Introduksjon lettere i nytt bur?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Jeg har nå, som noen kanskje har fått med seg (:P) fått et nytt bur til mine to gutter. Og imorgen får jeg en gutt til.
Og jeg har tenkt på en ting i kveld: vil det bli lettere å få introdusert Dexter (den nye) til mine to gutter nå som de har nytt bur? Jeg tenker på når jeg skal teste å sette de i samme bur, etter noen dager med møter på utsiden.

For siden buret er så nytt, så vil kanskje ikke Pippin og Swarley ha like stor eierfølelse i det, så kanskje de lettere aksepterer at det kommer en ny inn? Buret kjøpte jeg brukt, og det var ikke helt rengjort, så i dag har guttene fått mange nye lukter fra andre rotter. Så da føles det vel ikke som om buret er deres teretorium enda?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Matmor »

De bruker nok ikke så lang tid på å gjøre buret til sitt. Jeg klarer ikke helt å lese av innlegget ditt om de faktisk har flyttet inn, eller om du bare har latt buret stå foreløpig. Har de sovet der en natt før den nye kommer må du regne med at de føler eierskap til buret. Krysser fingre for at det blir en grei introduksjon uansett :cheerful:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Ja, det ble litt rotete innlegg :P Men de har flyttet inn ja, første natta nå i natt.

Men er det lettere å introdusere en ungutt til dem, enn en som er eldre? For Dexter som kommer i hus i dag er 8 uker, og han er jo kjønnsmoden, men det burde vel være lettere siden han er så mye mindre og yngere enn de to?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Skaubytroll »

Ja, det er som oftest enklere å introdusere unggutter ;) De føyer seg lett (som oftest).

Lykke til :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Skaubytroll wrote:Ja, det er som oftest enklere å introdusere unggutter ;) De føyer seg lett (som oftest).

Lykke til :)
Tenkte meg det ^^ De burde vel ikke introduseres idag allikevel? Dexter burde få minst en dag på å bli kjent med meg?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Matmor »

Jeg ser ingen grunn til å vente en dag med introdusering av så små. Voksne rotter kan det være behov for å se an litt mer, men en 8 ukers hanrotte er mer robust for flytting enn en på 4 måneder eller mer. Gi ham en times tid på å bli kjent med lukter i huset, og til å kravle rundt på det så han får din lukt på seg, så kan du prøve når det passer.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Matmor wrote:Jeg ser ingen grunn til å vente en dag med introdusering av så små. Voksne rotter kan det være behov for å se an litt mer, men en 8 ukers hanrotte er mer robust for flytting enn en på 4 måneder eller mer. Gi ham en times tid på å bli kjent med lukter i huset, og til å kravle rundt på det så han får din lukt på seg, så kan du prøve når det passer.
Åja, okay ^^ Jeg hadde tenkt til å gradvis venne de til hverandres lukter først over er par dager, men siden du har veldig mye erfaring med introduksjoner mellom hannrotter så stoler jeg på deg :cheerful:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Lyngrottene »

Min siste introduksjon hos gutta gikk på en time :-)
De fikk hilse på den lille, men var null intressert, så prøvde og sette han inn i buret, en time etterpå så sov han sammens med sjefen i buret :-D Enten flaks, eller riktig alder :-D Uansett, så gikk det over all forventning her i gården :-D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by tantepose »

Introduksjon bør skje snarest mulig etter at nykomlingen er kommet i hus.De andre merker med en gang at en ny rotte er i huset,og da er det greiest for dem å treffe den med en gang.Den nye vil da være ydmyk fordi den er i andre rotters "hus",og de gamle vil godta den lett.Står den nye i eget bur en tid vil den også se på "huset" som sitt og vil ikke være så ydmyk overfor de gamle.Da kan intro bli tøffere. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Takk for tips alle sammen :) Skal introdusere de for han når de våkner. Gamle latingene bare sover ^^
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Alle tre har fått hilst litt i noen minutter nå. Dexter stakkars er livredd dem begge to. Swarley oppførte seg bra, var nysgjerrig og snuse etter han, uten å direkte jage han.
Pippin derimot, han virker mye mer voldsom. Han virket som han prøvde å bite Dexter, og Dexter er veldig redd for han. Pippin har jo alltid vært sjefen og kanskje litt bøllete, jeg er redd for at han kommer til å være altfor voldsom med lille Dexter :sadpace:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by tantepose »

Litt piping må kanskje til,selv om det kan virke tøft for en mamma. :bonk:
Uten at det blir sår/blod bør du ikke blande deg inn. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by torasrotter »

Ofte kan de eldste gutta dra/klype litt i de små under intro. Som regel er det ikke noe annet enn "hei ikke løp vekk fra meg, jeg vil jo snuse på deg". Så selv om det kan se litt brutalt ut når de små blir dradd i og lagt på rygg, så er det som regel ikke noe å bekymre seg for.

Som tantepose skriver, hvis det blir blod eller hvis det blir slik at en mobber de andre hele tiden så er det en annen sak! Jeg synes at selv om det ikke alltid er blod inne i bildet så kan det være veldig kjedelig å bo i samme bur som en bølle :oops: Hvis det er sånn at det er en som blir jaget hele tiden, ikke får legge seg til ro og heller ikke får verken spise eller drikke så er det på tide å skille de :suspicious:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Så langt har de møttes på sofaen, først D+P og så S+D, og så alle tre. Med pauser imellom. Jeg har aldri sett en sånn intro før, så jeg vet ikke hvor my piping som er vanlig. Jeg vet bare er Pippin er mye voldsommere enn Swarley. Så jeg har ikke puttet de inn i samme bur enda, for da Pippin fulgte etter Dexter inn i hans lille bur, så ble det panikk og Dexter klamret seg fast i taket av buret hele tiden, fram til Pippin fant han og Dexter løp skrikende rundt >_O

Kan godt tenkes det ikke er så alvorlig som jeg synes det høres ut, Swarley blir også satt på plass av Pippin noen dager i uka. Men jeg vet ikke når jeg skal putte Dexter inn i buret til P og S for jeg vil jo ikke gi småen hjerte infarkt heller :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by torasrotter »

Hehe som regel er det ikke så voldsomt som det kan se ut. Men hvis du er veldig usikker så kan du jo prøve å filme det med mobilen eller kamera og legge det ut :cheerful: Det er ikke lett for oss å si hva du skal gjøre, for det er mange måter å jage noen på..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply