Signe er mest sansynlig gravid:)

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by torasrotter »

Jeg synes Sol har gjort en god jobb, og det virker som hun har tatt godt vare på både mor, far og tante :cheerful: Grunnen til at de fleste er skeptiske til bruk av dyrebutikk rotter eller rotter uten stamtavle er fordi man aldri kan vite hvilke sykdommer de bærer på. Det som gjør det hele så vanskelig er at rotter kan bære sykdommer så selv om ikke foreldrene er syke kan man risikere at mange av ungene blir syke :oops:

Jeg har selv opplevd det, og det er ikke mye gøy. Jeg fikk et kull fra to friske og sunne foreldre. Mor hadde til og med stamtavle, far var fra dyrebutikk. Ungene fikk en forferdelig lidelse som kalles Mega Colon. Denne sykdommen er dødelig, og hvis ikke de små blir avlivet vil de enten dø med store smerter innen de fyller 3 uker eller leve hele livet med mageproblemer, for så å dø rundt 12mnd alder. Da er det veldig kjedelig å ikke kunne gjøre noe. Jeg tror ikke dette kommer til å skje med deg, for det viste seg at når vi kikket litt lengre bak i stamtavlen på moren så fant vi flere tilfeller av sykdommen. Så det var faktisk ikke dyrebutikk pappaen som hadde gitt det videre. Men det skjedde fordi jeg ikke kikket nøye nok på bakgrunnen, og derfor ikke viste hva hun bar på. Og dette sier jeg ikke fordi jeg tror du er uansvarlig, men fordi jeg ikke unner noen andre å oppleve det :trist:

Det høres ut som du har gjort en god jobb, og jeg synes det er supert at du tar kontakt og spør om råd :wink: Vi som avler legger mye penger og tid ned i rottene våre, så vi er litt hissige av og til. Det er jo babyene våre :nottelling: Jeg vil som ovenfor anbefale deg å ikke selge til dyrebutikk men heller selge rottene på en kontrakt. Hvis du vil se et eksempel på en kontrakt kan kikke her: https://sites.google.com/site/rotteslot ... pskontrakt

Hvis du holder kontakten med kjøperne fra kullet ditt har du muligheten til å lage en form for oversikt over kullet. Sånn at hvis det viser seg at det dukker opp noe kjedelig, så kan du unngå å lage enda et kull med problemer. Eller selvsagt hvis det viser seg å være supert, så vet at du har gjort en god jobb :cheerful: Vi vet jo heller ikke hva utfallet av enhver parring vil bli, men det å følge opp er viktig :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by wollf »

det er ingen som har vært hissige her inne jo?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Signe er mest sansynlig gravid:)

Post by torasrotter »

Neida :cheerful: Bare en "figure of speak"..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply