Farger på kull

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Farger på kull

Post by Ida.K »

Hvordan forutser mann hvilke farger to rotter kan få i et kull, f.eks en seal point siamese hooded dumbo, og en mink hooded dumbo? Hvordan kan mann fine ut hvilke farger som er sansynlige i kullet, jeg har sett på mendelsk genetikk, men det er litt vanskligere med denne blandingen, hvordan regner mann ut dette, og hva blir det?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Farger på kull

Post by wollf »

det kommer ann på hva de bærer. har ingen felles farger bak vil det komme bare sorte unger.
er siamesen bærer at mink vil det komme mink, er minken bærer av siamese kan det komme siamese. er begge bærer av blå kan det komme blå osv. alle farger som er ressisivt må bæres av begge foreldrene for at det skal bli unger med de fargene.
er det en dominant farge er det kon at en av foreldrene har den fargen.
derfor er det dumt å avle på rotter man ikke kjenner bakgrunn på, og ofte veldig skuffende om man prøver å få fine farger.

tora her på forumet har en fin side, men den enkleste er den som er her på ntf...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Farger på kull

Post by Matmor »

Alle mutasjonene du nevner (siamese, black, mink, dumbo og hooded) er recessive, så en rotteunge må arve egenskapen fra begge foreldrene for at du skal se noe til dem. Når begge foreldrene er hooded blir alle ungene det. Seal point betyr at rotta hadde vært black hvis den ikke også hadde vært siamese. Altså arver ungene black fra begge foreldrene. Men en seal point unge kan ikke være mink selv om den kan bære mink.

Har du lest Tores artikkel om genetikk, og forsøkt deg med et ruteark, papir og blyant? Nå som du har fasiten burde det ikke være umulig å komme fram til svaret.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Farger på kull

Post by wollf »

jeg skrev feil. agouti er dominant, black er den resesive varianten av agouti.
http://www.tamrotter.com/varianter/farger.ph


her står alt godt forklart

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Farger på kull

Post by Ida.K »

Har prøvd på ark, men litt vansklig med siamesen .. :sarcastic:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Farger på kull

Post by Matmor »

Se om du får noe hjelp til forklaring av hvordan siamese fungerer på nettsidene mine om rottefarger. Siamese er omtalt i artikkel nr. 2, så vidt jeg husker.

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Farger på kull

Post by Ida.K »

Okei skal se :peewaggle:

Post Reply