Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post Reply
Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by Larm »

Formulerer du et nytt forslag til endring med spesifikke frister, så kan man stemme over det på årsmøtet?
Tenker da på fristen for innsending av saker og frist for utlegging av sakslisten.
Disse må litt forskjellig frist slik at man rekker å skrive en saksliste basert på de innkomne forslagene, så det må minst være en forskjell på 1 dag. :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by wollf »

blir en annen dag. hjernen min klarer ikke tenke så klart nå:P

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by wollf »

kan jeg foreslå en tlf til ntf med fast tlf tid? for de som vil bli medlem og ikke er datakyndige eller har spørsmål ang ting? er så mange i butikken som ikke kan data helt enda, men kunne tenkt seg å bli medlem for gnag og nettbutikkens del.
blir bare flere og flere eldre som skaffer seg rotte nå. bare et forslag liksom

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by Tonje Lenore »

Jeg vil gjerne foreslå at styret legger ut mer info om hva pengene som kommer inn til NTF blir brukt på, ikke nødvendigvis legge ut hvor mye som kommer inn, men hva NTF bruker penger på, hva som blir spart, brukt til helsefondet, arrangementer osv :cheerful:

Greit å vite hva de pengene vi betaler inn havner hen :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by Skaubytroll »

Regnskapet blir gått igjennom på årsmøtet ;)
Vet ikke om det har blitt lagt ut ifb med referatet? Men det har ihvertfall blitt gått igjennom, er ingen hemmeligheter der ;)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by Tonje Lenore »

Neinei, men jeg tenker på litt mer utfyllende og ikke bare regnskap!

Sånn hva har ntf tenkt å bruke pengene på i fremtiden feks,
hva har blitt brukt, hvem har fått penger i ntf sitt helsefond osv :wink:

Dette er for å engasjere alle/medlemmer til å ta en del i ntf, ved å komme med forslag som
kan øke inntekten til ntf, være frivillig feks ved et arrangemet etc, slike ting :cheer:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by Heidi »

Regnskapet er veldig utfyllende, altså! Det står detaljert skrevet om alle inntekter og utgifter. Det inneholder også et budsjett, som forklarer hva foreningen har tenkt å bruke penger til i det kommende året. Og er man på årsmøtet får man enda mer forklaring til hver post om man skulle ønske det. Men det er bare å ta kontakt med meg om det er noe som er uklart i forhold til regnskapet!
Regnskapet blir alltid publisert sammen med referatet fra årsmøtet. Det er bare å klikke seg inn på referater fra NTFs webside.

http://tamrotter.com/

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by Tonje Lenore »

Jeg så det nå, visste ikke at det lå der, bare jeg som sikkert har oversett det :crazybonk:

Men uansett syns jeg vi kan legge det ut her også, slik at medlemmer og andre kan komme med innspill med hva som kan
gjøres slik at NTF kan få inn mest mulig penger :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by Matmor »

Forslag til årsmøtet ad Helsefondet

Slik helsefondet fungerer i dag kommer det sjelden medlemsmassen til gode. Resultatene fra innsendte prøver, og begrunnelsene for å sende inn prøver for helsefondets regning gjøres ikke kjent! Jeg fremmer forslag om at
*begrunnelser for avslag/innvilgelse
*resultater
skal offentliggjøres for medlemmene i NFT minst 1 g pr. år, og at tidligere resultater (begrunnelsene eksisterer kanskje ikke lenger) skal gjøres tilgjengelige for medlemmene.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by wollf »

wollf liker dette
Image

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by Tonje Lenore »

Likte forslaget ditt veldig matmor!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by Larm »

Har begynt på en gjennomgang for å se at vi får med oss sakene og for å konkretisere forslagene. :grin: Vennligst gi beskjed dersom jeg har oversett eller missforstått noe :bonk:


Wollf:
Forslag om vedtektsendring
wollf wrote:forslag til sak på årsmøtet. frist for å stemme på saker og verv bør være lenger, jeg synes en uke er litt lite.
synes saker og slikt bør legges ut tidligere slik at man får minimum 2 uker på seg på å stemme.
vi får heller være tidligere ute med å komme med saksliste, verv for valg og slikt tidligere i desember enn det som har blitt gjort til nå
Flott hvis du kan formulere et nytt forslag til vedtektene som det kan stemmes over med konkrete tidsfrister? Ikke bare skrive at det bør være lenger? :wink:
Slik vedtektene er per i dag:
7) Saker som skal stemmes over på årsmøtet må være fremmet minimum 10 dager før møtet. Sakslisten legges ut på NTFs forum minimum en uke før møtet. Det er anledning til å forhåndsstemme per e-post eller brev til styret. Stemmen må være mottatt dagen før møtet. (Det siste fordi årsmøtet vanskelig kan drive å sjekke e-posten hele tiden, og for at ikke årsmøtet skal være usikker på hva som faktisk ble vedtatt, sånn i tilfellet det kommer stemmer tikkende inn i ettertid.)
Forslag om liker knapp
wollf wrote:Image
Forslag om egen Styret og Moderator profil
wollf wrote:jeg lurer på om styret kan ha sin egen profil, slik at når de sender pm til folk ang ting som ikke altid blir oppfattet så koselig så slipper det å gå ut over en enkeltperson.
eks:
jeg er i styret og skal si til medlem123 at denne personen må holde seg til reglene og ikke komme med personangrep. jeg har selv deltatt i diskusjonen dette foregikk på og vært enig i den andre parten. og så må jeg da skrive til meldem123 at denne personen må slutte med dette. JEG som person er ikke objektiv i denne saken, men jeg skriver ikke på mine vegner med på styrets, selv om mitt nick/profil er den som leverer beskjeden.
hvem tror du medlem123 blir sint på? eller føler var uretferdig og partisk?

en styreprofil bør kanskje være en av sektretærs oppgaver, og så overlevere beskjeder mellom styre og bruker...

samme gjelder kanskje moderator?
En Styret profil ble opprettet noen mnd før dette forslaget kom, men en moderator profil finnes ikke :wink:


Forslag om tlf tid til NTF
wollf wrote:kan jeg foreslå en tlf til ntf med fast tlf tid? for de som vil bli medlem og ikke er datakyndige eller har spørsmål ang ting? er så mange i butikken som ikke kan data helt enda, men kunne tenkt seg å bli medlem for gnag og nettbutikkens del.
blir bare flere og flere eldre som skaffer seg rotte nå. bare et forslag liksom

BlackNenne:
Det ser ut til at du har 2 forslag i dette innlegget. Hvis du har konkrete løsningsforslag å tilføye så hadde det vært flott :cheer: F.eks. hvilke ansvarsområder som kunne slåes sammen for å lette arbeidet...
Forslagene som er registrert er
1 Øyeblikkelig tilgang til forum ved innmelding
2 Flere ansvarsområder per person
Hva med å gi folk tilgang til medlemsforumet med en gang de melder seg inn? Så kan man heller fjerne tilgangen hvis betaling uteblir. Tror uansett ikke det er så mange som vil spekulere i å snylte til seg midlertidig gratis tilgang på medlemsforumet. Man kunne f.eks gi nye medlemmer en frist for innbetaling. Dette kunne det isåfall informeres om her: http://www.tamrotter.com/omntf/ntf_medlemsfordeler.php

En annen ting er at dette må gå igjennom så mange ledd som det gjør i dag. Det må være mulig å kunne gi èn person ansvaret for flere ting, enn at det skal spres over mange personer, siden det er dette som ofte tar tid.
Forslag om direkte linking til innmeldingsskjema godt synlig på forumet.
BlackNenne wrote:Også kunne det kanskje være greit å linke direkte til meldemskjemaet fra en synlig plass på forumet, istedenfor at man må klikke seg videre til NTFs nettside for å finne frem.

Tonje Lenore:
Forslag om å legge ut regnskapet med utfyllende info på forumet
Tonje Lenore wrote:Jeg vil gjerne foreslå at styret legger ut mer info om hva pengene som kommer inn til NTF blir brukt på, ikke nødvendigvis legge ut hvor mye som kommer inn, men hva NTF bruker penger på, hva som blir spart, brukt til helsefondet, arrangementer osv :cheerful:

Greit å vite hva de pengene vi betaler inn havner hen :cheerful:
Tonje Lenore wrote:Jeg så det nå, visste ikke at det lå der, bare jeg som sikkert har oversett det :crazybonk:

Men uansett syns jeg vi kan legge det ut her også, slik at medlemmer og andre kan komme med innspill med hva som kan
gjøres slik at NTF kan få inn mest mulig penger :cheerful:
Det er viktig at dere husker at forumet bare er en liten del av NTF og at det ikke er NTF, men "kun" et diskusjonsforum :wink:



Matmor:
Forslag om endring i avlsveiledningen
Matmor wrote:Jeg foreslår endringer uthevet med rødt - legges til, og blått - fjernes, i paragraf 4 i avlsveiledningen til NTF.

4) NTF anbefaler ikke avl på longhair, hårløse eller haleløse rotter, og heller ikke på rotter som sammen kan produsere Black Eyed White, da undersøkelser har vist at det ofte oppstår fysiologiske problemer hos disse variantene, som ikke er ønskelig i et normalt rottehold.

Hvorfor:

Med hårløse rotter menes rotter som har mutasjonene Hairless eller Fuzz. Hårløse rotter og longhair-rotter har en medfødt defekt som gjør hunnrottene til "dårlige mødre": De mangler ofte dievorter og produserer lite eller ikke noe melk , longhair også fordi den er utsatt for mastitt. Hårløse har (fjernes: og) ofte (fjernes: har) fødselsproblemer.

(resten av forklaringen er ikke endret.)



Grunnen er at mutasjoner med lik arvegang og like ulemper skal vurderes likt. Konsekvensen av mastitt og manglende dievorter er dessverre at hele rottekull risikerer å sulte ihjel hvis man ikke har en annen melkeproduserende hunrotte som kan hjelpe til. Dessuten er mastitt – jurbetennelse - en smertefull tilstand for hunnene. Både fordi uplanlagte svangerskap er svært vanlig i rottemiljøet, fordi vi må regne med at eierene ikke kjenner til problemene med longhair, og fordi en longhair rotte vil gi arveanlegget for defekte dievorter videre til alle ungene mener jeg at den hører hjemme på samme liste som hårløse rotter.

Forslag vedrørende helsefondet
Matmor wrote:Forslag til årsmøtet ad Helsefondet

Slik helsefondet fungerer i dag kommer det sjelden medlemsmassen til gode. Resultatene fra innsendte prøver, og begrunnelsene for å sende inn prøver for helsefondets regning gjøres ikke kjent! Jeg fremmer forslag om at
*begrunnelser for avslag/innvilgelse
*resultater
skal offentliggjøres for medlemmene i NFT minst 1 g pr. år, og at tidligere resultater (begrunnelsene eksisterer kanskje ikke lenger) skal gjøres tilgjengelige for medlemmene.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by wollf »

jeg tror ikke jeg klarer å finne en måte å formulere det på:(

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by Radney »

Larm wrote:Har begynt på en gjennomgang for å se at vi får med oss sakene og for å konkretisere forslagene. :grin: Vennligst gi beskjed dersom jeg har oversett eller missforstått noe :bonk:


Wollf:
Forslag om vedtektsendring
wollf wrote:forslag til sak på årsmøtet. frist for å stemme på saker og verv bør være lenger, jeg synes en uke er litt lite.
synes saker og slikt bør legges ut tidligere slik at man får minimum 2 uker på seg på å stemme.
vi får heller være tidligere ute med å komme med saksliste, verv for valg og slikt tidligere i desember enn det som har blitt gjort til nå
Flott hvis du kan formulere et nytt forslag til vedtektene som det kan stemmes over med konkrete tidsfrister? Ikke bare skrive at det bør være lenger? :wink:
Slik vedtektene er per i dag:
7) Saker som skal stemmes over på årsmøtet må være fremmet minimum 10 dager før møtet. Sakslisten legges ut på NTFs forum minimum en uke før møtet. Det er anledning til å forhåndsstemme per e-post eller brev til styret. Stemmen må være mottatt dagen før møtet. (Det siste fordi årsmøtet vanskelig kan drive å sjekke e-posten hele tiden, og for at ikke årsmøtet skal være usikker på hva som faktisk ble vedtatt, sånn i tilfellet det kommer stemmer tikkende inn i ettertid.)
Forslag om vedtektsendring kan være slik;

Saker som skal stemmes over på årsmøtet må være fremmet minimum 21 dager før møtet. Sakslisten legges ut på NTFs forum minimum 14 dager før møtet. Det er anledning til å forhåndsstemme per e-post eller brev til styret. Stemmen må være mottatt 7 dager før møtet. Gjenomføring av årsmøtet med tidsfrister som oppført her bidrar til en ryddig og bearbeidet prosess frem mot årsmøtedagen.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Forslag om sak(er) til årsmøtet 2012

Post by sanca »

Godt formulert (særlig den siste setningen, som ikke er helt velformulert i nåværende tekst :wink: ) Men med disse tallene blir muligheten for å avgi stemme fremdeles bare innenfor et tidsrom på 7 dager, tror det var det Wollf så et behov for å endre. Kan muligens stå (om forhåndsstemmer): må være mottatt seinest 2 dager før møtet. (man trenger jo ikke et opprom på mer enn to dager, synes jeg, blir allikevel en ryddig prosess. Og litt småpirk fra meg, synes ordet minimum godt kan erstattes av innen, litt tydeligere da?
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Post Reply