Signe er mest sansynlig gravid:)

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Sol
Pinky
Posts: 15
Joined: 20 Jan 2010, 16:14

Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by Sol »

Signe er en flott jente, hvit med veldig lys beige hode. Hun er mest sansynlig høygravid med Trygve som er en fin fyr. Han er Champangefarget og veldig flott.
Sgne bor sammen med Randi, og de er lurer på er om Randi og Signe bør være i hvert sitt bur når det kommer babyer?
Randi og Signe er søstre.
Signe bygger rede, og Randi passer på, hun ligger i nærheten, men rører ikke, og lar Sign få ro til å hvile og sove.

Vi har hatt rotter mange år, men aldri fått babyer, er det noe vi bør passe på?
Jeg skulle så gjerne ha fått stelt buret til Signe og Randi, kan jeg gjøre det? Uten og evt ødelegge reiret hennes?

Hva bør vi tenke på sån rent ernæringsmessig. Jentene er sunne og friske rotter, som får suns og god mat hver dag. Tørrfor og grønnsaker.

Takk for svar,
Sol

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by wollf »

huff... dette burde du ha satt deg inn i før hun skal føde vettu... hun skulle hatt masse ekstra næring nå før barnene kommer. les vår avlsveileding på ntf sin hoved side, det står masse der, utenom det så bør du skille dem. sett den fødende i et lavt bur. ikke ha noe annet enn aviser og et hus i det og mat selvfølgelig.
la henne få ro, legg et teppe over buret. det å sette et kull på en rotte er så mye mer enn å bare ha fine rotter. hvor gammel er hun? og hvor gammel er han?
mange av oss bruker måneder for å bestemme oss og planlegge et kull. og flere bruker kun rotter med kjennt bakgrunn, altså rotter som ikke er fra dyrebutikk. nå vet jeg jo ikke om dine er det...
er hun mellom 5 mnd og 10 mnd? om ikke er det mye du må passe på. er hun under eller over er rissikoen stor for komplikasjoner, e hun under er hun for ung og ungene kan sette seg fast, hun er ikke ferdig utvokst selv da. er hun eldre kan hun være så gammel at hun vil slite med å føde. det kan koste det 4000,- å ta keisersnitt hos vetrinær da...
gi henne babymat på glass i allefall. reiret må du bare ødelegge. om jentene står sammen kan de begynne å krangle om ungene. jeg hadde to søstre som gjorde det og da rev de i ungen så den fikk en stor flenge i låret. hvilken tørrfor bruker du?

Sol
Pinky
Posts: 15
Joined: 20 Jan 2010, 16:14

Re: Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by Sol »

Takk for svar og tips!
Jentene har fått sund og næringsrik mat hele tiden, så hun har nok fått det hun trenger. Både av tørrfor, grønnsaker, frukt, nøtter osv. De får Care+ for rotter.
Hun er 8 mnd og er frisk og rask.
Signe er ikke avlet i dyrebutikk, men levert dit for salg. Trygve er ikke kjøpt i dyrebutikk.
Jeg er helt sikker på at dette går helt fint. Vi har som sagt hatt rotter i mange år, og jeg er helt sikker på at rottene her får sundt og gått stell, er masse ute og er friske.

Jeg forstår at dere som driver med avl er nøye på valg av rotter etc. Men jeg tror nok det blir flotte unger her og:)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by wollf »

jeg tviler ikke, man mange års erfaring med rotter gjør ikke at man er forberedt på det kom kommer. når ungene er leveringsklare, kjønnsmodene, når skiller man kjønn, hva gjør man om mor mister melk...?
er masse å sette seg inn i, som kan gi stor konsekvenser om man ikke vet... hvor gammel er far da?
levert til butikk kan bety hva som helst, ofte er ikke dt noe bedre. de kan komme fra imazoo for alt man vet da..
men det er ikke det som er beskymmringsverdig...
hvem skal du selge disse ungene til, har du kjøprere til 10-20 rotteunger?
det kan være vanskelig å bli kvitt helsorte unger om det kommer 18 stk. har du plass til å ta vare på de som ikke blir solgt?
bare prøver å forberede deg på det som kan komme....

Sol
Pinky
Posts: 15
Joined: 20 Jan 2010, 16:14

Re: Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by Sol »

Gutten er 6 mnd.
Signe er levert fra privat oppdrett til en fortning som har fått mange kull fra samme oppdretter.
Jeg vet når de skal skilles og mår de er leveringsklare, kjønnsmodne osv.
Vi har avtale om levering.
Man kan ikke ta alle sorgene på forskudd heller. Som sagt er jeg sikker på at dette går fint.
Jeg syns det er leit at du ser på meg som uansvarlig.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by wollf »

et har jeg da ikke sagt?
jeg svarer på dine spørsmål og prøver å forberede deg på det som kan komme. hannen er litt ung er det eneste:(
jeg tenker ikke noe om deg personlig, men synes det er synd at det skal avles på rotter som man ikke vet om egner seg til avl enda. man kan ikke vurdere enn hanrotte da den bare er 6 mnd... de skal tikke brukes før de er 1 år, da vet man hvordan gemyttet er blitt... de kan forandre seg masse på 6 mnd både positivt og negativt. mange opplever en helt annen rotte da de er rundt 1 år.

jeg synes ikke du er uansvarlig, jeg bare blir trist da jeg ser folk avler på sine rotter uten mål...
jeg har 8 jente rotter, alle er super, friske og snille men bare 4 av dem får ingå i avl. for de er det lille ekstra.
det er så mye sykdom på våre rotter, og dårlig gemytt og det er pga mange ikke avler riktig.
man kan ikke sette kull på dyr for at man synes de er søte eller snille, jeg sier ikke dette gjelder deg. de må også være friske, ha vært friske hele livet, ikke være aggresiv, dominant, oppføre seg supert mot mennesker, riktig vekt, kropp og helst skal man vite at det ikke er sykdom som er arvelig bak i linjen. svulser, kreft, og slik er arvelig...

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by Skaubytroll »

Heisann! :)
Vet du sånn ca når hun skal få bebiser?
Hun kan flytte inn i fødebur noen dager i forveien... Da ungene kommer bør du la dem være litt i fred i starten slik at ikke moren blir veldig stressa... Men hvis moren syns det er greit kan du se over at alle har fine hvite melkemager, og at alle er i live.
Kokt egg og litt babygrøt kan hun godt få, det masse bra næring i det.

Etterhvert, da moren syns det er greit med en liten luftetur utenfor fødeburet kan du la henne og den andre burvenninnen være litt sammen igjen :) Men la det gå lenger tid før burvenninnen får være med bebisene.

Masse lykke til :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by wollf »

la unger og tante møtes ved 3 ukers alder, det er ofte tryggest. jeg setter hunnen vekk fra de andre ca en uke før fødsel. det gir hun tid til å roe seg og bygge nytt rede og gjøre seg klar

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by Tonje Lenore »

Hei Sol!
Først og fremst så mener ikke Wollf på noen måte å mene at du er uansvarlig, over hodet ikke.
Det er bare det at alt for mange "avler" bare fordi de syns rotteungene er søte og dermed ikke gir gravide rotte mora
den næringen hun trenger under graviditet og etter at ungene er født.

Her er i hvert fall avlsveiledningen til NTF:
http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett/veiledning.php

Siterer fra den:
Krav til avlshunner:
Minimum 5 mnd, maksimum 10 mnd ved første parring. Ved førstegangsparring av hunn mellom 8 og 10 mnd bør det tas hensyn til rottas generelle aktivitetsnivå, og forsiktighet bør utvises. Det kan være risikabelt å la en så gammel hunn få sitt første kull.
Siste parring innen fylte 12 mnd.
1-2 kull pr hunn.
Hvis det ikke oppstår noen problemer med første kull (f.eks. mange dødfødsler, manglende omsorg, manglende melkeproduksjon, vekttap hos mor eller unger) kan hunnen parres igjen tidligst 4 uker etter at første kull er leveringsklart. Hvert enkelt tilfelle må vurderes separat med tanke på hunnens helse og kondisjon før ny parring vurderes.

Hvorfor:
Rottene bør være minst 5 måneder ved parring for å kunne se an helsen. Det viser seg at det ofte oppstår fødselskomplikasjoner hos førstegangsfødende over 10 mnd, men med gode begrunnelser kan man ta sjansen på å bruke hunnen etter det. Rottene har allerede levd halve livet når de er 12 måneder gamle, og da er det ikke lenge igjen til de kommer i overgangsalderen. Å få unger etter fylte 12 måneder, kan påføre hunnen mye stress.

Vekt:
Minimum ca. 300 gram ved parring eller senest ved 6 måneder. Små og smale hunner kan lettere få fødselskomplikasjoner, og dette må vurderes individuelt

Hvorfor:
Minimumsvekten er satt fordi normale hunnrotter pleier å ligge over grensen. Konsekvent avl på små eller store dyr kan føre til endring i tamrottenes størrelse. For store dyr resulterer i helseproblemer, og siden små dyr kan ha hatt dårlige vilkår i morens livmor eller uavklarte helseproblemer bør man velge avlsdyr av normal størrelse.


Krav til avlshanner:
Minimum 12 mnd ved første parring.

Hvorfor:
Det er dessverre stadig flere rotter med temperamentsproblemer i tamrotteverdenen, og mye av dette skyldes at det har blitt avlet på aggressive hanner. De fleste av disse har blitt paret før de ble aggressive, men så har avkommet deres ikke blitt tatt ut av avl, og dermed ført temperamentsproblemene videre. Det er dessverre ikke så uvanlig å se en adferdsendring, spesielt hos hannrotter, en gang mellom 6 og 12 mnd. Derfor anbefaler vi å vente til hannen er gjennom denne perioden før man kan si noe sikkert om hans temperament.

Maksimum 3 kull pr hann.

Vekt:
Minimum ca. 500 gram v. 8 måneder.

Hvorfor:
I og med at det genetiske materialet vi har allerede er begrenset, ønsker vi å til en viss grad begrense spredningen av gener. Genspredning i seg selv er positivt, men kun hvis det er gode gener. Hvis en hann brukes til mange hunner vil etter hvert veldig mange rotter ha gener fra denne hannen, og det blir vanskelig å finne matchende parringer hvis vi skal ungå innavl. Hvis hannen så viser seg å ha båret på noen dårlige gener blir det veldig mange unger som må tas ut av avl.
Vektkrav: Se hunnrotter.

Først og fremst må du sette de to jentene i hvert sitt bur, hun som er høygravid skal være alene når hun føder, dette for å
ikke stresse henne i tillegg at burvenninnen hennes kan stjele ungene hennes og drepe dem.
Derfor er det viktig at du setter henne i eget bur, så hun får tilpasset seg der med å lage rede og forbrede seg.
Du bør også vite når du satte i gang parringen for å igjen finne ut når eventuelt terminen henne skal være, går hun over
termin må du kontate veterinr med en gang.
Du må forbrede deg på at det kan være komplikasjoner under fødsel og da bør du også på forhånd ha snakket med en veterinær som
har mulighet til å ta deg inn med en gang om det skulle skje noe.

Du kan få opptil 20 rotteunger, og de er ganske mye jobb i forhold til at du skal sosialisere dem, venne dem til lyder, menneskelukt etc.
Buret de står i, må hvert fall skiftes på en gang om dagen da det lukter ganske fort, du må også huske å gi rotte mor masse næring
da hun skal gi ungene sine nok morsmelk.
Om hun får flere enn 10, må du veie ungene regelmessig for å finne ut at alle ungene får nok morsmelk, er det noen som veier alt for lite i forhold til de andre, må du selv trå til med morsmelk erstatning.

Jeg vil også anbefale deg å lage en kontrakt slik at både du som selger og de du kjøper til er trygge på at alt går riktig for seg
om noe skulle skje, da har du ting svart på hvitt i tillegg til at kunden har skrevet under og forstått din kontrakt.
Det er også en fordel å holde kontakt med kjøpere slik at du også får en oversikt over hvordan det går med rottene, om de eventelt sykdommer som skulle oppstå osv.


Men når du sier at du har avtale om levering, mener du til dyrebtikk da?
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

utmeldt

Re: Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by utmeldt »

Sol wrote: Jeg syns det er leit at du ser på meg som uansvarlig.

Wollf mener jo såklart ikke at du er uansvarlig, men prøver bare å hjelpe slik at du kan gi mamman og barna hennes best mulig pleie :cheer:
Wollf er en god oppdretter og sier bare det som sant er: Du burde satt deg inn i hva hun trenger av stell gjennom drektigheten og hvordan du skal sørge for at ungene får det best mulig også. og mye mer! Genetikk er ikke bare bare, er mye mere til avl en å sette to rotter av motsatt kjønn sammen.

Uansett så mener ingen å virke krasse, men avl tas veldig alvorlig her og oppdretterne er nøye på at mange ting skal være riktig før man begynner. Det er jo små liv du har lagd og de livene er det du som er ansvarlig for! Så du burde kansje også ta dette mer alvorlig , start å les i dag så er du mer forberedt når ongene kommer! :grin: :wink:

Må igjen si at ingen her på forumet er ute etter å såre eller virke sinte, krasse eller sure :change: :grin:

Gratulerer til Signe og lykke til!! :grin: :cheer:

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by Radney »

Sol wrote:Vi har avtale om levering.
Gratulerer med deres første drektige hunn. Er det privatpersoner eller dyrebutikk dere har avtale med?

Lykke til med små rotter :smile2:
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by tantepose »

Og,om du lurer,Wollf er stor jente og kan svare for seg selv. :nottelling: :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by wollf »

tantepose wrote:Og,om du lurer,Wollf er stor jente og kan svare for seg selv. :nottelling: :wink:

:hm:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by tantepose »

Hintet ikke til deg Wollf. :wink: Kunne bare se ut som du hadde noen ivrige små venner. :nottelling: (Jeg er sikkert helt OT så dere kan bare slette meg.)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by wollf »

åååå...sånn å forstå

Post Reply