interesse kull

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: interesse kull

Post by wollf »

ørn og draxxus har veldig lik farge, problemet er bare at draxxus har så lite farge. men jeg er enig i at hun mangler denne stålfargen i seg for å kunne være rb agouti... jeg har lenge hatt en misstanke om det. uansett så vil den blå hannen avsløre det.
han er en god kandidat i allefall, og jeg vet ikke om noen bedre hanner i nærheten, jeg kunne jo brukt marzipan på henne også, men vil ikke ha to kull på en gang...
men kan dette være av interesse for noen andre enn meg og tora da?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: interesse kull

Post by Matmor »

Ørn ( bilde er lånt fra Matmor sine sider! ), hun har mye rødt i seg men kan alikevell være en blue agouti med litt mye agouti i seg
Mener du RatRace's sider? Jeg kjenner ikke igjen noen av bildene...

Jeg stusset veldig over fargen til Ørn, som ikke passer beskrivelsen av Russian blue agouti, og det er klart jeg er nyskjerrig på om fargen faktisk kan være blue i stedet. Når det er sagt at Ørns far er dove, så må det være russian blue-basert dove i og med at begge foreldrene hans var russian blue. Så vidt jeg forstod på Wollf var det ikke noe rart med foreldrenes farger.

Det er ikke noe galt i å prøve å finne ut av hvilken farge som ligger i bakgrunnen så lenge faren ellers holder en OK standard for avl, og du har kapasitet til å ha og følge opp kullet. Men akkurat nå er det det der en vanskelig logistikk...med mindre eieren av den blå hannen er villig til å ta hånd om kullet, antagelig.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: interesse kull

Post by wollf »

om ikke alle ungene blir solgt er eier av hannen villig til å ta ansvar for resten av de små... men, det er derfor jeg spør om det er interesse for dette kullet først. i og med at jeg skal ha kull på mika ønsker jeg ikke å sitte igjen med alle der pga jeg har brukt alle på ventelisten på dette om dere skjønner:P

det er kapasitet til å ha og følge det opp. har fått noen gode hjelpere i gåren for å si det slik. ei venninne har blitt bitt av basillen og er nå her jevnlig for å hjelpe til med de små... godt å ha da man skal ta bilder, veie og sosialisere:P merket det da jeg hadde miriam hos meg og 30 rottebabyer

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: interesse kull

Post by Tonje Lenore »

Jeg vil gjerne reservere noen fra kullet om det blir noe av :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

utmeldt

Re: interesse kull

Post by utmeldt »

Hvor i landet blir kullet født ? :cheer:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: interesse kull

Post by Larm »

Bergen :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

utmeldt

Re: interesse kull

Post by utmeldt »

Larm wrote:Bergen :wink:
åååh... Er jo et stykke unna Tromsø... Og man kan vel ikke ta rotteunger med på fly ? :oops:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: interesse kull

Post by Tonje Lenore »

Kjører gladelig til Bergen :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

utmeldt

Re: interesse kull

Post by utmeldt »

Tonje Lenore wrote:Kjører gladelig til Bergen :cheerful:
Skulle ønske jeg kunne det ja!!!
Men har verken lapp eller bil :oops:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: interesse kull

Post by Tonje Lenore »

Har ikke lappen jeg heller, så får samboern til å kjøre :giggle:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: interesse kull

Post by wollf »

det er lov å ha med rotter på noen fly faktisk. ikke norwegian i allefall. det er skjelden et problem å få rotter østover... er det flere på østlandet som vil ha så er det nok at en reiser og at man spleiser på reisen...

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: interesse kull

Post by Larm »

Det kom ingen rene blue rotter blandt søknene til Draxxus i det kullet, men det kom flere blue og russian silver rotter i Sophie sitt kull.
Eneste andre med blandingsfarge mener jeg er Tharius og han er russian blue agouti for han er helt lik tante Bethari i fargen og hun var russianblue agouti.
Meen jeg er enig i at Ørn har en veldig spesiell agouti farge i seg, men den kan jo også bli påvirket av andre gener hun bærer.
Jeg husker Matmor sin ene rotte Afrik som var agouti og han hadde en meget spesiell agouti farge, veldig rødlig og annerledes enn de andre jeg har sett.
Mener i hvert fall at det var han :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: interesse kull

Post by wollf »

ja, men her er vel hele greien at hun er for lys også og mangler den russian blue tonen... hun har mer lik farge som marzipan..
det kan jo være cinnamon fargen bak marzipan, men ørn har bare mink og mock fawn som kunne laget den fargen og det begynner å bli et stykke bak og skal ikke ha så mye å si. uansett så er den eneste måten å vite det sikkert å parre henne med en sikker bluebærer eller da en blue

utmeldt

Re: interesse kull

Post by utmeldt »

Tonje Lenore wrote:Har ikke lappen jeg heller, så får samboern til å kjøre :giggle:
hihi! smart! :nottelling:
wollf wrote:det er lov å ha med rotter på noen fly faktisk. ikke norwegian i allefall. det er skjelden et problem å få rotter østover... er det flere på østlandet som vil ha så er det nok at en reiser og at man spleiser på reisen...
Ja SAS godtar gnagere på fly, de er også de eneste...
men er det en grei reise for små rottebarn da ? Bergen - Tromsø :hm:

Er nok neppe problem å få bevegd rotter rundt om, bare ikke hit til kalde ensome Nord :oops:

Høres ut som et spennende kull uansett! :cheer:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: interesse kull

Post by wollf »

blir i så fall om man henter dem.. sender de ikke alene på fly. men er ikke en lenger reise enn da jeg leverte små til stokholm.
men blir en lang og slitsom reise for deg... enkleste er egentlig om man skal denne veien på ferie eller noe.. kjørende

Post Reply