Vanskelig intro - trenger råd.

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Vanskelig intro - trenger råd.

Post by Niana »

Jeg har nå hatt Dexter i 6 uker, og etter gjentatte introer (ca en om dagen) er han enda redd for Pippin og Swarley.. Det begynner å bli ganske slitsomt.

Introene på utsiden av buret, hvor Dexter ikke kan klatre unna, har gått ok. Han skriker ikke så mye til Pippin og Swarley da, men han klarer heller ikke slappe av sammen med dem. De er veldig snille med han, skulle tro at etter 6 uker så hadde han lært seg å stole på dem.. Men han vil bare være med Jack. Og holder seg kun til Jack, hvis Jack er der. Prøvde å ha Dexter og Pippin sammen, da lå de bare i hvert sitt hjørne av møtestedet hele tiden de var der.

Alle fire bor nå i samme bur, etter at de to miste først bodde for seg selv i et annet bur, og så delte jeg det store buret i to og hadde alle der uten at de kunne komme til hverandre. Nå har de bodd to dager i buret uten noe som deler det i to. Og hele dagen lang, når de ikke sover, så hører jeg skriking og panisk løping/klatring. Det er Dexter som skriker til, og løper fra, Pippin og Swarley. De får ikke lov å komme nær han, uansett om det er for kos, nysgjerrighet eller å sette han på plass. Han er helt panisk, og klatrer rundt og rundt, mens de andre enter følger litt etter han elller bare snuser etter han.
Pippin og Swarley er veldig frustrert over å ikke få kommet innpå han og få vist at de står høyere på rangstigen enn han. Så selv om de ikke jager han mye, så er Pippin litt etter han. Dexters kroppsspråk og oppførsel er ganske "respektløs" ovenfor den som skal være sjefen i buret.

Noen ganger klatrer han inn i den ene hengekøya, og da kan han finne på å stå og skrike og "hvese" til Pippin og Swarley om de prøver å komme inn. Han takler ingen andre enn Jack nær seg, og på denne måten blir også Jack hodlt unna Pippin og Swarley, så de tre får heller ikke blitt en skikkelig flokk.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, hele denne situasjonen er så slitsom for alle her. :sadpace:
Noen som har noen forslag til hva som kan gjøres her? Jeg har jo en tråd hvor jeg vurderer omplassering av Dexter, men jeg vil jo helst ha han hos meg..
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Vanskelig intro - trenger råd.

Post by tantepose »

Kanskje Matmor kan fortelle oss om han kan prøves medisinert for å slippe angsten sin?En slags "lykkepille"?Det er jo veldig vondt å være så redd hele tiden.Jeg ville ikke omplassert ham når han er så redd.Det kan jo være et slags syndrom eller noe..... :sadpace:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Vanskelig intro - trenger råd.

Post by Niana »

tantepose wrote:Kanskje Matmor kan fortelle oss om han kan prøves medisinert for å slippe angsten sin?En slags "lykkepille"?Det er jo veldig vondt å være så redd hele tiden.Jeg ville ikke omplassert ham når han er så redd.Det kan jo være et slags syndrom eller noe..... :sadpace:
Ja, kanskje det.
Jeg ville ikke omplassert han hvis han var så redd for alle, men han er bare redd for de store rottene. Jack, som er litt mindre enn han, går han flott overens med. Så da er det jo håp for at han hadde passet inn sammen med noen som hadde to unge rotter. Kanskje han ville fått det bedre der..
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vanskelig intro - trenger råd.

Post by Matmor »

Jeg har veldig begrenset erfaring med beroligende til rotter - bortsett fra som premedisinering. Frodo fikk prøve Plegicil, men ble først mistenksom/sur og så trøtt av dosen, og protesterte mer og mer for hver dose - så jeg gav raskt opp. Jeg vet at 6 mg/kg/dag fluoxetin kan brukes for å redusere angst hos rotter, men jeg vet også at det tar tid før det virker, og i løpet av den tiden kan rotta få en periode hvor den blir aggressiv eller mer nervøs. Dessuten er det vanlig med en del (andre) bivirkninger hos mennesker som får slike medisiner. Selv om de fleste bivirkningenene går over etter noen uker må jeg si jeg er skeptisk til all langvarig medisinering av dyr. De får jo ikke fortalt hvilke plager de får.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10633492
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14627999

Hvis jeg hadde en rotte hvor jeg mistenkte angst som årsak til problemene, ville jeg bare ha brukt angstdempende midler for å få bekreftet eller avkraftet hvor problemet lå. Jeg ville ikke ha forsøkt å medisinere en rotte livet ut med dette.

Det jeg tror er at Dexter trenger å bo i et mindre bur, og tvinges til å sosialisere med de andre rottene. Venezia'en for fire stykker - der kan han holde seg unna dem han er redd hele tiden, omtrent. Hvis de fire ble stappet inn i et bur på størrelsen med et Jennybur, med bare én hengekøye, og ikke noe sovehus å gjemme seg i, er det mulig han ville klare å komme til forståelse for at de andre rottene ikke var farlige.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Vanskelig intro - trenger råd.

Post by Niana »

Matmor wrote:Jeg har veldig begrenset erfaring med beroligende til rotter - bortsett fra som premedisinering. Frodo fikk prøve Plegicil, men ble først mistenksom/sur og så trøtt av dosen, og protesterte mer og mer for hver dose - så jeg gav raskt opp. Jeg vet at 6 mg/kg/dag fluoxetin kan brukes for å redusere angst hos rotter, men jeg vet også at det tar tid før det virker, og i løpet av den tiden kan rotta få en periode hvor den blir aggressiv eller mer nervøs. Dessuten er det vanlig med en del (andre) bivirkninger hos mennesker som får slike medisiner. Selv om de fleste bivirkningenene går over etter noen uker må jeg si jeg er skeptisk til all langvarig medisinering av dyr. De får jo ikke fortalt hvilke plager de får.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10633492
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14627999

Hvis jeg hadde en rotte hvor jeg mistenkte angst som årsak til problemene, ville jeg bare ha brukt angstdempende midler for å få bekreftet eller avkraftet hvor problemet lå. Jeg ville ikke ha forsøkt å medisinere en rotte livet ut med dette.

Det jeg tror er at Dexter trenger å bo i et mindre bur, og tvinges til å sosialisere med de andre rottene. Venezia'en for fire stykker - der kan han holde seg unna dem han er redd hele tiden, omtrent. Hvis de fire ble stappet inn i et bur på størrelsen med et Jennybur, med bare én hengekøye, og ikke noe sovehus å gjemme seg i, er det mulig han ville klare å komme til forståelse for at de andre rottene ikke var farlige.
Takk for god info, Matmor :) Jeg er nok også ganske skeptisk til bruk av medisinering for å behandle ting som ikke er sykdommer. Bivirkningene kan være ganske skumle. Så det tror jeg ikke er noe alternativ.

Jeg har ikke noe bur på den størrelsen, men jeg har et 100-liters akvarium som jeg bruker til å sosialisere de sammen oppi, her kan han ikke klatre vekk fra dem. Noe som han gjør hvis han bor i det mindre buret jeg hadde før. Men jeg har nå brukt det akvariet i mange uker, hvor alle fire er sammen flere timer om dagen, og Dexter er fortsatt like redd de store. Det er ikke forsvarlig å ha fire rotter i et så lite bur over lang tid synes jeg. Og de kan ikke bo der hele dagen lang, så da ender de opp i Veneziaen igjen etter noen timer/en natt. Det som skjer når de er sammen i det akvariet, er at Jack, Swarley og Pippin sover sammen i et hjørne, og Dexter alene i et annet. Evt sover han sammen med Jack hvis Jack kommer bort til han.

Et annet problem er når de har vært sammen i akvariet lenge, og Pippin føler at nå må han vise Dexter at han er sjef. Dexter nekter å underkaste seg, han vil selv være sjef og provoserer Pippin med oppførselen sin. Dexter står på bakbeina og skriker Pippin og Swarley opp i ansiktet, han står med munnen åpen, og han hyler og hopper unna om de prøver å dominere han.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vanskelig intro - trenger råd.

Post by Matmor »

Angst er nok en sykdom på linje med andre sykdommer i mitt hode. Jeg har aldri forstått hvorfor det skal gjøres forskjell på psykisk sykdom og fysisk sykdom :hm: Diabetes skyldes insulinmangel eller nedsatt sensitivitet for insulin. Psykisk sykdom, inkludert angst, skyldes nedsatt produksjon/økt produksjon/nedsatt sensitivitet/økt sensitivitet for andre hormoner. Miljøfaktorer kan utløse psykisk sykdom, men det som utløser allergi er også miljøfaktorer... og alle "fysiske" sykdommer påvirkes sterkt av humør og stemning, og kan selv sterkt påvirke humør og stemning.

Men clouet er "langvarig behandling". Så lenge det dreier seg om utvortes behandling med kremer og salver som ikke tas opp i noen særlig grad er det greit. Bivirkninger i form av lokal irritasjon og kløe vil man kunne se. Det er mye vanskeligere å se om en rotte føler seg litt dårlig hele tiden på grunn av bivirkninger etter en mikstur/tablett/injeksjon.

Når Dexter er blitt 4 måneder gammel kan han kastreres. For noen engstelige rotter hjelper det mot skrekken for andre rotter. De blir mindre opptatt av status i flokken, og Dexter er opplagt veldig opptatt av status. Så vidt jeg husker fungerte han OK med den andre unge rotten da de var alene?

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Vanskelig intro - trenger råd.

Post by Niana »

Matmor wrote:Angst er nok en sykdom på linje med andre sykdommer i mitt hode. Jeg har aldri forstått hvorfor det skal gjøres forskjell på psykisk sykdom og fysisk sykdom :hm: Diabetes skyldes insulinmangel eller nedsatt sensitivitet for insulin. Psykisk sykdom, inkludert angst, skyldes nedsatt produksjon/økt produksjon/nedsatt sensitivitet/økt sensitivitet for andre hormoner. Miljøfaktorer kan utløse psykisk sykdom, men det som utløser allergi er også miljøfaktorer... og alle "fysiske" sykdommer påvirkes sterkt av humør og stemning, og kan selv sterkt påvirke humør og stemning.
Ja, jeg bleklager. Svaret mitt ble litt feil. Jeg synes psyskiske sykdommer/problemer er like viktige som fysiske sykdommer, jeg har selv psykiske ting (bl.a angst) jeg trenger utredning for, men opplever å ikke bli tatt seriøst. Så jeg vet at psykiske ting er viktige.
Matmor wrote:Men clouet er "langvarig behandling". Så lenge det dreier seg om utvortes behandling med kremer og salver som ikke tas opp i noen særlig grad er det greit. Bivirkninger i form av lokal irritasjon og kløe vil man kunne se. Det er mye vanskeligere å se om en rotte føler seg litt dårlig hele tiden på grunn av bivirkninger etter en mikstur/tablett/injeksjon.

Når Dexter er blitt 4 måneder gammel kan han kastreres. For noen engstelige rotter hjelper det mot skrekken for andre rotter. De blir mindre opptatt av status i flokken, og Dexter er opplagt veldig opptatt av status. Så vidt jeg husker fungerte han OK med den andre unge rotten da de var alene?
Dexter er 4 mnd den 16. mars. Da har jeg tre uker å tenke ut om det er grunnlag for at han skal kastreres. Og det tror jeg det er, om han på de tre ukene ikke har blitt noe bedre.
Dexter fungerer bra sammen med Jack, som er en måned yngere. De leker sammen, steller hverandre, sover sammen. Så jeg vet han kan fungere som normalt med andre rotter, men han er redd for de som er større enn han. Uansett hvor mange ganger han har hatt fine og rolige introer med dem.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Vanskelig intro - trenger råd.

Post by tantepose »

Dette er en merkelig sak syns jeg,blir interessert i slike tilfeller der en rotte ser ut til å oppføre seg helt forskjellig fra de fleste andre.Hadde vært veldig spennende å se ham "live".Videoene dine ga jo et veldig bra bilde,men likevel.Jeg har en følelse av at det ikke er redsel som får ham til å skrike og farte slik.Men han syns nok kanskje godt at de han skriker mot kunne funnet seg et annet bol langt unna.... :suspicious:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Vanskelig intro - trenger råd.

Post by sanca »

Du og Dexter skulle ha hatt en samtale med dyretolk :cheer: Hvis du har noe tro på slikt da :wink:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Vanskelig intro - trenger råd.

Post by Niana »

sanca wrote:Du og Dexter skulle ha hatt en samtale med dyretolk :cheer: Hvis du har noe tro på slikt da :wink:
Hehe, kan nok desverre ikke si jeg har så stor tro på det :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vanskelig intro - trenger råd.

Post by Matmor »

Jeg håper at han vil føle seg bedre uten hormonene. Hvis du skulle velge å omplassere ham synes jeg det er viktig at han kan omplasseres sammen med den vennen han har, selv om det er en rotte som fungerer hos deg...

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Vanskelig intro - trenger råd.

Post by Niana »

Matmor wrote:Jeg håper at han vil føle seg bedre uten hormonene. Hvis du skulle velge å omplassere ham synes jeg det er viktig at han kan omplasseres sammen med den vennen han har, selv om det er en rotte som fungerer hos deg...
Jeg tror nok Dexter kunne blitt introdusert til andre yngere rotter, ikke bare Jack. Han og Jack er jo ikke søsken, de har ikke alltid vært sammen bare de to.
Jeg kan ikke omplassere Jack med Dexter, for Jack er bare på fòravtale hos meg, så jeg tror ikke jeg kan gi han bort. Så klart kunne kanskje Tora og jeg funnet en løsning på akkurat det problemet. Men jeg vil ikke omplassere Jack. Vil jo helst ikke omplassere Dexter heller (hvis han skal omplasseres så vil jeg i så fall ha hatt noen møter mellom han og de rottene han skulle bodd sammen med, for å hvordan han hadde ragert). Men jeg får vel bare jobbe videre med saken. Men problemet er at jeg ikke vet hvordan. Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre..
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Vanskelig intro - trenger råd.

Post by torasrotter »

Hvordan gå det nå? Har Dexter blitt mindre redd for Pippin og Swarley? :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Vanskelig intro - trenger råd.

Post by Niana »

Det er ingen forandring.. Han er like redd, mens Jack går godt overens med alle. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre, annet enn å høre med dyrlege om det kanskje kunne blitt bedre å kastrere han, fordi han da ikke ville hatt så mye testosteron i kroppen. Dexter vil jo velidg gjerne være sjef, og nekter å la seg settes på plass av andre om de for en gangs skyld kommer nær han. Da skriker han og hopper unna, frester rundt i buret som en galning og gjemmer seg.
Uff, stakkars Dexter er nok ikke så lykkelig nå..
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Vanskelig intro - trenger råd.

Post by torasrotter »

Huff, ja det virker jo som om Dexter ikke kommer til å slutte å være redd for andre rotter med det første :oops: Jeg vet ikke om jeg ville anbefalt kastrering fordi jeg ikke har hatt særlige gode opplevelser med det selv, men nå prøvde jeg jo kun chip. Det er vist noe annet med fysisk kastrering :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply