hvilken temperatur?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

ketopas

Post by ketopas »

Det är olika. På de som inte vill bada spolar jag med vatten medan jag håller i de. De som vill bada får simma i badkaret, självklart med min hand där så att de kan komma upp om de vill. Där låter jag de simma en stund, de brukar inte vilja simma speciellt länge :)

De som inte vill bada biter inte eller så. En av de fick panik, medan resten bara har simmat frenetiskt och letat efter något sätt att komma upp. Friska råttor brukar inte bitas så det är ingen större risk att de gör det :)

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

:) Så de kan svømme også?
Tror jeg skal prøve å gi dem et bad en dag.

Må de tørkes? Eller tørker de seg selv?

ketopas

Post by ketopas »

Japp, de kan simma! Men bäst är att vänja de först med att bara ha lite vatten så att de kan stå på botten med alla benen i början så att de inte blir lika förskräckta när de får simma :)

Råttan ska torkas, antingen med handduk eller med en hårfön (inte för varm). Annars kan den bli förkyld. Om man använder schampoo (jag brukar använda milt barnschampoo) tar det längre tid att torka, men använder man inget är de torra väldigt snabbt :)

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Rottene mine er ikke særlig glad i å bade, de spreller og klorer og blir helt gale. Derfor pleier jeg å ha på oppvaskhansker når jeg bader dem, det hjelper!

Og siden de ikke liker å bade, så tar jeg heller å fyller lunkent vann ie n kopp og heller forsiktig over dem. De synes det er mye greiere, de hyler ikke fullt så mye og finner seg stort sett i det.

Også bruker jeg mild shampoo som jeg kjøper på Apoteket, husker ikke helt hva den heter :/
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Locked