Brunstig?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Brunstig?

Post by Ida.K »

Rotta mi Blue, hvet jeg at har brunst vær fjerde dag, om kvelden, og jeg merker det på henne. Men i dag har jeg noen på besøk som har med seg e rottehann. Og i dag har Blue brunst. Og hun er helt psyco, bare hun kjenner lukta av han! Hun blir helt blå nedentil, og veldig "åpen". Hun hopper rundt når jeg tar i henne (brunsthopp?) og ørene dirrer vær gang jeg tar i henne. Hun løper rundt i full fart og absolutt SKAL til buret hans, .. Det er nesten umulig å få fatt pån henne når hun først har sluppet unna, jeg antar at hun er i brunst eller jeg HVET at hun er det, for det er KJEMPE lett å se! Men hun reagerer noe så utrolig når hun får ferten av han :nottelling:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Brunstig?

Post by wollf »

er ikke uvanlig at de får løpetid ved lukten av hanner. er utrolig underholdende i allefall. bare pass på at de ikke får møtes, og om dine er syke bør du være forsiktig med å få besøk av andre rotter så de ikke smitter hverandre

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Brunstig?

Post by Ida.K »

Blue bor ikke sammen med de andre rottene, så det er nåk ikke et problem :happy:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Brunstig?

Post by Matmor »

Det er et problem for hanrotta som er på besøk, hvis de andre rottene er i samme huset. De behøver ikke være i samme bur eller samme rom for å kunne smitte hverandre. Smitten befinner seg på gjenstander rottene er i kontakt med, inkludert på hendene og klærene dine, og for de fleste luftveissykdommer også i luften.

Hvis man tror man har rotter med smittsom sykdom - og både den mulige øremidden og luftveisinfeksjonen er smittsomme - skal man ikke ta imot besøk av andres rotter. Sett nå at du finner ut at rottene dine faktisk har de sykdommene vi bekymrer oss for, og at hanrotta blir smittet. I beste fall skjer det ikke annet enn at han også trenger veterinærbehandling, men da har du påført den andre rotteeieren en ganske stor utgift hun helst ville være for uten!

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Brunstig?

Post by Ida.K »

Jammen de bor jo ikke i samme huset heller?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Brunstig?

Post by wollf »

så lenge de er i samme rom, eller at du er på besøk til henne eller hun til deg. det er nok til at det smitter selv uten rotter

Post Reply