Urinlukt!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

utmeldt

Urinlukt!

Post by utmeldt »

Har ein rotte som lukter sååå! av urin. Prøver å vaske buret hver dag. Skifter alt av tøy og papir to ganger om dagen, men likevel stinker ho som bare det! Har to rotter til og dei har ikkje dette problemet. Noen her som har tips og erfaring med slikt?
Tok for ikkje så lenge siden ein urinprøve pg den var ok. Rotta står på vibranord for tida, men urinlukta var også ille før ho byrja på medisinen.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Urinlukt!

Post by Matmor »

Har du prøvd å gi henne et bad? Hvis lukten først har satt seg i hårene hennes holder det ikke å fjerne hengekøyer ofte. Og det kan gå noen uker før hun skifter ut pelsen ved røyting!

Hvis du ikke har badet rotta før:
Start med å klippe neglene hennes, siden mange rotter misliker å bade. Bruk en langermet skjorte selv om det betyr at du blir våt. Det er bedre enn å bli oppklort.

Rotter har litt høyere kroppsvarme enn mennesker, så de foretrekker badevann som er mer enn p-lunka.

De liker ikke å bade når de har glatt underlag. En vaskeklut i bunnen av vasken eller vaskevannsfatet hjelper litt.

Hvis du bruker såpe, så bruk en med høy pH. Rottene har mer basisk hud enn mennesker, som helst skal ha lav pH. Og skyll rotta etterpå. Jeg pleier å bruke to vaskevannsfat: et med og et uten såpe, pluss at jeg bruker så lite såpe jeg kan.

Ha en stort håndklede klart så du kan tørke rotta godt. Ikke minst; ha klar noen godbiter til belønning :)

utmeldt

Re: Urinlukt!

Post by utmeldt »

Takk for tipset! :D og nei, har aldri bada ei rotte før. Ho er i tillegg den mest redde, skriker når eg tar på ho/tar ho opp. Vil et påtvunget bad øydelegge tilliten ho har til meg? Korleis klipper du negelene? har aldri gjort det heller. Eg merker at urinlukta er av og på, noen gang bedre noen ganger verre. Ho tisser i hengekøyer og inni husa, og ligger i det. Kan gjerne tenke meg å bade henne, men er det kanskje lurt å vente til ho er ferdig med antibiotikabeh. eller er det berre å sette i gang?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Urinlukt!

Post by tantepose »

Jeg ville verken badet eller klippet negler nå,siden hun går på kur og er redd.Kan tenke meg at hun tisser i sengen sin.Noen rotter gjør det men jeg vet ikke riktig hvorfor.Det er nok ikke noe unaturlig.Skift på sengen hennes ofte og se om det hjelper.Og så vil jeg anbefale at du sitter mye med henne i genseren og koser dere. :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Urinlukt!

Post by Matmor »

Jeg er enig med Tantepose i at hvis hun holder på med en kur, og ikke liker håndtering, er Vibranor-kuren plager nok for henne for tiden. Du får se hvordan det går når hun ikke skal ha medisiner lenger.

Negleklipp: viewtopic.php?f=4&t=4665&hilit=klippe+negler
Poenget er å ikke klippe på det rosa, bare det hvite. Hvis hun holder dem korte selv er det selvsagt ikke noe problem.

utmeldt

Re: Urinlukt!

Post by utmeldt »

Tusen takk for hjelpa, godt å få litt råd fra erfarne rotteeiere! eg kjøpte rotta for ca 2 mnd siden fra dyrebutikk, ho skreik då og gjer det fortsatt, men ho kjem bort til meg når ho sjølv vil, har begynt med tillitstrening, og merker at det går bedre, men ho hater å bli tatt på. Ho var vaksen då eg kjøpte ho ca 5 mnd og har nok tilbrakt mesteparten av sitt liv i eit trangt bur i dyrebutikken. Kjøper nok ikkje flere rotter fra dyrebutikk, eg syns berre så synd på dei som er der allerede, og som butkken ikkje får solgt, burde vore forbudt!! Får vente til kuren er over, så eventulet vaske henne forsiktig. Inntil da er det berre fortsette å vaske og vaske i buret. Takk for hjelpa!!

utmeldt

Re: Urinlukt!

Post by utmeldt »

Kuren er over for lenge siden, men her lukter det like ille. Kan rotter spise tørka tranebær? tranebær skal visst vere godt mot urinvegsproblem?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Urinlukt!

Post by Matmor »

Hvis du får henne til å spise de tørkede tranebærene er det helt greit. :) Du skrev høyere opp at dette var en rotte som ikke var så vant til håndtering. Jeg har vært ute for at stressede rotter får annen, mye strammere lukt av urinen innen kort tid etter at de er flyttet på. Tror du det kan ha noen sammenheng? Jeg har ingen idé om hvor lenge det holder seg etter flytting, for den jentegruppen jeg opplevde det med var ikke min, og de viste seg for uhåndterlige og aggressive for eieren.

utmeldt

Re: Urinlukt!

Post by utmeldt »

Kan ikkje utelukke at ho har stressa eller engstelig personlighet. Kjøpte ho i haust ein gang, ho skriker fortsatt ofte når hun blit tatt på eller når de andre rottene nærmer seg henne: Likevel er det blitt noko bedre, og ho "gløymer" seg av og til. Trur og at det er ein liten maktkamp på gang mellom rottene om lederrolla. Ser ut til at ho liker trænebær, skader ikkje å prøve.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Urinlukt!

Post by WillyWonka »

^^, For en tid tilbake når jeg fikk mine første rotter, vasket jeg dem med lano :D
Tenkte Lano for liten og lano for stor :D De luktet hærlige etterpå :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: Urinlukt!

Post by utmeldt »

Urinlukta er like fæl, og i tillegg har eg no ei jente til som lukter på samme viset. Litt lukt tåler eg fint, men her er det snakk om stank. Måtte nesten rygge her om dagen, så dårleg er lukta. Ingen stas å ha ei stinkbombe sitjande på skulderen heller.

Etter å ha følgt med ein stund kjem eg fram til at årsaken rett og slett er at dei blir tissa på/ markert på av dei andre rottene. Har observert fleire tilfeller der bl.a "sjefrotta" lister seg over ryggen på dei andre og etterlater store blaute flekke der.

Nokon som har vore borti liknande, og er det noko ein kan gjere her?
Bading hjelper lite, og har kortvaring effekt.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Urinlukt!

Post by Matmor »

Hva slags fór bruker du, og har sjefsrotta blitt sjekket for mulig urinvegsinfeksjon? Fórbytte kan av og til føre til endret lukt av urinen. Og rotter kan ha illeluktende urinvegsinfeksjon uten at fargen blir veldig forandret.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Urinlukt!

Post by tantepose »

Dersom du vasker veldig mye og bruker vaskemiddel med salmiakk,klorin el.l. kan det etter min erfaring føre til at rottene får det mer travelt med å markere bolet og marinere seg i urin. :sick: Prøv å ta ut lorten,skifte køyer(uten vaskemiddellukt,gjerne lagret ved buret),og legge inn aviser,uten å vaske en tid,og se om det hjelper.Prøv også å skifte på halve buret om gangen. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

utmeldt

Re: Urinlukt!

Post by utmeldt »

Takk for svar til dere begge :cheerful:

Og i kveld lukter alle rottene svært godt :cheer: merkeleg dette her, ser ut til at problemet kjem og går.

Nei, eg har ikkje undersøkt sjefsrotta for urinvegsinfeksjon, har nok mistenkt feil rotte for å vere opphavet til luktproblemet. Har urinstix som ein bruker på mennesker liggjande heime, kan eg bruke dei på rottene også? Ho har også nyleg avslutta ein langvarig Baytril/Vibranor kur, kan det ha noko å seie?

Ellers får dei RM1 som basisfor, og extra vital av og til, samt ein del grønnsaker. Luktproblemet starta då me fekk ei ny rotte i huset i fjor haust, og har sidan vedvart i varierande grad.

Ja, eg har mogleg vore litt overivrig med reinhald i buret, men har nesten følt meg forplikta til det sidan omtrent alle dyra har kroniske luftvegsplager. Har aldri brukt anna enn varmt vatn som reingjeringsmiddel, men har kanskje likavel vaska litt for mykje. Får prøve ut ein ny rutine og sjå om det hjelper.

utmeldt

Re: Urinlukt!

Post by utmeldt »

Takk for svar til dere begge :cheerful:

Og i kveld lukter alle rottene svært godt :cheer: merkeleg dette her, ser ut til at problemet kjem og går.

Nei, eg har ikkje undersøkt sjefsrotta for urinvegsinfeksjon, har nok mistenkt feil rotte for å vere opphavet til luktproblemet. Har urinstix som ein bruker på mennesker liggjande heime, kan eg bruke dei på rottene også? Ho har også nyleg avslutta ein langvarig Baytril/Vibranor kur, kan det ha noko å seie?

Ellers får dei RM1 som basisfor, og extra vital av og til, samt ein del grønnsaker. Luktproblemet starta då me fekk ei ny rotte i huset i fjor haust, og har sidan vedvart i varierande grad.

Ja, eg har mogleg vore litt overivrig med reinhald i buret, men har nesten følt meg forplikta til det sidan omtrent alle dyra har kroniske luftvegsplager. Har aldri brukt anna enn varmt vatn som reingjeringsmiddel, men har kanskje likavel vaska litt for mykje. Får prøve ut ein ny rutine og sjå om det hjelper.

Post Reply