Klyping gått over til biting :(

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
utmeldt

Klyping gått over til biting :(

Post by utmeldt »

Jah, da har det seg altså slik at dette er andre dagen jeg blir angrepet av Darla.
I går var Tula med på å angripe men idag var hun opptatt med en godbit , heldigvis!

Det som skjedde i går var at jeg skulle gi dem et youghurtdrops hver.
Jeg hadde helt rene hender og skulle la de lukte litt på den hånda jeg ikke holdt dropsa i før de fikk (noe som er vanlig praksis her) Dette resulterer i at Tula biter meg kjempehardt så jeg begynner å blø, uten provokasjon!!!
Så kommer da darla settende i en enorm fart og kaster seg på SAMMME FINGEREN!! Det hele endte i at jeg fikk to dype bittsår i pekefinger :worry:

I dag skulle de få erteflak, igjen var jeg helt ren på henda, og hadde flakene i en skål forran meg på gulvet. Jeg åpner lukene på RS buret og gir Tula og Muffin et flak hver da de var først til luka, de går å setter seg å spiser. Så stiller darla seg med rompa litt pressa mot gitteret i det bakerste venstre gjørnet av buret, jeg spør henne med rolig stemme hva hun driver med og legger hånda ned i buret et godt stykke unna henne. Plutselig tilter hun og hopper opp på handa mi mens hun hveser og tar tak og biter så blodet pipler!! hun ville ikke slippe heller så jeg begynte å gråte å sambo kommer settende for å få henne av, vi tar tak i henne og da husker hun heldigvis at det er kjempeskummelt å bli løftet så hun slipper og løper inn i ei eske !

Jeg er nå så inmari lei av å bli bitt, for disse jentene har kløpet helt siden jeg fikk dem! Og om det nå eskalerer til skikkelig biting så kommer jeg til å bli redd dyra mine :cry2:

Tula fikk jeg i august og Darla (+Muffin) i oktober og jeg har hver dag jobbet intensivt med å få dem tamere og tryggere. Brukt gensertrikset, hatt dem sammen med meg i soffan og vist bare vennlighet!!! Den eneste som har hatt fremgang er muffin!
Darla skriker forferdelig høyt og skingrende når hun skal løftes, og hun er enda kjemperedd for oss :sadpace:

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre mer, for daglig klyping siden august fra Tula og daglig klyping fra Darla siden oktober har gjort meg så utrolig lei meg og frustrert!De har ingen grunn til å være slik, de har bare møtt vennlighet og forståelse fra oss og de har det kjempebra!! De har fått et hav av sjanser men nå er jeg virkelig lei av at kjærledyra mine biter meg! :trett:

Darla er 1,5 år og Tula nærmer seg 2 år. De er alle sammen friske, ingen sykdom eller plager!

Noen tips til hva jeg skal/burde gjøre ? :grine:

utmeldt

Re: Klyping gått over til biting :(

Post by utmeldt »

Var å koste med rottene nettopp, Darla står trykt opp i det bakre venstre hjørnet som før i dag, tørr ikke nerme meg henne med hånda... Hun ser ut til å stå klar til angrep når som helst :worry:

Tula er sur hun også, kløyp meg når jeg strøk på henne :suspicious:

Uff, har ingen noen tips til hva jeg kan gjøre ? Slik som dette kan vi ikke ha det :flau2:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Klyping gått over til biting :(

Post by Matmor »

Jeg har vært inne og tittet på hjemmesidene dine. Der virker det som om Darla er litt over året, og Tula har ukjent alder. Men du har skrevet at Tula lett får bumblefoot, og det kan tyde på at hun enten er eldre, har dårlig helse eller begge deler.

Tula kan reagere på at Darla er ekstra sint - eller det kan være omvendt. Har du fått noen nye rotter/andre dyr inn i det siste, eller har noen av hannene endret lukt og adferd? Hvis ikke tenker jeg det kan være at en eller begge jentene faktisk har smerter eller føler seg dårlig?

utmeldt

Re: Klyping gått over til biting :(

Post by utmeldt »

Tula sin Bumblefoot er helt borte nå, Da hun kom var det store sår på beina hennes men nå er de kjempefine :cheer: bedre på lenge faktisk da vi har started med vet.spray fra Forever to ganger om dager og sinksalve(sinksalve etter anvisning fra vet. 1 gang daglig etter første vask av beina, dette slutter vi med nå snart siden hun ikke har sår eller hevelser lengre) og jeg tror hun er to år +/- . har snakket litt med de som eide henne før meg og de mener det samme.

Gutta mine har vært utrolig rolige og greie den siste tiden, ingen kiving dem imellom. De lukter heller ikke anerledes, de lukter faktisk mye mindre en den surpompen av ei rotte vi hadde før , Darwin.
Derimot har det vært litt blest i jentedelen av buret, virker som at det er Darla som gårt løs på Muffin (kaster seg over henne og tvinger henne på rygg mens hun vasker hardt og biter) og at Tula ikke finner seg i dette da de jager hverandre med Muffin først, så Darla og Tula sist i rekka. Mye hyling og skriking mens dette pågår :flau2:

Vi har ikke hørt noen neselyder eller surkling fra noen av dem, jeg er ekstremt påpasselig med å sjekke at de ikke er syke og de alle sammen er i tipp topp fysisk form. til og med Tula som var ganske ille tilberedt da vi fikk henne. Jeg kjenner over kroppene deres ofte også selv om de ikke liker det og det eneste vi har funnet var en liten byll på Muffin som hun har fått antibiotika for og som er helt borte nå. dette var i November i fjor.
Jeg kan egentli med sikkerhet si at ingen av dem er syke eller har smerter, men kan jo altids ta dem med til veterinær for å få en second opinion. Men tror nok hun blir å si det samme.

Darla virker til å være ganske buragressiv også, hun liker ikke at jeg henger opp nye ting eller er å styrer i buret deres.

Ingen nye dyr i husholdet siden gutta kom, og det begynner å bli en stund siden nå.

Jeg blir bare ikke klok på Darla, de har det som plommen i egget men alikavel er Darla helt sinnsykt redd og sinna på meg. før var hun bare redd men siden hun beit meg til blods i går har det hele bare eskalert.
Jeg tok henne ut i sted for å lytte og kjenne på henne(med hjertet i halsen for frykt for biting, noe hun gjorde :suspicious: ), men såvidt jeg kan se er hun frisk som en fisk fysisk. Jeg er veldig rådvill og kjenner at jeg klarer ikke ha ei agressiv rotte mer, det går på nervene til oss alle. til og med bikkja vår Heike blir fra seg når jentene sloss og mor gråter :grine:

Edit: Skal bestille hastetime i morgen, bedre føre var... her er listen over hva jeg skal få sjekket:
-Lungerøntgen
-Urinstix-test
-Kjenne over dem etter kuler(selv om at jeg ikke kan kjenne noen)
-Sjekke tulas ben
-Tenner
-Hovne kjertler(munnparti)
-Sjekk av øreveier

Noe jeg har glemt ?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Klyping gått over til biting :(

Post by Matmor »

Testdose med smertestillende?
Det er dessverre slik at man ikke alltid finner ut hva som plager rottene, hverken mens de lever eller etter at de er døde. Men når en godt voksen rotte går fra "sær og klyper" til "sinna og angriper" uten miljøendring er det sikkert et eller annet som er galt. Jeg håper dere finner noe som det går an å rette på! Krysser fingre...

utmeldt

Re: Klyping gått over til biting :(

Post by utmeldt »

Skal skrive det på lista dette med smertestillende! Alt er verdt å prøve! :cheerful:

Ja vi har hatt store problemer med Darla siden vi fikk henne, hun er rake motsetning til sin søster Muffin som bare er snill og grei. Altid har hun villet hevde seg ovenfor Tula, og altid har hun tatt tak i oss. Sambo vil ikke ha noe å gjøre med jentene lengre siden Darla kløyp han en gang han skulle gi henne godbit. Han er rett og slett redd for Tula og darla nå etter å ha sett hvor stor skade de kan gjøre :worry:

Nå skal det sies at Darla og Muffin ikke har hatt det lett før de kom til oss, Buret deres var skeivt etter at forje eier har slått i det etter å blitt bitt og buret hadde stått 4 mnd uten vask så det var helt innsmurt med rottedritt og piss. Bunnen var ei massiv blokk av dritt, spon og mat. Maten deres (gnagerblanding fra rema) lå strødd oppå den ekkle blokka i bunnen. de hadde fått maten sin strødd over toppen av buret siden forje eier ikke turte å ta opp luka deres. Så jeg skjønner henne absolutt , hun har god grunn til ikke å ha tillit til mennesker. men jeg har jo aldri gjort henne noe så hun kan jo godt stole på meg synes jeg! :cry2:

Håper virkelig vi får svar på hva som kan være galt med henne i morgen, skal ringe dem tidlig på morran når de åpner sånn at vi får sjekket ut dette snarest mulig. Synes du jeg skal ta med alle tre ? eller holder det å ta med de to som biter (Darla og Tula) ?

Tusen takk for svar Matmor!
Jeg kommer med en oppdatering i morra når vi har vært hos dyrlegen :smile:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Klyping gått over til biting :(

Post by Matmor »

Jeg tror ikke det er nødvendig å ta med Muffin hvis hun ikke også har endret adferd. Det hender at rotter blir helt på tuppa i forbindelse med skifte av hvem som er sjef, men hvis du er sikker på at Muffin ikke driver og prøver å bli sjef tror jeg ikke hun har noe med saken å gjøre. Lykke til med veterinærtimen!

utmeldt

Re: Klyping gått over til biting :(

Post by utmeldt »

Nei muffin er utrolig underdanig av seg, prøver seg aldri på noe, venter i kø for godbit og ved matskåla til bøllene har fått sitt. alt i alt ei veldig konfliktsky og rolig jente :cheer:

Takk for det, håper det går bra og at vi får et skikkelig svar på hva det kan feile Darla og Tula :goofy:

utmeldt

Re: Klyping gått over til biting :(

Post by utmeldt »

Jah da har vi vært hos veterinæren med Tula og Darla. Jeg glemte jo såklart boka deres så glemte å skrive ned de svar vi fikk, men her er nå det jeg kan huske. Blir på mitt eget språk som er noe forenklet iforhold til veterinærens :giggle: Vi hadde time 10.15 og var en av de første som fikk komme inn :goofy:

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå for her er svarene jeg fikk:

Lungerøntgen:
Alt så klart og fint ut, ingenting å sette fingeren på på begge jentene.

Urinstix:
Normal PH på begge jentene. Men hun hadde liten erfaring på dette området, spesielt på rotter. men en rask samenligning med skalaen på boksen til stixa og hun konkluderte med at de hadde helt normal PH.

Kuler:
Ingen kuler funnet på begge jentene

Tulas ben:
Hun sa vi hadde vært utrolig flinke med Tulas ben, de så helt fine ut! og hun var interessert i å vite mer om denne veterinær sprayen fra Forever.
Vi kan slutte med sinksalve.

Tenner:
ingenting unormalt, men hun syntes Tulas tenner var litt vel gule/oransje.

Kjertler:
ingen hovne kjertler

Ører:
ingenting å si på ørene, friske og sunne øreveier!

Testdose smertestillende:
Hun mente det ikke var noe vits å sette de på en testdose med smertestillende da rottene var friske så vidt hun kunne se. Jeg prøvde å få igjennom fordeom , nevnte det du sa om at det ikke altid synes om rotta har vondt eller feiler noe men dette syntes hun ikke kunne stemme helt med resultatene vi fikk av alle prøvene. Hun mente rottene var friske og fine og trengte ikke smertestillende.

Alder på Tula:
Hun anslo Tula å være over to år pga tennenes farge og noe hun kalte "gammel dame hump" på ryggen når hun sitter(?)

Agressjon:
Hun sa at hun hadde liten erfaring med agressive rotter, forutenom avliving av dem . de får inn ca to rotter årlig som må avlives pga biting, dominans ol.
Men hun sa at Darla er en av de mest skremte rottene hun har hatt hos seg, aldri hadde hun ant at rotter kunne skrike så høyt :oops:


Det hele var et sant helvette med Darla! :suspicious: Hun beit både meg og veterinæren og hylte og skreik. Pissa på meg gjorde hun også av ren skrekk. Tula var kjempeflink, lot seg håndtere og hold seg rolig under undersøkelsene. Men Tula er jo også ganske grei å håndtere bare man får tak i henne

Jentene har kommet seg etter gassen,(ba om gassnarkose til røntgenen da jeg nevnte dette med at narkosesprøyta var fryktelig hard mot rottekroppen. Men trengte de egentli å få narkose ?) Tula hang litt etter Darla da og en stund ble jeg ganske bekymret... Men nå sitter de å gomler på hver sitt youghurtdrops og er fornøyde.


Hva synes dere ? skal jeg være fornøyd med svarene jeg fikk?
Såklart er jeg glad for at de er helt friske , men jeg hvet ikke hva som blir neste skritt nå :sadpace:

En ting er sikkert og det er at lommeboka mi er lite fornøyd :worry:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Klyping gått over til biting :(

Post by Matmor »

Det finnes en rekke helseproblemer som kan gi smerter uten at det synes på prøver. Smerter uten funn er en av de vanligste helseplagene hos mennesker. Derfor synes jeg det er frustrerende at en veterinærer sier at hvis rotta ser frisk ut, har den ikke et problem med smerter. Dessuten er det en kjent sak at engstelse nedsetter toleransen for smerter, og her har du en rotte som veterinæren karakteriserer som svært engstelig... Men får du ikke noe å teste med, så får du ikke noe å teste med. Jeg tror ikke det nytter å gå videre med undersøkelser nå. Som jeg skrev er det ikke alltid man finner noe svar, men da har man i alle fall gjort det man kan! :thu:

Det har ikke vært nødvendig å legge noen av mine rotter i narkose for å få tatt bilde av dem, men så har de heller ikke vært så redde eller forsøkt å bite. Jeg ville ikke ha klart å holde jentene mine på plass hvis de sprellet noe særlig - det er ikke så mye å ta tak i når man skal holde fingrene unna røntgenstrålen. Det er litt lettere å holde guttene, for de er lenger i kroppen. Men hadde en av dem brukt tennene hadde det ikke vært greit å holde ham heller!

Post Reply