Spurvehjerte er så dominant!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Spurvehjerte er så dominant!

Post by Eirorinon »

For litt over et halvt år siden kjøpte jeg en hunnrotte, Spurven/Spurvehjerte. Fra før av hadde jeg tre, hvorav det var tydelig hvem som var sjef; Regina. Jeg ble helt sjokkert over oppførselen til Spurven da jeg skulle introdusere rottene for hverandre, da jeg hadde forventet at Regina skulle være veldig dominant. Lille, vettskremte Spurven tok styringa med en gang; jokket rundt på alle sammen, som overga seg nærmest øyeblikkelig. Husker ikke helt hvordan den første perioden med Spurven i hus var med tanke på dominans, men Regina ble i alle fall veldig redusert i formen bare et par mnd etter Spurven kom i hus (fysiske plager som ikke var relatert til Spurven) og det var da tydelig at Spurven var den nye sjefen. Regina ble dessuten avlivet for litt over en mnd siden.

De første månedene etter Spurven ble tatt inn var det vel aldri noe særlig slossing, såvidt jeg husker. Men etter hvert har det nå blitt slossing ganske hyppig, og det er KUN Spurven og en av de andre som sloss, så det er tydelig hvem som er problemet. De andre prøver å komme seg unna for det meste, og hun følger gjerne etter de. Jeg bryter inn av og til, hvis ikke hylinga gir seg etter noen sekunder. Fram til midten av januar har jeg ikke tatt det så alvorlig, siden de aldri har blitt skadet på noen måte. Men den dagen sloss de i sofaen, ved siden av meg, og jeg brøt mellom. Jeg løftet tilfeldigvis opp Bianca (som ble dominert), og merket med en gang at hun hadde fått et digert kjøttsår. Vi måtte til veterinær og sy to sting. Etter dette prøvde jeg på nytt å introdusere de for hverandre, og det så ut til å gå greit (var livredd det skulle bli skikkelig slossing!). Siden den gang har det likevel fremdeles vært mye slossing og hyling, men har fulgt godt med på kroppen til de to som blir dominert, og de har ikke fått store skader (noen små sår bare). Fram til i kveld. Nok en gang har samme rotte som sist fått seg et bitt. Hun blør litt, og det er vanskelig å se hvor dypt det er, men skal prøve å se igjen etterpå, også blir det tur til veterinær i morgen hvis det er nødvendig. Jeg holder de foreløpig adskilt. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre framover. Det er ikke bare bare å holde de atskilt heller, for jeg bruker å la de springe mye fritt. Dessuten mener jeg bestemt at ingen rotter skal måtte bo alene.

Spurven er bare snill mot meg, og det har hun alltid vært. Samtidig var hun livredd den gangen jeg kjøpte henne på dyrebutikken, og hun er fremdeles skvetten av seg. Men hun kommer som regel når jeg roper på henne, og hun har ALDRI bitt meg (bare rundslikker fingrene mine :) ). Men det irriterer meg så innmari at hun må være så slem med de andre. Også veksler det jo så fort. Et sekund er det slossing, og det neste ligger de sammen i buret. Det er så merkelig! Hva kan jeg egentlig gjøre?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Spurvehjerte er så dominant!

Post by Matmor »

Det er jo et fint ideal at alle rotter skal ha burkamerater, men her tror jeg du må tenke på det som et ideal og ikke noe du skal få til. :sad: En rotte som gjentatte ganger lager sår på burkameratene skaper et kunstig ubehagelig miljø i flokken. I et bur kan de ikke kommme unna hverandre!

Det jeg lurer på er om du kan se noe slags mønster for problemadferden til Spurven. Hvis hun er ekstra vanskelig omtrent hver 4-5 dag er aggresjonen hennes hormonell. Det kan behandles. Hvis dominansen og aggresjonen foregår flere dager i trekk kan det for så vidt også være hormonellt, hvis hun har hengt seg opp i løpetid. Har du sett noen slike tegn?

Jeg synes absolutt du bør skille dem for å unngå flere skader, jo før jo heller. Du risikerer at den andre rotta blir kvestet for livet. :worry:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Spurvehjerte er så dominant!

Post by Eirorinon »

Jeg har ikke peiling på det med løpetid på dyr, så der er jeg ganske blank :crazy: Men jeg skal følge med framover, på om det er noe spesielt mønster. Jeg prøvde å ha henne springende fritt sammen med Lynet (den andre rotta) nå nettopp, men Spurven var på henne med en gang. Sprang etter og jokket på. Først var det bare litt piping, også ble det hyling, så adskilte dem. Ble ikke noen sår. Faen, så irritert jeg blir. Det er så unødvendig! Lynet og Bianca er jo bare snille!

Men hvordan kan aggresjonen behandles, eventuelt?

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Spurvehjerte er så dominant!

Post by Eirorinon »

Og ja, jeg merker jo på Bianca at hun blir veldig redd av og til. Det er smertefullt å se på :( Trøster jo så godt jeg kan, men. Et par ganger har hun flatet ut oppi fanget mitt etter slossing :( Men det er i alle fall godt å vite at hun føler seg trygg på meg :cheerful: Og det ser forresten ikke ut som om hun fikk et alvorlig sår etter "kveldens kamp". :) Hun spiser i tillegg bra, og er ute og springer igjen nå :) Har delt av buret også nå, så de ikke kommer inntil hverandre i natt.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Spurvehjerte er så dominant!

Post by Eirorinon »

Men jeg lurer på en ting, siden hun jo fikk et lite sår (hun har i tillegg noen bittesmå sår på ryggen, og en liten flenge som jeg akkurat fant): Hva skal jeg rense med for å unngå infeksjon? Og, bør hun ha antibiotika?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Spurvehjerte er så dominant!

Post by Matmor »

Du kan rense sårene med klorheksidinoppløsning. Så lenge det ikke er kommet en tann eller negl langt inn pleier det å være tilstrekkelig. Men det er ikke vanlig at hunrotter oppfører seg på den måten, og det vil gå ut over trivslen for alle i gruppen. For ikke å snakke om tykkelsen på lommeboken på grunn av behandling og veterinærbesøk. Det er bedre om du flytter trøbbelmakeren i eget bur og bare lufter dem sammen under oppsyn framover.

Prøv å få bestilt en veterinærtime for å høre om hormonbehandling av rotter. Forskjellige veterinærer bruker forskjellige preparater, og jeg har ikke grunnlag for å si at det ene er bedre enn det andre til rotter :| Men det er en fordel å komme seg til en veterinær som kan noe om rotter! Se om du finner noen i nærheten av deg ved hjelp av andres erfaringer. Det ligger en slik veterinærtråd under "helse".

Når det gjelder løpetid skjer det en fargeendring på rottas slimhinner som noen klarer å se. Men det letteste er hvis hun reagerer på å bli tatt på rumpa når hun har løpetid. Hvis det får henne til å flagre med ørene og bøye forkroppen ned og sette rumpa i været er du sikker. Hvis du søker på "løpetid" her er jeg sikker på at du får opp liknende forklaringer, og kanskje noen bilder/filmklipp. At hun "parrer" seg med en av de andre hunnene kan være et tegn på løpetid. :rat:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Spurvehjerte er så dominant!

Post by Eirorinon »

Nå er det litt over en uke siden vi var til veterinæren og fikk en hormonsprøyte. Ble advart om at det økte risikoen for svulster og sånn, men det var en risiko jeg rett og slett måtte ta, da hun ikke kan bo adskilt fra de andre resten av livet. Hun trives rett og slett ikke nå - søker veldig etter de andre - prøver å komme seg inn i deres del av buret osv. Hormonsprøyta hun fikk heter Tamoxifen eller noe i den duren, og veterinæren sa det tok 1-2 uker før den eventuelt fungerte. Det var heller ingen garanti for at det kom til å funke =\ I løpet av dagene som har gått har jeg prøvd å ha de litt sammen innimellom. I starten gikk det ikke i det hele tatt. Så, et par dager, tok det flere og flere minutter før det ble hyling. Nå varierer det igjen. Men de går i alle fall ikke overens i mer enn noen minutter. De to andre rottene mine er rett og slett veldig redd henne, og piper nesten bare hun nærmer seg :( Og jeg tør liksom ikke å vente så mye før jeg bryter mellom, for jeg er redd noen kan bli skadet.

Det er så snedig, for måten Spurvehjerte dominerer på varierer også. Hun er noen ganger litt sånn at hun nærmer seg de sidelengs med "høy rygg", og gjerne "går over de"/"tramper på de". Andre ganger virker det som om hun bare vasker de ganske heftig, og at det er når de motsetter seg dette at det blir slossing. Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. Hun har jo så lyst til å være med de, men det er jo absolutt ikke forsvarlig når ting er som de er nå. Og jeg vil ikke at de andre to skal gå og være redde heller, selvfølgelig. Noen tips? Kan jo hende at sprøyta vil fungere etter hvert, men.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Spurvehjerte er så dominant!

Post by Eirorinon »

Prøvde igjen nå nettopp, og da var Spurven rett bortpå bianca og nappa ut litt pels, flere ganger. Uten at Bianca gjorde noe som helst. Aaah, jeg blir så irritert! Med en gang jeg "tar tak i" spurven, begynner hun å rundslikke fingrene mine. :S

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Spurvehjerte er så dominant!

Post by Matmor »

Det tidlig ennå, da! Når veterinæren sa 1-2 uker, og det bare er gått litt over én... Jeg håper det bedrer seg mer enn dette. Hvis de andre blir plaget av det, er det like greit å vente til det faktisk er gått to uker. :|

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Spurvehjerte er så dominant!

Post by Larm »

Min veterinær sa 2 - 3 uker og det tok nærmere 3 uker før jeg merket forskjell
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Spurvehjerte er så dominant!

Post by Eirorinon »

Oh... Må vel være innstilt på at det kan ta litt tid da =\ Men så lenge det funker, er jeg fornøyd!

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Spurvehjerte er så dominant!

Post by Eirorinon »

Hun er fremdeles dominant og de andre er redd henne :( Det kan gå greit i noen minutter, men så blir det hyling igjen. åååh..jeg blir så fortvila! Jeg vil jo ikke at hun skal leve uten andre rotter resten av livet sitt :( Merker det så godt på henne at hun ikke trives alene. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Hun snill som et lam mot meg, og de andre prøver ikke å dominere henne, så jeg skjønner ikke hva som er problemet hennes!

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Spurvehjerte er så dominant!

Post by Eirorinon »

Hun er fremdeles dominant, og dyrlegen mente det ikke var noe å gjøre med det. Hun sa at det sikkert bare er personligheten hennes som er sånn. Så da må hun vel bare være for seg selv, da :( Får hilse på de andre gjennom sprinklene, og springer en del fritt, men kan ikke ha hun sammen med de andre mer enn noen sekunder før det blir hyling...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Spurvehjerte er så dominant!

Post by Matmor »

Det eneste jeg da kan tenke meg kunne fungere, var hvis hun likte en stor, rolig og kastrert hanrotte. Men det er ikke så mange av dem i omløp. :trist:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Spurvehjerte er så dominant!

Post by Eirorinon »

Ja, det var det dyrlegen foreslå også. Men hun sa at det var ingen garanti for at det fungerte det heller, så det er ikke forsvarlig å få tak i en hannrotte, for så å la han gjennomgå en sånn operasjon (og det er jo alltid risiko med operasjoner) når det ikke finnes noen garanti. Ikke har jeg lyst til å få tak i flere rotter heller, i alle fall ikke gjennom dyrebutikker. Jeg er helt utslitt av all sykdommen på rottene jeg har hatt og har. Når de i tillegg lever så kort tid blir det i grunn for mye elendighet for min del. Jeg elsker virkelig rotter, og synes de er helt fantastiske kjæledyr, men tror kanskje jeg har kommet til et punkt hvor jeg ikke klarer så mye mer elendighet på denne fronten.

Post Reply