Plutselig dominant atferd.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
utmeldt

Plutselig dominant atferd.

Post by utmeldt »

Hei som alle vet har jeg Marco og vendel, kosegutta mine :cheer:
Men nå nettopp så begynte Vendel først å dominere Marco i soffan slik at han hylte hjerteskjærende, når jeg fikk husjet Vendel vekk og sjekket at marco ikke hadde noen skader fikk de en godbit hver og de roet seg.
Men når godbiten var fortært så kommer altså Vendel bort til meg og starter å skal dominere MEG!! Han klyper og puffer seg opp!! :gasp:
Jeg ble klypt ca 6 ganger av Vendel på kansje 3 min! Altså han kom og kløyp, går litt unna i en 20-30 sekund før han kommer å klyper igjen!! Nå siste gangen han kløyp så gadd jeg ikke mer av dette mer så putta ham i buret, så nå sitter jeg og Marco her og lurer på hva i alle dager det kan gå av Vendel? :hm: :trist:

Dette er første gang han noensinne har gjort noe slikt som dette!
Og jeg er utrolig usikker på om at Marco i det hele tatt får lov å være med en slik bølle for det hender også at Vendel jager Marco rundt i buret, dette har han startet med den siste uken :trett:

Noen tips ? hva skal jeg gjøre ? er det mulig å dominere tilbake slik at han skjønner at det ikke er noe morsomt ? Eller skal jeg bare la ham være slik? :oops:
Kan også nevne at jeg peip høyt hver gang han kløyp, men han ville ikke høre :sadpace:

utmeldt

Re: Plutselig dominant atferd.

Post by utmeldt »

Nå har Vendel hatt en timeout i buret, og er tilbake i soffan sammen med meg og Marco... Ingen tegn på dominans eller noe, de ligger sammen nå og vasker hverandre :nottelling: Han er opgså samme gamle mot meg, slikker fingre og er bedårende :cheer:
Kan det ha vært bare en liten krangel?
Eller en forbigående liten ypping mot oss ?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Plutselig dominant atferd.

Post by Matmor »

Timeout hjelper kansje bedre enn å legge ham på rygg. Du kan håpe at han har tatt til fornuft, men jeg ville vært ganske skeptisk en stund framover.
er det mulig å dominere tilbake slik at han skjønner at det ikke er noe morsomt
For meg har en rotte krysset en grense når den begynner å klype eieren slik. Han ville ha blitt satt i enebur og kastrert ved første anledning her - i håp om at kastreringen kom tidlig nok til å hindre ham i å gå helt av skaftet. Jeg vet om rotter som har oppført seg slik overfor rottepasser i fremmed hjem, og disse rottene kan falle til ro når de får komme hjem igjen. Men seg ser ikke for meg at det er noe jeg kan gjøre med en rotte som er innstilt på å gjøre meg vondt, som ikke bare hisser den mer opp. :trist: Det hender jeg legger hanrottene mine på rygg hvis de gjør noe jeg ikke liker - for eksempel viser seg litt vel dominante overfor en annen rotte. Men det forutsetter at de aksepterer at jeg er sjefen! Hvis rotta anser seg selv som sjef, og jeg velter den overende, må jeg regne med å bli behandlet som en obsetsig rotte. Med andre ord risikerer jeg at den setter tennene i meg, godt og grundig. En rotte som klyper deg gjentatte ganger forteller at han synes han er sjefen nå...

utmeldt

Re: Plutselig dominant atferd.

Post by utmeldt »

ok, han er 1,7 år gammel så er jo en stor risk å kastrere, Men jeg synes det er en god ide å prøve! Slik som dette kan vi ikke ha det.

Men når det er sak så er jo dette første gang han har gjort noe slikt som dette, er det ikke litt strengt å fordømme ham allerede da ?

Nå skal det også sies at han har drevet med mye markering på meg helt siden jeg fikk ham, og det i seg selv er jo en dominant handling så er utrolig usikker på hva jeg skal gjøre...

men jeg lar dem bo for seg selv i natt iallefall! Jeg vil nødig at det skal hende min kjære Marco noe, han som alltid bare er søt og snill :sadpace:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Plutselig dominant atferd.

Post by Matmor »

Jeg trodde det var en mye yngre rotte! Hvis han er 1.7 år gammel spørs det om det er noe medisinsk som plager ham, som gjør at han endrer adferd. Det har jeg opplevd med et par av mine. Den ene hadde hjerteproblemer, den andre har jeg ikke funnet ut hva feiler, men begge hadde tydeligvis smerter. En dose smertestillende fikk dem nemlig til å slutte å dominere/jage burkameratene der time-out ikke hjalp.

Hvis han har uoppdagede helseproblemer er det i all fall ikke noen god idé å kastrere ham! For det første er det helt unødvendig, og for det andre kan det hende plagene går ut over helsen slik at han ikke overlever operasjonen. Eller at han overlever, men at du oppdager at han må avlives kort tid etterpå på grunn av helseproblemene.

Helsesjekk (hjerte, lunger, urin, innvendige kuler, og eventuelt en testdose med smertestillende i samråd med veterinær) høres ut som et bedre alternativ.

utmeldt

Re: Plutselig dominant atferd.

Post by utmeldt »

Jeg synes det blir for risikabelt å legge ham under kniven når han er såpass gammel ja, men en skikkelig helsesjekk skal han få :cheer:
Vi har diskutert endel her hjemme i natt, og slått fast at vi ikke vil kastrere, for vi vil ikke miste ham! Vi får heller finne en annen løsning!
Vi har også tenkt i de baner at det kansje er noe som feiler gutten, Men han er jo såpass aktiv og kontaktsøkende så tenkte det heller kunne være ham som prøver å ta over alfarollen, Spiser godt gjør han og. Men skal såklart ta ham til veterinæren!! kan jo være noe som skjuler seg!!

Ellers har begge gutta sovet med buret sitt atmed meg, Og jeg hørte ikke et knyst i hele natt. Bare litt drikking og knasking :grin: Jeg sover veldig lett så ville absolutt våknet dersom noe hadde skjedd, og det gjorde det heldigvis ikke! Jeg skilte dem ikke alikavel i natt siden Marco tydelig savnet sin bror da vi prøvde på det, han sto å stakk henda famlende gjennom sprinklene for å nå buret Vendel satt i :nottelling:

Post Reply