Avel på Fuzz.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Avel på Fuzz.

Post by Woodgirl »

Lurer på om det er noen forskjell på fuzz og naken angående dievorte problematikk ved avel.
Er det noen måte å se om en fuzz hunn har egnede eller uegnede patter?
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Avel på Fuzz.

Post by Matmor »

Det er ikke så lett å finne informasjon om hvor vanlig et helseproblem er. RatHealth (USA) angir bare at Fuzz hunner kan ha problemer med å gi die, ikke noe om hyppigheten. Det samme gjelder http://www.kleineknaagdieren.nl/artikel ... /index.php (den hollandske gnageroppdretterforeningen) og, for den saks skyld, NTF's avlsveiledning. I Tyskland virker det som om rotteforeningen(e?) mener avl på Fuzz er forbudt ved lov fordi det anses som Qualzucht (med vilje å påføre dyr en lyte), men deres Qualzucht-liste er lenger enn de fleste andre lands.

Hos longhair-rotter (en helt annen recessiv pelsmutasjon) gjelder det visst nesten alle hunnene, også de som har riktig antall dievorter utviklet til normal tid. Det som skjer er muligens at nipplene er tette, muligens at rottene bare er disponert for jurbetennelser av annen årsak. Men grunnen til at jeg vet dette om Longhairrottene er at noen har avlet på dem i Danmark over flere generasjoner, og resultatene er kjent. Jeg har ikke kjennskap til noen som har gjort det samme med fuzz.

Ut fra analogien må man regne med at tilsynelatende normale nippler ikke er noen garanti for at en rottemamma kan gi melk fra dem - og det er nøyaktig hva den hollandske siden sier. "Man kan ikke se på hunnene på forhånd hvilke som får problemer", og hollenderene advarer mot at hele kull kan dø.

Hvis man skulle finne ut at man har en drektig Fuzz hun er det nok en fordel å være forberedt på at hun får problemer med amming. Dvs. undersøke om det er noen i nærheten som hadde en mulig fostermor hvis det skulle gå riktig ille, og uansett ha killingmelk i bakhånden. Det er en del som liker rotter med kortere pels, så jeg ville nesten trodd Fuzz hadde vært vanligere hvis det ikke hadde vært betydelige problemer med varianten.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Avel på Fuzz.

Post by Matmor »

Jeg vet ikke om denne artikkelen er relevant, men jeg nevner den likevel.
http://www.reproduction-online.org/cont ... 4/827.full
I innledningen forteller den at mange rotte- og musemutasjoner med lite pels er forbundet med nedsatt prolaktinproduksjon. Prolaktin er et av hormonene nødvendig for å produsere melk. Man kan ikke se på en rotte om den produserer normale prolaktinmengder eller ikke.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Avel på Fuzz.

Post by tantepose »

Tenker det ikke er bra å prøve.... :trist:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Avel på Fuzz.

Post by Woodgirl »

Takk for god info Matmor. :happy:
Jeg trodde dievortene hadde fare for å bli "innovervendte" derfor kan dieingen..(hmmm,hvordan skrives det ordet egentlig?) bli vanskelig. Visste ikke der hadde sammenheng med selve melkeproduksjonen å gjøre.

Personlig har jeg ikke så mye imot planlagt parring for å få nakent/fuzz. Selvfølgelig lite gunstig i naturen men som hjemme/koserotter funker de helt fint.
Tror dobbeltrex er meg plagsomt for en rotte enn fuzz da de røyter mye og får problemer med hårsekker og kviser.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Miss Sofie

Re: Avel på Fuzz.

Post by Miss Sofie »

Woodgirl wrote:Tror dobbeltrex er meg plagsomt for en rotte enn fuzz da de røyter mye og får problemer med hårsekker og kviser.
Vi har efterhånden haft en del dobbeltrex'er og jeg har aldrig på en eneste af dem oplevet, at de sku ha problemer med hårsækkede.
Jeg har heller aldrig oplevet, at de har fået bumser (kviser).
Det har jeg tilgengæld oplevet en del af på fuzz'erne og de hårløse.
Matmor wrote:Hos longhair-rotter (en helt annen recessiv pelsmutasjon) gjelder det visst nesten alle hunnene, også de som har riktig antall dievorter utviklet til normal tid. Det som skjer er muligens at nipplene er tette, muligens at rottene bare er disponert for jurbetennelser av annen årsak. Men grunnen til at jeg vet dette om Longhairrottene er at noen har avlet på dem i Danmark over flere generasjoner, og resultatene er kjent. Jeg har ikke kjennskap til noen som har gjort det samme med fuzz.
Det er ikke alle longhair-hunnerne, som ikke indadvendte dievorter.
Det er faktisk ikke så meget det, der er problemet.
De fleste har dievorter, men indimellem støder man på nogen, hvor det kun er X antal af dem, der virker.
Da longhairavlen startede op i DK, arbejdede man med 2 longhair linier.
Det var hovedsageligt i den ene linie, man oplevede disse problemer med dievorterne.
Derfor blev denne linie lukket ned, og man arbejder ikke længere med denne.
I den anden linie er der ikke nær så mange dievorteproblemer.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Avel på Fuzz.

Post by Matmor »

Det er opplysningene om bakgrunnen for longhair-linjene vi vet vi har i Norge jeg sikter til. Jeg er klar over at det bare var et fåtall av longhairhunnene i familietreet som manglet eller hadde for få dievorter, eller hvor de ble utviklet sent, men det var ikke et fåtall av de parrede longhair-hunnene som hadde problemer med diegivning. Du har antagelig en oversikt allerede, Miss Sofie, hvis du interesserer deg for Longhair. Hvilken rotteslekt er det som er "nedlagt" i Danmark?

Men denne tråden handler om fuzz, og om sannsynligheten for at fuzz-mødre har problemer med amming. Området er, eh, fuzzy. Uten skikkelig statistisk informasjon ville jeg ikke ha tatt sjansen på å sette unger på en fuzz hun. Det ville blitt en svært ubehagelig nedtur hvis det oppstod problemer. Jeg skal prøve å gjøre et forsøk på å spore opp noen som faktisk avler på fuzz for å høre hva vedkommende sier om sjansen for ammeproblemer. Det er en aktuell problemstilling for oss, for en god del rotter med dårlig kjent bakgrunn nå viser seg å bære fuzz. I tillegg lusker det fuzz i familietreet til mange av stamtavlerottene våre, så det er bare et tidsspørsmål før vi får kull med fuzz både her og der.

Miss Sofie

Re: Avel på Fuzz.

Post by Miss Sofie »

Matmor wrote:Det er opplysningene om bakgrunnen for longhair-linjene vi vet vi har i Norge jeg sikter til. Jeg er klar over at det bare var et fåtall av longhairhunnene i familietreet som manglet eller hadde for få dievorter, eller hvor de ble utviklet sent, men det var ikke et fåtall av de parrede longhair-hunnene som hadde problemer med diegivning. Du har antagelig en oversikt allerede, Miss Sofie, hvis du interesserer deg for Longhair. Hvilken rotteslekt er det som er "nedlagt" i Danmark?
Nej jeg har skam ikke en oversigt - jeg vidste ikke det var nødvendigt at have en decideret oversigt for at sidde inde med viden man ønsker at dele på dette forum?
At dele viden herinde er vist forbeholdt enkelte medlemmer af dette forum, kan jeg høre :cheerful:
Eftersom jeg færdes en del mere i det danske rottemiljø end størstedelen herinde, tænkte jeg, at jeg kunne dele lidt viden - men det stopper jeg skam bare med igen.
Men ønsker du oplysninger omkring longhairlinierne så synes jeg da bestemt du skulle kontakte Alenya eller Gittes Rattery som arbejder med disse i DK.
Det er ganske kendt i DK, at den ene af linierne blev lukket ret hurtigt.. Og det er jo selvsagt ikke den linie vi arbejder med nu.
Men eftersom jeg ikke har arbejdet med de danske longhair udover min egen Lusen, så kan jeg ikke diske op med stamtavlenavnet ect som du vist ønsker.
Så ret henvendelse til Mille eller Gitte for yderligere oplysninger.

Og så lader jeg være med at spamme tråden mere nu når den handler om fuzzy.
Det var bare ikke mig der dragede de danske longhair ind i snakken :wink:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Avel på Fuzz.

Post by Matmor »

Nei, det gjorde jeg som eksempel på en mutasjon hvor tilsynelatende normale dievorter ikke alltid virker normalt. Det var heller ikke meningen at du skulle oppfatte svaret mitt som at jeg bet deg av - bare et forslag om å diskutere Longhair i en annen tråd. :rat:

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Avel på Fuzz.

Post by Woodgirl »

Har lest bittelittegranne på nettet og kom over en fin side til en dame i England som oppdretter nakenrotter.
Her er mye bra info.
http://www.skyclyde.com/HairlessRatCareSheet.html

Konklusjonen er at hvis man ønsker å "lage" naken/fuzz burde man bruke naken/fuzz gutter sammen med pelsete damer. :cheerful:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply