Rotte vil ikke ut av buret

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Calineb
Pinky
Posts: 8
Joined: 16 Feb 2012, 16:33

Rotte vil ikke ut av buret

Post by Calineb »

Jeg trenger hjelp! For ca. 2uker siden var jeg på Strandtorget Zoo på Lillehammer å kjøpte meg en hannrotte som da var 3 måneder (nå er det 4). Jeg har hatt to hunnrotter før, så jeg vet hvordan det er å ha rotte. Men nå valgte jeg å kjøpe bare en, i håp om at jeg kan gi den like mye kos og oppmerksomhet som kompisen hans hadde kommet til å gjort. Jeg syntes det ble kjedelig med to, siden de ble for avhengige av hverandre og jeg ikke ble så interessant. Men det er et lite problem. Den var veldig redd å skremt med en gang jeg fikk den, så jeg ga den frihet til å utforske buret å bli kjent de første dagene. Når det hadde gått noen dager så begynte jeg å ha handa mi inne i buret til rotta så den kunne bli kjent med meg, og jeg ga godbiter. Den ble mer og mer sikker på handa mi og begynte å klattre med fremføttene, og utforske handa mi ordentlig, men det er ikke mer enn det den gjør. Den liker at jeg stryker den nedover halsen, og den er ikke så veldig skvetten når jeg tar på den, men det går bare 1sekunn så er den inne i huset sitt. Jeg har hatt den altså i over 2 uker men jeg har ikke løftet den opp enda, siden den er så redd.. Jeg har hatt buret oppe i sengen min i timesvis med åpen luke, men den våger ikke å gå ut. Dette har jeg gjort mange ganger, jeg har sittet ved siden av å oversett den, så den kunne gjøre som den selv ville, men den vil ikke ut, bare stikker hodet ut.. Jeg blir veldig lei meg når den ikke vil ut, siden jeg er så glad i dyr å jeg vil at den skal ha det bra. :sad: Det er så rart siden den er helt trygg på handa mi, men likevell er den redd for å gå ut av buret, å hvis jeg prøver å ta rundt den, så skvetter den å stikker inn i huset sitt igjen, så det er ikke sjangs for at jeg får den ut av buret med mindre jeg holder den ordentlig fast, og det vil jeg ikke. Jeg vet også at rotter skal helst være fler, og at det da fungerer bedre med temming, men jeg vil bare ha en, siden jeg synes det er slitsamt å ha to, har ikke stort nokk bur til å ha 2, og jeg vil at den skal vil tam på MEG, slik at jeg kan ha den ute å kose med den mange timer for dagen.. Kan noen gi meg tips på hvordan jeg kan få den til å ikke være så skremt å redd?
Den har gjort store fremskritt siden jeg fikk den, men den våger altså ikke ut av buret, og er fortsatt litt redd.. HJELP?! :sadpace:
Calineb

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte vil ikke ut av buret

Post by wollf »

jeg forstår ikke hvor folk får det fra at rotter blir tammere uten en burvenn da det faktisk er helt motsatt. det slår aldri feil. de trenger å være to, du vil aldri slikke din rottes hale ren, gnikke tennene dine i nakken hans får å ta bort utøy, sove inntil han om natten, leke med han, snakke med han på et språk han skjønner osv...
selv om du er med han og gir han det han trenger som kjeledyr vil du aldri bli en rotte...
beklager, det er ikke deg jeg er frustrert på... jeg hørtes kjempe sinna ut nå
se smily :cheesy:
men jeg er helt sikker på at om han får seg en venn vil værden bli myyye mindre skummel

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte vil ikke ut av buret

Post by WillyWonka »

hehe, wolf :wink:

Jeg har erfart at når jeg fjernet huset, så ble Tim mer... trygg? han hadde riktignok ikke noen plasser og stikke av, men han sluttet og være skvetten. Han har aldri vært så voldsomt interessert i å gå ut av buret, men for meg hjalp det å ta bort huset. Å så brukte jeg å sitte med han i ganseren min :)

Men som Wolf sier... en burvenn hadde nok vært det beste. Da kan de utforske sammen. Du gjør sikkert en god jobb for gutten din, men det blir ikke det samme :D
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Calineb
Pinky
Posts: 8
Joined: 16 Feb 2012, 16:33

Re: Rotte vil ikke ut av buret

Post by Calineb »

Sa heller ikke at rotter blir tammere uten en burevenn til, å ja jeg vet de helst skal være to, det skrev jeg i innlegget. Men det er heller ikke så lett for meg å få tak i flere rotter, siden jeg bor langt unna dyrebutikk, å det er ingen opprettere her i nærheten. Jeg kjenner mennesker som har hatt bare en rotte, å det gikk kjempe bra, den sov til og med i senga om natta! har tenkt å få min rotte like tamm, men trenger hjelp til tips, å ikke om at jeg burde skaffe meg en rotte til, for det vet jeg alt om. men takk for svar wolf :cheerful:

Kanskje det kan hjelpe å fjerne huset, det kommer jeg til å prøve :happy: den er ikke veldig veldig redd, det er bare at den ikke tørr ut av buret, så håper det kan hjelpe :) Takk for tips :cheerful:
Calineb

utmeldt

Re: Rotte vil ikke ut av buret

Post by utmeldt »

Slik jeg ser det, så bryr du deg ikke mye om din rotte dersom du ikke kjøper en venn til ham, en rotte trenger en bur kompis, og har altid gjort det! det er en grunn til at det heter FLOKKDYR! Nå er jeg streng men det er bare siden slikt som dette gjør meg sur og trist, jeg synes det er trist at flere ( deg inkludert tydeligvis ) fantaserer om å ha en alene rotte som blir helt avhengig av dem, men dette vil ikke skje! En rotte vil se på deg som en del av flokken sin er du heldig, men du kan aldri gi den ensomme rotta det samme som den kan få av en artsfrende. Skal du liksom sove i hengekøya lamme den ? Vaske den ? pusse pelsen dens med tunga di ? spise sammen med den? osv! Beklager men det kan du ikke og det vet du! :wink:

Ta en titt på denne du og se om du kan unvære din rotte alt dette som en artsfrende kan gi : http://www.youtube.com/watch?v=cDy3bMRuobE :grin:

Håper du tar til vett og gir rotta di en venn slik at den ikke lider! :cheer:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte vil ikke ut av buret

Post by torasrotter »

Så lenge rotta er ung og snill så ser jeg ingen gyldig grunn til at en rotte skal stå alene. De eneste rottene som bør stå alene er problemrotter, som har plaget/bitt andre rotter over lengre perioder.. Jeg har også hatt rotter som sov i sengen min, kom på komando og var super tamme.. Men jeg har aldri hatt mindre enn 3 rotter om gangen.. Du spurte oss om hjelp på problemet ditt og vi gjir deg løsningen. Hvis du ikke ønsker å ta til deg de rådene vi gir, så er det ikke mye vi kan gjøre for å hjelpe :oops: Jeg kan love deg at rotta di ville blitt mye tøffere hvis han hadde fått en kompis. Jeg ser du skriver at du bor langt vekke fra dyrebutikk, og det er klart at mye blir litt vanskeligere da. Men jeg vet at mange her inne er behjelpelige med transport hvis de skal samme veien, og jeg reiser jevnlig til østlandet når jeg har kull for å levere unger til kjøpere.. Som regel har vi ikke mye imot å kjøre en liten omvei :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Calineb
Pinky
Posts: 8
Joined: 16 Feb 2012, 16:33

Re: Rotte vil ikke ut av buret

Post by Calineb »

Anniken: VETTUHVA. Jeg tar til tårene når dyr har det vondt, dyr betyr mer for meg en mennesker å jeg elsker dyr,så kom ikke her å si at jeg ikke bryr meg for det gjør jeg F*** meg, nå blir jeg litt sint, men jeg tåler ABOSLUTT ikke at folk sier jeg ikke bryr meg om dyr altså, det er nesten det du sier. Men da tar du veldig veeeeeldig feil. Å jeg er ikke så jævla dum at jeg tror vi mennesker kan sitte inne i buret å leke rotter, lol !! :crazybonk: måtte bare få det sagt, for du tar grundig feil, å du burde ikke snakke sånt til folk det første du gjør når noen spør vennlig etter hjelp. Sånn, nå har jeg fått det ut, men takk for "tips" da :)

torasrotter: Jeg bor på Lalm, et lite sted mellom Vågå og Otta i Gudbrandsdalen, så blir en stubb til Lhmr.. å ikke bare det, men jeg vet med erfaring at å kjøpe dyr fra dyrebutikk er ikke en god idé, så det er ikke det første jeg kommer til å gjøre. Når jeg var der å kjøpte meg to hunnrotter noen år tilbake så tok dem de etter halen, noe jeg vet en IKKE skal gjøre, å de fortalte at det var slik de skulle løftes. Crap! så jeg har forhørt meg med noen venner jeg vet har/eller hatt rotter, om de vet om noen oppdrettere i nærheten. Men det ser svart ut.. så om det ikke dukker opp noe innen neste uke, så blir det vel en lang reise til Dyrebutikken.. noe jeg absolutt ikke har lyst til :trist:
Det er en Hans og Grete Hest og Hundeutstyr butikk her på Otta, hvor de når har fått tak i både marsvin, kanin, og andre gnagere. Jeg har også sendt mail til de, om de har hannrotter, da jeg gjerne skulle hatt en venn til min lille :cheerful: Men jeg tviler på at de har det. de har sikkert mulighet til å bestille, men det gjør de vel ikke bare for meg vil jeg tro?

Takk for hjelpen btw! :cheer:
Calineb

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Rotte vil ikke ut av buret

Post by Tonje Lenore »

Hvor gammel er hannrotta de?
Jeg får inn en hannrotte som er rundt seks månender som kunne vært potensiell burkamerat for din hannrotte :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Calineb
Pinky
Posts: 8
Joined: 16 Feb 2012, 16:33

Re: Rotte vil ikke ut av buret

Post by Calineb »

Den ble 4 måneder den 3. februar :) hvor holder du til?
Calineb

utmeldt

Re: Rotte vil ikke ut av buret

Post by utmeldt »

om du tok det slik beklager jeg veldig mye, det var ikke meningen at du skulle føle at du ikke brydde deg om dyrene dine! For det var ikke det jeg mente!! :oops: Det var overhode ikke meningen med mitt innlegg! jeg ville bare understreke hvor viktig det er for rotter å ha en artsfrende :cheer:
Er utrolig mange som lar en rotte sitte å lide alene! og det er utrolig trist og deprimerende for de har det mye bedre med en venn som de kan dele livet med.


Når det er sakt synes jeg det er viktig å være ærlig og som du kansje ser på min bruk av smileys var det absolutt ikke slemt eller ondskapsfult ment , men vi Nordlenninger virker kansje litt krasse på måten vi ordlegger oss :wink:

Igjen beklager jeg :cheer: :sadpace:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte vil ikke ut av buret

Post by torasrotter »

Så bra! Da blir han sikkert kjempe glad og mye tryggere :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Calineb
Pinky
Posts: 8
Joined: 16 Feb 2012, 16:33

Re: Rotte vil ikke ut av buret

Post by Calineb »

Anniken: Det går bra det, ble bare litt hissig på måten du skreiv det på, hehe :oops: Jeg blir selv opprørt når dyr ikke blir behandlet på den riktige måten. Men for å få det sagt så er jeg ikke av den typen, selv om jeg har bare en rotte som jeg har hatt i bare 2 uker, ENDA.. Jeg har som sagt hatt to før, å nå kommer det vel en til her håper jeg! Skulle bare ønske det var noen seriøse oppdrettere her i nærheten, så jeg hadde sluppet dyrebutikken :trist:
Calineb

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte vil ikke ut av buret

Post by wollf »

otta? det er jo i oppland jo
det er jo ikke langt


tora drar fra kristiansand til oslo og så til bergen og tilbake for å hente rotte av meg, tonje lenore, sanca også. anikken drar fra tromsø til oslo. jeg har dratt fra elverum til stocholm
ta buss, tog eller noe til oslo.
det koster deg som oftest mindre enn å kjøpe på dyrebutikk

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte vil ikke ut av buret

Post by torasrotter »

Hvis man regner med dyrlegeutgiftene på en syk dyrebutikkrotte så lønner det seg ja :)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

anni

Re: Rotte vil ikke ut av buret

Post by anni »

Calineb wrote:Jeg trenger hjelp! For ca. 2uker siden var jeg på Strandtorget Zoo på Lillehammer å kjøpte meg en hannrotte som da var 3 måneder (nå er det 4). Jeg har hatt to hunnrotter før, så jeg vet hvordan det er å ha rotte. Men nå valgte jeg å kjøpe bare en, i håp om at jeg kan gi den like mye kos og oppmerksomhet som kompisen hans hadde kommet til å gjort. Jeg syntes det ble kjedelig med to, siden de ble for avhengige av hverandre og jeg ikke ble så interessant. Men det er et lite problem. Den var veldig redd å skremt med en gang jeg fikk den, så jeg ga den frihet til å utforske buret å bli kjent de første dagene. Når det hadde gått noen dager så begynte jeg å ha handa mi inne i buret til rotta så den kunne bli kjent med meg, og jeg ga godbiter. Den ble mer og mer sikker på handa mi og begynte å klattre med fremføttene, og utforske handa mi ordentlig, men det er ikke mer enn det den gjør. Den liker at jeg stryker den nedover halsen, og den er ikke så veldig skvetten når jeg tar på den, men det går bare 1sekunn så er den inne i huset sitt. Jeg har hatt den altså i over 2 uker men jeg har ikke løftet den opp enda, siden den er så redd.. Jeg har hatt buret oppe i sengen min i timesvis med åpen luke, men den våger ikke å gå ut. Dette har jeg gjort mange ganger, jeg har sittet ved siden av å oversett den, så den kunne gjøre som den selv ville, men den vil ikke ut, bare stikker hodet ut.. Jeg blir veldig lei meg når den ikke vil ut, siden jeg er så glad i dyr å jeg vil at den skal ha det bra. :sad: Det er så rart siden den er helt trygg på handa mi, men likevell er den redd for å gå ut av buret, å hvis jeg prøver å ta rundt den, så skvetter den å stikker inn i huset sitt igjen, så det er ikke sjangs for at jeg får den ut av buret med mindre jeg holder den ordentlig fast, og det vil jeg ikke. Jeg vet også at rotter skal helst være fler, og at det da fungerer bedre med temming, men jeg vil bare ha en, siden jeg synes det er slitsamt å ha to, har ikke stort nokk bur til å ha 2, og jeg vil at den skal vil tam på MEG, slik at jeg kan ha den ute å kose med den mange timer for dagen.. Kan noen gi meg tips på hvordan jeg kan få den til å ikke være så skremt å redd?
Den har gjort store fremskritt siden jeg fikk den, men den våger altså ikke ut av buret, og er fortsatt litt redd.. HJELP?! :sadpace:
Jeg ville tatt rotten ut av buret og latt den sitte på skulderen din, har du en hettegenser så er det mange rotter som liker å sitte i hetten.
Jeg pleier fra dag en å ta rotten ut av buret og kose masse med den, gi den godbiter og ha den på skulderen. Dette har fungert fint alle ganger.
Lykke til med rotteholdet.
:cheer:

Post Reply