Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by torasrotter »

Som jeg har forstått så påvirker den hormonproduksjonen, så hvis det er en hormonrelatert atferd kan det hjelpe :cheerful: Den eneste forskjellen fra vanlig kastrering er vell at de har muligheten til å bli "i funksjon" igjen når chippen ikke lenger er der.. Derfor vil jeg fjerne alt hvis det viser seg at han reagerer positivt på det, for jeg hadde ikke turt å ha han ho jentene mine hvis han var chippet.. :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by torasrotter »

I går var det 1 uke siden R2D2 ble chippet.. Han har dessverre ikke vist noe bedring til nå, heller motsatt.. På søndag markerte han hendene og føttene mine, gnikket seg mot de med bustet pels og snudde rumpa til.. Når jeg fjernet hendene mine fulgte han etter og fortsatte med puffinga. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke denne oppførselen, han har jo akkurat blitt chippet og hormonene er jo litt feil iforhold til det de pleier å være.. Kan det hende at han bare må få til til å "akklimatisere" seg? Hvor raskt har dere som har gjort dette før merket positive endringer?
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Larm »

Min veterinær har sagt at de ofte blir værre før de blir bedre når det gjelder chipping.
Det er i hvert fall erfaringen de har blandt hunder og det er samme chip som brukes til rotter.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Matmor »

Erfaringsmessig kan det ta flere uker før hanrottene roer seg etter en chipping. Humle som jeg overtok var chippet. Der tok det et par måneder før jeg kunne ha fingrene oppi ansiktet på ham, tror jeg, og han ble først introduserbar etter nær et halvt år, da ballene var begynt å vokse ut igjen!

Chipping er ingen rask løsning og ingen langvarig løsning, og som Larm skrev risikerer man at rotta blir verre før den blir bedre. Personlig tror jeg at jeg først og framst ville brukt det på en ganske smal gruppe hanner: omplasseringsgutter på over et år. Innen effekten går ut er det stor sannsynlighet for at hans egen hormonproduksjon vil ha avtatt naturlig på grunn av alder. De eldre hannene er også langt mindre utsatt for langtidsbivirkningene av suprelorin.

Det er litt plundrete å fjerne et Suprelorin-implantat: de brekker lett i stykker og må plukkes ut i biter. Dessuten må rotta legges i narkose for å få gjort det. Nå som han har fått chip'en er det vel ikke så mye å gjøre annet enn å vente. Håper det går seg til!

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by torasrotter »

Åååhhr det håper jammen jeg også! Hvis han bedrer seg mye vil jeg nok kastrere han, og da må han jo i narkose uansett.. Håper det går seg til, og så får vi bare vente å se. Holder dere oppdatert når det skjer noe :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by torasrotter »

For dere som har fulgt med her inne kan jeg dessverre fortelle at R2D2 ble avlivet :trist: Han ble flyttet ned i stuen for å se om det hjelp, men han ble bare mer og mer dominant og skulle konstant småbite og markere på hender og føtter. Jeg bestemte meg for å avlive han den dagen ha beit minstejenta til blods uprovosert. Dessverre kan jeg ikke ha rotter som biter til blods når jeg har små fingre i hus å tenke på :oops:
Det var fryktelig trist, jeg hadde stor håp om at kastrering skulle hjelp. Det kan hende han hadde blitt bedre om noen mnd, men den risken kan jeg ikke ta :trist:

Hvil i fred vakre R2D2, du var veldig spesiell, og vil savnes!
Det er de som gir deg litt utfordring som sniker seg inn i hjertet ditt :kisses:

Image
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Matmor »

Trist å høre - håper det går bra med fingeren til datteren din! Men uansett om det var et lite bitt forstår jeg godt at du ikke kan ta sjansen på et skikkelig bitt en annen gang :sad:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by torasrotter »

Det går heldigvis fint med datteren min, hun sier "au au au" når hun ser rottene men det håper jeg går over.. Han fikk heldigvis ikke så godt tak så det var bare i huden, og ikke inn mot beinet eller noe sånn. Men takk for forståelsen, jeg synes ikke det var en lett avgjørelse :trist:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

utmeldt

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by utmeldt »

Trist at det endte slik for ham :oops: men jeg skjønner godt at du ikke kan ha ham i hus da du har en liten datter! Håper det går bra med fingeren :cheer:
torasrotter wrote: Det er de som gir deg litt utfordring som sniker seg inn i hjertet ditt :kisses:
Dette er absolutt sant! Sorgen over Darwin min problemrotte var uutholdelig!

* Varm klem fra Nord * :kisses:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Larm »

Skriver dette som privatperson og ikke som leder av NTF :wink:
Jeg forstår ikke hvorfor du chippet ham når dette som oftest fører til at de blir mye værre i oppførselen før de eventuelt blir bedre.
Det eneste som i så tilfelle kunne ha fungert var fysisk kastrering. :trist:
Uansett må man være villig til å arbeide med rotten i mndsvis før den blir bedre, noe jeg ville trodd du var villig til å gjøre siden du var villig til å betale for chipping av ham. :smile:
Du kunne bl.a. rottesikret buret for din datter ved å ha ham i et mindre bur oppå buret til de andre slik at hun ikke kunne nådd buret, mange tiltak kunne vært gjort.

Jeg skriver ikke dette for å være "stygg" med deg, men jeg blir så fortvilet og lei meg på en rottes vegne når slike ting skjer og jeg ser flere muligheter som kunne vært prøvd for å unnge dette utfallet :trist:
Jeg har hatt flere problemrotter som har blitt fantastiske koserotter ved mye innsats fra vår side, deriblandt Eggis (som ble kastrert), Samoa og Scotterott (som også er kastrert) :kisses:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by wollf »

jeg er enig i toras avgjørelse jeg... jeg tror ikke han hadde det bra med seg selv... og ikke alle har kapasitet til å ha en alenerotte på den måten da man skal få hundehold, katte hold, rotteoppdrett, unger, jobb, hus og hjem til å funke på en forsvarlig måte. min mor sa dette til meg da jeg startet oppdettet mitt at av og til i livet finner man seg i en posisjon der man må være kjynisk for sitt eget beste og for de andre i husets vell og ve

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Tonje Lenore »

Dette var trist Tora, utrolig leit :trist:

Det er vel ikke noe bevis på at de blir værre ved å bli chippet, enn å bli kastrert er det?
Jeg har jobbet med ganske mange problem rotter, som vil si at de var super aggressive og bokstaveligtalt hang i hånda mi når jeg
hadde hånda mi ganske langt unna dem.
Om det så er den eneste utvei med å avlive, ser ikke jeg noe grunn til å ikke gjøre det da det ikke er noe håp og jeg kan se det fra Tora sin side, at det ikke går.

Jeg har kastrert noen hannrotter som rett og slett var så aggressive at bare man nærma
seg buret gikk de til angrep, og jeg hadde et håp om at de skulle bli bedre etter dette, men det ble de ikke, og jeg ga de 3 mnd før jeg bestemte meg for å avlie disse da de ikke viste noe tegn til bedring.

Jeg hadde jobbet med disse allerede 4 mnd fra før av, og de viste ikke noe tegn til bedring!
Det er utrolig trist at det må gå den veien, men når de ikke viser bedring så går det bare ikke, rett og slett :sadpace:
Men så klart, det er jo forskjell, noen blir skikkelig koserotter mens andre igjen ikke blir det.
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by torasrotter »

Jeg var ganske klar på at det var chipping det var snakk om gjennom hele denne tråden Larm.. Du har vært aktiv gjennom hele denne tråden, og skrevet flere innlegg.. Hvis du viste på forhånd at dette kunne ende dårlig, hvorfor sa du ikke noe? Jeg har lite erfaring med kastrering av alle typer, noe du har god erfaring med. Hvorfor kom du ikke med noen hjelpende tips da? Du skrev kun at eggbert ble kastrert og at han ble en drøm etter dette.. Du spesifiserte ikke at det var snakk om fysisk kastrering.. Av og til fremstår det som at kastreringen er svar på alle problemer, men når det faktisk ikke fungerte for meg så er det fordi jeg har tatt feil avgjørelse?

Skal jeg virkelig sette mine egne barn sikkerhet i fare? Et stygt rottebitt i fingeren til en 18mnd gammel jente kan fort bli til en ganske vond infeksjon.. Eldste gutten i huset er 3 år, og kan fint klatre opp til rotteburene aleine hvis jeg ikke følger med i et lite øyeblikk.. De er vant til å kunne stikke fingrene inn å kose på rottene, for mine barn er rotter noe fint og koselig..

R2D2 beit ikke bare når han ble pirket i eller plaget.. Han gikk etter datteren min langs soffaen og beit tak i fingeren og ville ikke slippe.. Datteren min hadde ikke gjort noe som jeg kunne tolke som provoserende, hun gikk simpelthen bare forbi han.. Jeg kan forstå at det ser litt trist ut fra din vinkel, men jeg vil aldri aldri aldri unnskylde meg fordi jeg setter mine barns sikkerhet foran mine dyr.. Det kan jeg heller ikke forvente at noen som ikke er mor selv skal klare å forstå..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by Larm »

torasrotter wrote:Jeg var ganske klar på at det var chipping det var snakk om gjennom hele denne tråden Larm.. Du har vært aktiv gjennom hele denne tråden, og skrevet flere innlegg.. Hvis du viste på forhånd at dette kunne ende dårlig, hvorfor sa du ikke noe? Jeg har lite erfaring med kastrering av alle typer, noe du har god erfaring med. Hvorfor kom du ikke med noen hjelpende tips da? Du skrev kun at eggbert ble kastrert og at han ble en drøm etter dette.. Du spesifiserte ikke at det var snakk om fysisk kastrering.. Av og til fremstår det som at kastreringen er svar på alle problemer, men når det faktisk ikke fungerte for meg så er det fordi jeg har tatt feil avgjørelse?

Skal jeg virkelig sette mine egne barn sikkerhet i fare? Et stygt rottebitt i fingeren til en 18mnd gammel jente kan fort bli til en ganske vond infeksjon.. Eldste gutten i huset er 3 år, og kan fint klatre opp til rotteburene aleine hvis jeg ikke følger med i et lite øyeblikk.. De er vant til å kunne stikke fingrene inn å kose på rottene, for mine barn er rotter noe fint og koselig..

R2D2 beit ikke bare når han ble pirket i eller plaget.. Han gikk etter datteren min langs soffaen og beit tak i fingeren og ville ikke slippe.. Datteren min hadde ikke gjort noe som jeg kunne tolke som provoserende, hun gikk simpelthen bare forbi han.. Jeg kan forstå at det ser litt trist ut fra din vinkel, men jeg vil aldri aldri aldri unnskylde meg fordi jeg setter mine barns sikkerhet foran mine dyr.. Det kan jeg heller ikke forvente at noen som ikke er mor selv skal klare å forstå..
Jeg har ved flere tidligere anledninger skrevet at chippping ofte fører til forverring i atferd. Det er det min veterinær har sagt flere ganger, fordi dette er erfaringen med hunder.
Kastrering er en ting, chipping er en annen. Når jeg skriver kastrering så er det snakk om kastrering og ikke chipping :wink: For de som har fulgt innleggene om Eggis, så har det alltid vært snakk om kastrering og på bilder så ser man at han er balleløs.
Han var forresten slik at han bare gikk bort og hogget til uprovosert, også i fjeset. :trist:

Jeg forstår selvsagt at du ikke vil utsette dine barn for dette, jeg har selv stebarn, stebarnebarn og småsøsken som er 20 år yngre enn meg selv som jeg har fungert som forelder til, men jeg må likevel få lov til å uttale meg på en rottes vegne når jeg synes situasjonen og utfallet er utrolig trist. :trist:
Det er flere brukere på dette forumet som uttaler seg om alt mulig, noen ganske krast og angripende, så jeg synes at jeg en gang i blandt bør få lov til å uttale meg også når jeg er uenig i noe :wink:

Personlig avliver jeg ikke dyr av denne årsaken, i hvert fall ikke hittil og jeg arbeider med de i MANGE mnd, men så har jeg ikke småbarn som bor her på fast basis heller.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotte biter burkompiser , hva gjør man?

Post by wollf »

Man kan ikke bare regne med at personen har lest trådene dine. Bra du dikuterer og er med. Men man kan ikke regne med at andre har samme tid og kapasitet som en selv. Jeg mener at en rotte som oppfører seg slik at den angriper mennesker, rotter og dreper baby rotter, som stresser og styrer så det går ut over alle de andre, har ikke livets rett lenger. Dette gjelder alle kjæledyr. Tora prøvde og hadde ingen garanti for at hun ville få noen eggis historie om hun brukte de få pengene hun får som hjemmeværende mor eller den lille tiden man har med små i hus. Hun kunne ha risikert redde barn drepte rotter, ingen penger til de andre rottene som til stadighet trenger veterinær pga byll og skader på andre. Kun for å redde en rotte som ikke har det bra med seg selv.

Post Reply