henne bare hun nærmer seg, så de bestemte seg for å avlive han..
Uff, det var trist da :/ Synd de ga opp, det kunne jo hende at med litt mer trening så hadde han sluttet eller blitt bedre :sorry:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Une K
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 24 Apr 2011, 14:19
Location: Trondheim

Re: Aggressiv rotte

Post by Une K »

Ja, det var veldig trist :sorry: Jeg hadde også blitt glad i han, men jeg kunne jo ikke bestemme for dem heller.. :(
Lucas, Lotte, Bamse og Sofie <3

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Aggressiv rotte

Post by Larm »

Personlig ville jeg aldri avlivet for dette uten å prøve kastrering først :trist:. Ene rotten jeg har nå var slik før han ble kastrert, og han er nå verdens deiligste kosegutt etter at hormene roet seg :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Aggressiv rotte

Post by Tonje Lenore »

Jeg ville heller ikke avlivet før jeg hadde prøvd å kastrere han og sett åssen det påvirket ham!
Hadde en hannrotte som fløy på både meg og de andre rotteguttene jeg har, han satt bokstavelig talt i hånda mi og hang der.
Bestemte meg for å kastrere han og nå er han helt fin, skikkelig kosegutt og er supersnill med de andre guttene mine :cheesy:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Aggressiv rotte

Post by Søstrene Halvorsen »

Må si meg enig med de andre her. Jeg har jo Halvorsen han kan man. Vel si at ikke var så glad i noen når han kom hit. Hadde han vært yngere når jeg fikk han hadde jeg kastret han og satt han sammen med jente min for dem er han utrolig glad i. De andre gutta går det fint med helt til dem skal dele bur da blir han bare slem mpt alt og alle. O dag har halvorsen eget bur men det står nære jenten mine og luftes med gutta som syns det er helt topp og få leke med han. Når han har fått nok går han i buret sitt og legger seg. Det ser ut som han trives slik han har det i dag.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Une K
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 24 Apr 2011, 14:19
Location: Trondheim

Re: Aggressiv rotte

Post by Une K »

Enig der jeg også.. Er altfor glade i mine til å kunne gi dem opp uten å ha prøvd alle muligheter :sorry:
Lucas, Lotte, Bamse og Sofie <3

Post Reply