Siamese eller Himalaya?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Siamese eller Himalaya?

Post by Usagi-Zakura »

Da jeg kjøpte Luna trodde jeg kanskje hun var siamese, hun har en brun flekk ved halerot og nesen, men nå er jeg jo ikke akkurat ekspert på rotte-farger.
Jeg vet det kanskje er vanskelig å si ut ifra bilder men kan noen her se hva hun er?
Ettersom hun er dyrebutikk-rotte så vet jeg ikke hvordan stamtavlen ser ut, i butikken var hun også satt sammen med minst to andre kull så jeg vet ikke hvem søsknene hennes var.
Image
Image

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Siamese eller Himalaya?

Post by Tonje Lenore »

Litt vanskelig å se ut i fra bildene, men om hun har farge på snuten som går oppover mot øynene er hun siamese, hvis ikke er hun himalaya!
I tillegg har siamese mye mørkere points enn himalaya, men ettersom bildene er litt utydelige i forhold til hvor sterk fargen er
så er hun nok en himalaya :eating:

Siterer fra ntf sin variant side:
Siamese: Beige rotte med fargede "points" på snute, halerot, ører og føtter. Fargen kan gjerne strekke seg over øynene og opp på ryggen bak. Halen er mørk. Fargen på pointsene bestemmes av rottens fargevariant, de mørke fargene gir mørke points, mens de lyse fargene gir lyse points. Øyenfarge rød/pink med tynn blå ring rundt eller svarte. De svarte øynene nedarves for seg og du kan få kull med begge deler, men en rødøyet siamese vil aldri kunne gi et svartøyet avkom. Siamese er en recessiv variant som følger albino, og kalles Himalaya i heterozygot variant.
Genetisk betegnelser:
Rødøyet: chch
Svartøyet:Be chch
Himalaya:Hvit rotte med fargede "points" på snute, halerot, ører og føtter. Fargen går ikke over øynene eller opp på ryggen bak. Halen er mørk. Fargen på pointsene bestemmes av rottens fargevariant, de mørke fargene gir mørke points, mens de lyse fargene gir lyse points. Øyenfarge rød/pink. Himalaya følger albino, og kalles Siamese i homozygot variant.
Genetisk betegnelse: cch
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Siamese eller Himalaya?

Post by Usagi-Zakura »

Hun har ikke farge på ryggen, kun nesen og halerota.. Så da er hun vel himalaya?
Takk for svar:3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Siamese eller Himalaya?

Post by wollf »

hovedforskjellen er vel at siamese er bege og himalaya er hvit... så om hun ikke er hvit, men en anelse gulaktig er hun simi, i mine øyner ser hun veldig hvit ut. men pointsene er store og fine. men jeg ville holdt en finger på himalaya

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Siamese eller Himalaya?

Post by Usagi-Zakura »

Hun ser veldig hvit ut i mine øyne og. Kan jo også legge med et bilde av henne sammen med Alleria, som er husky men har blitt nesten hvit etterhvert.
Image

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Siamese eller Himalaya?

Post by wollf »

jeg vil si himalaya

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Siamese eller Himalaya?

Post by Tonje Lenore »

Jepp, hun er himalaya :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Siamese eller Himalaya?

Post by torasrotter »

Den eneste måten man kan vite 100% sikkert hvilken av de to fargene det er, er hvis man vet hvilken farge hun var når hun var liten. Altså en himalaya er født helt kritthvit, mens en siamese er født mørk beige/beige.. Himalayaen utvikler points på snute/hale når de er rundt 5 uker.. En Siamese vil bli lysere på kroppen, slik at den til slutt kun har farge på nesen og halen.. En himalaya som er sortbasert vil sannsynligvis ha både større og mørkere point en feks en Russianblue basert Siamese. Så man kan ikke si sikkert hvilken variant det er kun ved å dømme utifra farge og størrelse på pointen :wink:

Her ser du en himalaya på vei ut av bildet til venstre og siamesere til høyre :cheerful:
Image

Siamese ca 4 uker, fremdeles ganske beige:
Image

Himalaya ca 4 uker, har ikke fått noe point:
Image
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Siamese eller Himalaya?

Post by Usagi-Zakura »

Vel jeg vet ikke hvordan hun så ut når hun var liten, det bildet med Alleria ble tatt samme dag som jeg fikk henne da hun var ca 2 måneder gammel ifølge dyrebutikken.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Siamese eller Himalaya?

Post by Matmor »

2 måneder gammel er for gammel til å si sikkert om hun er himalaya eller siamese. Jeg har ikke hatt noen siameser, men ingen av himalaya'ene mine har hatt så mye farge på nesen som denne, eller så tydelig point på rumpa. Derfor heller jeg mest mot å tro hun er siamese, men jeg ville ikke sette pengene mine på noen av delene :wink:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Siamese eller Himalaya?

Post by wollf »

om hun er så ung som du sier setter jeg litt mer lit på det matmor sier ja

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Siamese eller Himalaya?

Post by torasrotter »

Jeg vil også tippe hun er Siamese for jeg synes hun ser litt smått beige ut i fargen på kroppen :wink: Himalaya ville nok vært mye hvitere i pelsen...
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply