Introduksjon lettere i nytt bur?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

torasrotter wrote:Eller så var han fornærmet fordi du hadde dratt fra han. Foliè pleide å være skikkelig gretten hvis jeg reiste bort en helg :nottelling:
Han har aldri gjort det før eller siden, men kanskje :P

Skal i hvert fall la han hilse på Dexter igjen idag, og se hvordan det går.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by wollf »

sånn ble mine også om jeg dro bort:P

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by torasrotter »

De er ikke dumme dyr :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Idag har det vært en mye bedre dag i forhold til møte mellom guttene. De møttes på et annet sted enn i går, nemlig på sofaboret. Det gikk veldig fint, alle tre var mer opptatt av hvor i all verden de var nå og hvordan de kunne komme seg ned :P
Pippin virket roligere, og selv om han viste at han var sjef, så gikk det mye bedre for seg. Ikke noe mye jaging, Dexter lagde heller ikke så mye lyd som i går. Pippin var mest opptatt av å hoppe ned, men Swarley og Dexter satt sammen en stund under en pappeske. de tilbradge 10 minutter på bordet sammen, før jeg skilte de. Føles godt at det gikk så fint :)

Jeg lurer på når jeg kan sette Dexter inn i buret deres, jeg er sikker på at Pippin kommer til å være mye mer sjef der, ettersom det jo er han som er sjefen i buret. Dexter fikk en inspeksjonsrunde der i stad, mens Pippin og Swarley var i sofaen. Tenkte det var greit at han fikk luktet litt og sett seg om, men bare i noen korte minutter.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Jeg tror en del av problemet nå er at Dexter er så utrolig redd. Jeg hadde han en liten stund i samme buret som de andre to. Bexter bare klatrer opp i toppen av buret, og nekter å komme ned. Og dette provoserer Pippin noe veldig virker det som, og han prøver å dra ned Dexter.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by torasrotter »

Ja jeg har også sett at de gamle kan bli litt irritert av hysteriske babyer :bleh: De blir litt sånn "kan du ikke bare stå stille din lille dust, jeg skal jo bare finne ut av hvem du er". Og når de da må konstant løpe etter den nye rotta fordi den er hysterisk og redd, ja så blir de litt gretne :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Ja, det kan virke som det er det som skjer. Og Dexter blir jo ikke noe mindre hysterisk av det heller.
Dexter trodde han fant seg et lurt gjemmested, over en hengekøye, men Pippin fant han og ble sur fordi han var klemt oppi taket, så han skulle ta tak i Dexter og bet han i foten >_O Dexter fikk et lite sår..

Akkurat nå er Swarley og Dexter i buret sammen, mens Pippin er i et annet bur. Swarley er så flink, jeg blir så stolt av han. Men Dexter er jo så redd, så har får ikke muligheten til å oppleve hvor snill Swarley er. Dexter bare klamrer seg til veggene, og løper/klatrer rundt i hele buret. Skulle tro han lekte "gulvet er lava".
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Swarley og Pippin var alene i buret en 45 minutter, det gikk greit nok. Swarley er ikke så interessert i Dexter, så han gikk og la seg. Da fikk Dexter mot til å undersøkte buret mer. Men så satt jeg inn Pippin, og han skal være sjef over hele buret og er fast bestemt på å dominere Dexter. Så det ble masse spretting rundt, og Dexter ble mer og mer panisk. Pippin fikk aldri tak i han, jeg tok ut Dexter for å gi han en pause.
Vet ikke om Dexter kommer til å passe inn i buret når han ikke lar noen andre være nær han..
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Larm »

Jeg ville tatt ut Pippin så Dexter og Swarley fikk bli trygge sammen, og så ville jeg introdusert Pippin mange ganger ute av buret før han fikk flytte inn :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Larm wrote:Jeg ville tatt ut Pippin så Dexter og Swarley fikk bli trygge sammen, og så ville jeg introdusert Pippin mange ganger ute av buret før han fikk flytte inn :cheerful:
Det gikk ganske fint med bare Dexter og Swarley sammen, selv om Dexter hold max avstand. Men mener du at Dexter og Swarley skal få bo i det store buret sammen, og så la Pippin og Dexter treffes på utsiden en stund fremover før Pippin får flytte tilbake?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Okay, så dette kommer kanskje til å høres litt feil ut og litt utradisjonelt.. Men fordi Dexter hopper rundt som en annen tullebukk i buret, så får Swarley aldri kommet nær han og de får ikke funnet ut hvem som er sjef. Så da tenkte jeg at det kanskje var greit å plassere de et sted hvor Dexter ikke får lekt apekatt, så jeg satt i de en pappeske med høy kant så de ikke kunne hoppe ut. Og etter litt piping, gikk det helt supert. Nå ligger de og slapper av sammen, Swarley nederst og Dexter med hodet oppå han. :cheerful:

Det virker på meg om Dexter ikke vet hvordan man underkaster seg, han nekter å være lavere enn Swarley. Så nå vet jeg ikke helt hva som har skjedd, men de ligger fint sammen i eska. Kanskje Swarley er dømt til å være nederst på rangstigen? :P

Er redd for at Dexter blir apekatt om jeg putter de i buret igjen, så jeg skal vente litt og la de slappe av sammen en stund. Kanskje Dexter roer seg, han har sovet veldig lite idag også.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Matmor »

Hvis du har et litet bur (sykebur) med plass til alle tre kan du godt la dem bo der et par dager før du flytter dem over i nyvasket stort bur :cheerful: Et Mary-bur eller et stort hamsterbur er fin-fint for akkurat den problematikken du er borte i nå.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

Matmor wrote:Hvis du har et litet bur (sykebur) med plass til alle tre kan du godt la dem bo der et par dager før du flytter dem over i nyvasket stort bur :cheerful: Et Mary-bur eller et stort hamsterbur er fin-fint for akkurat den problematikken du er borte i nå.
Det eneste andre buret jeg har nå er 57x35x57 cm og Dexter klatrer som en tulling rundt i det også :P Men det blir jo så klart mindre klatring i det enn i det store buret. Kan prøve å ha han og Swarley der først.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by tantepose »

Dette ser ut til å gå bra. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Introduksjon lettere i nytt bur?

Post by Niana »

tantepose wrote:Dette ser ut til å gå bra. :cheerful:
Synes du? Jeg synes det virker helt kaotisk :roflmao:
Jaja, satser på at Dexter blir mindre redd for andre rotter etter litt tid sammen med Swarley og flere møter med Pippin på et nøytralt sted.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply