Introduksjon lettere i nytt bur?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

torasrotter wrote:Hehe som regel er det ikke så voldsomt som det kan se ut. Men hvis du er veldig usikker så kan du jo prøve å filme det med mobilen eller kamera og legge det ut :cheerful: Det er ikke lett for oss å si hva du skal gjøre, for det er mange måter å jage noen på..
Det er også en mulighet. Pippin kløp Dexter over halen mens Dexter prøvde å komme unna, det var stort sett det som skjedde i sofaen. Ellers så løp de litt rundt uten å jage, og så en gang stod Dexter på to bein i et hjørne mens Swarley snuste han under magen, og Pippin puffet seg litt opp før han ga Swarley en omgang bank. Dexter piper forsåvidt bare noen snuser på han, han er veldig redd tror jeg. Eller kanskje han underkaster seg.

Hvor lenge er det vanlig å vente med å sette en unge inn med de voksne? Dexter prøver ikke å være sjef eller noe, men han virker så vettskremt.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Larm »

og Pippin puffet seg litt opp før han ga Swarley en omgang bank
Han høres ikke så snll ut når han gjør dette med sin egen burkamerat. :trist:
Kanskje han er en kastreringkandidat?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Larm wrote:
og Pippin puffet seg litt opp før han ga Swarley en omgang bank
Han høres ikke så snll ut når han gjør dette med sin egen burkamerat. :trist:
Kanskje han er en kastreringkandidat?
Ja, jeg vet. Han har et veldig stort domingerinsbehov virker det som. Jeg har tenkt til å snakke med dyrlegen om hun utfører kastreringer av rotter, for jeg tror det hadde vært best for alle rottene. Det er litt vanskleig å bedømme for meg om det er ekte slossing eller bare litt herjing, men i stad lagde Swarley ganske mye mer lyd enn vanlig når Pippin var på han, så jeg tror nok det var ganske kjipt for Swarley. Kan ha blitt utløst av spenningen ved å møte en ny rotte, men det høres jo ikke helt bra ut uansett.
Fån snakke med dyrlegen imorgen, tenker jeg.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Pippin har aldri bitt Swarley til blods da, og han jager ikke rundt på Swarley så ofte. Swarley får sove og spise i fred, og ofte sover de to guttene sammen, de vasker hverandre og det hender det er Swarley som legger Pippin under seg. Det er litt vanskelig å vite hvordan ting egentlig ligger an synes jeg.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Larm »

Det hørtes jo litt bedre ut :cheer:
Får håpe at ting roer seg og at intro går bedre etter hvert :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by wollf »

Larm wrote:
og Pippin puffet seg litt opp før han ga Swarley en omgang bank
Han høres ikke så snll ut når han gjør dette med sin egen burkamerat. :trist:
Kanskje han er en kastreringkandidat?

:gasp: det blir jo litt ekstremt da å gjøre på første forsøk og på så tynnt grunnlag

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

wollf wrote:
Larm wrote:
og Pippin puffet seg litt opp før han ga Swarley en omgang bank
Han høres ikke så snll ut når han gjør dette med sin egen burkamerat. :trist:
Kanskje han er en kastreringkandidat?

:gasp: det blir jo litt ekstremt da å gjøre på første forsøk og på så tynnt grunnlag
Jeg har vurdert å få han kastrert en stund, pga enkelte tilfeller av agressjon. Men det er vanskelig synes jeg, for han er god koserotte også. Redd for at det skal endres om han blir kastrert


Men nå hadde vi noen minutter med Swarley og Dexter sammen i sofaen og i buret til Dexter. Swarley er veldig flink synes jeg, han setter Dexter på plass og er ikke voldsom. Dexter skvetter rundt som en skremt apekatt i hele buret da, men denne gangen tok det han ikke like lang tid å tørre å gå ned fra veggen/taket.

Ellers så har Dexter funnet ut at jeg er et utmerket gjemmested, og han føler seg trygg hos meg.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by torasrotter »

Så koselig :cheerful: Da liker han iallefall deg! Jeg synes en alfa rotte skal få lov til å sette på plass de andre rottene av og til uten at det skal være så negativt. Men dette gjelder jo selvsagt kun hvis de er snille med hverandre ellers. De rottene jeg har hatt som har vært aggressive har ikke sovet sammen med de andre rottene, og helle ikke vasket de. De har alltid ligget aleine i buret og virket veldig utilpass. Alltid på vakt og mye stresset. Nå har ikke jeg hatt så veldig mange aggressive rotter altså, men jeg har hatt et par. Det er klart at hvis det er et problem der, og kastrering kan hjelpe så er det et bra alternativ! Men vi bør ikke leite etter problemene :wink: Det er en stor operasjon, og det er alltid er risiko ved så store inngrep..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

torasrotter wrote:Så koselig :cheerful: Da liker han iallefall deg! Jeg synes en alfa rotte skal få lov til å sette på plass de andre rottene av og til uten at det skal være så negativt. Men dette gjelder jo selvsagt kun hvis de er snille med hverandre ellers. De rottene jeg har hatt som har vært aggressive har ikke sovet sammen med de andre rottene, og helle ikke vasket de. De har alltid ligget aleine i buret og virket veldig utilpass. Alltid på vakt og mye stresset. Nå har ikke jeg hatt så veldig mange aggressive rotter altså, men jeg har hatt et par. Det er klart at hvis det er et problem der, og kastrering kan hjelpe så er det et bra alternativ! Men vi bør ikke leite etter problemene :wink: Det er en stor operasjon, og det er alltid er risiko ved så store inngrep..
Ja, sjefen må få lov å være sjef så klart. Han har bitt meg til blods to ganger, men det var min egen feil tror jeg. Ellers prøver han ofte å være sjef over føttene mine :P Ellers virker han ikke stresset, jeg kan alltid plukke han opp og kosemose han.

Jeg vil ikke kastrere han om det ikke erhelt nødvendig, meg jeg er bare så redd for denne lille apekatten jeg har fått i hus :P Får se det an om det blir bedre etter noen møter.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by torasrotter »

Ja det skjønner jeg godt, man er alltid bekymret over de små :cheerful: Jeg ville ventet litt og sett det ann, men det at han dominerer tærne dine er ikke et veldig bra tegn.. Men det trenger ikke nødvendigvis å være veldig negativt heller.. :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

torasrotter wrote:Ja det skjønner jeg godt, man er alltid bekymret over de små :cheerful: Jeg ville ventet litt og sett det ann, men det at han dominerer tærne dine er ikke et veldig bra tegn.. Men det trenger ikke nødvendigvis å være veldig negativt heller.. :wink:
Hehe, ikke så lett å finne ut av han Pippin altså. Kanskje det er feil å kalle det å dominere tærne mine, men han klyper meg ofte i tærne og under foten. Han har også gjort dette på hendene mine noen ganger, men ikke like ofte. Så jeg har fått for vane å alltid løfte opp føttene om han går rundt på gulvet :P
Last edited by Niana on 19 Jan 2012, 00:36, edited 1 time in total.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by wollf »

det gjør pixie også. hun liker tær... særlig willywonka sine:P men hun gjøre det for å leke da, for det er gøy når man svetter

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by torasrotter »

Ja det er det mange rotter som liker :cheerful: Tåfis er vist rotte nam nam :sick: Jeg har hatt en hanrotte som dominerte hender og tær, og han bustet seg noe veldig opp og gnikket seg mot meg.. Med rumpa først som et pinnsvin mens han spratt rundt som en idiot :sarcastic:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

torasrotter wrote:Ja det er det mange rotter som liker :cheerful: Tåfis er vist rotte nam nam :sick: Jeg har hatt en hanrotte som dominerte hender og tær, og han bustet seg noe veldig opp og gnikket seg mot meg.. Med rumpa først som et pinnsvin mens han spratt rundt som en idiot :sarcastic:
Den oppførseen har jeg opplevd fra Pippin en gang. Han oppførte seg som en tulling mot meg etter at jeg kom hjem fra noen dager borte, kanskje det var noe fremmed med lukta mi.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by torasrotter »

Eller så var han fornærmet fordi du hadde dratt fra han. Foliè pleide å være skikkelig gretten hvis jeg reiste bort en helg :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply