Tillvenning av to voksne rotter?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

kristine
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 08 Sep 2010, 09:55
Location: Harstad

Tillvenning av to voksne rotter?

Post by kristine »

I februar måtte jeg avlive 2 av burkompissene til min rotte, han hr ikke vært noe ensom fått mye oppmerksomhet os litt sur i starten men det skjønner jeg, men di to rottene ble syke. I går adopterte jeg en rotte, tenkte dette må jo være bra siden rotter trives i flokk. De er i hvert sitt bur for det ble bare rottesloss kamp. :/ den vi adopterte har også levd alene en stund. Hvordan går jeg fram? Skjønner godt at man må ha tålmodighet, men blir usikker når det gjelder tillvenning. Dette er to hann rotter. Og voksne. Så jeg trenger tips fra dere med masse erfaring.

utmeldt

Re: Tillvenning av to voksne rotter?

Post by utmeldt »

Bruk søkefunksjonen oppe i høyre gjørne. søk på "introduksjon" så får du opp mange nyttige tråder fra andre som har vært i lignende situasjon :cheer:
Vi har også en egen introduksjon del på forumet ---> viewforum.php?f=18 :grin:

utmeldt

Re: Tillvenning av to voksne rotter?

Post by utmeldt »

Ellers så kan jeg anbefale å la de møtes på en "nøytral" plass, altså et sted der ingen av dem har vært før. Les gjerne på Matmor sine sider ang rottespråk først så er du bedre rustet til å se vilken vei det går ---> http://matmor.info/
Gå på adferd og agressjon og deretter kroppsspråk.

Ha også gjerne et håndkle tilgjengelig som du kan kaste over dem dersom de skulle starte å sloss, lettere å skille dem når de får seg et lite sjokk :nottelling: + at et håndkle kan beskytte fingrene dine om/når du må bryte inn :cheerful:

Lykke til!

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Tillvenning av to voksne rotter?

Post by sanca »

Ja, matmors sider gjør du lurt i å kikke på, hun har mye om introduksjoner der også...
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

utmeldt

Re: Tillvenning av to voksne rotter?

Post by utmeldt »

sanca wrote:Ja, matmors sider gjør du lurt i å kikke på, hun har mye om introduksjoner der også...

:jepp:

kristine
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 08 Sep 2010, 09:55
Location: Harstad

Re: Tillvenning av to voksne rotter?

Post by kristine »

Takk, ja kan jo prøve å la dem springe fritt i lag. Hva hvis de biter? Og de blir skadet. Føler jeg blir litt engstelig. Dette er også to godt håndterte rotter. Egentlig Sku jeg ikke ha flere men siden muligheten sto der så saæ jeg nå bare ja. :) har delt buret inn i 2. De får ikke lov å gå løs i lag men har da en mulighet å lukte på hverandre! Krysser fingrer for at de vil bli bestisser. :)

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Tillvenning av to voksne rotter?

Post by Marit Fosen »

Jeg har nylig introdusert en voksen hann som hadde vært alenerotte i mange måneder i dyrebutikk til 4 voksne hanner. Han hadde i tillegg adferdsproblemer. Jeg lot først buret med den nye stå i samme rom som de andre. Introduksjonen skjedde på deres lufteområde, der de hadde med seg sine yndlingshus. Introduksjonen gikk over flere dager, der rottene fikk velge selv om/når de skulle hilse på den nye. Den første dagen var det bare alfaen som kom ut for å hilse. I tur og orden, de neste dagene, hilste alle på hverandre, og gikk ut og inn av hverandres hus. Når den prosessen var over, satte jeg først den nye inn i buret, deretter de andre i tur og orden, med alfaen tilslutt. Introduksjonen har vært 100 % vellykket, uten konlikter og sammenstøt. Jeg brukte samme teknikken da jeg denne uken introduserte to babyer til to voksne hanner. Denne introduksjonen tok selvfølgelig bare noen timer.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Tillvenning av to voksne rotter?

Post by wollf »

min erfaring er at gjennom bursprinker hisser de hverandreenda mer opp, og biter hverandre i tærne. bedre å la dem stå litt vekk fra hverandre og så introdusere på nøytral grunn. de lukter hverandre uansett om de står i hver sin ende av stua eller hver sitt rom.. kort lufte turerrr på nøytral grunn og kanskje majonese trikset til matmor

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Tillvenning av to voksne rotter?

Post by Tonje Lenore »

Om du er redd for om de skal begynne og sloss osv, er det lurt å ha et hånkle eller et teppe i nærheten,
jeg pleier å kaste det over den nye, når jeg merker at noen av de andre begynner å få bustepels eller
rett og slett blir for plagsom på den nye.
Det setter alle ut, og de går tilbake i normale tilstanden sin.
Du kan ha intro i tja, kanskje 1 minutt også er du ferdig, derretter gjentar du det til du ser at de går
overens, viktig at du følger nøye med hele veien, og når du føler deg sikker på at de kan settes i
samme bur, vasker du ned hele buret slik at alt er nytt og alle må markere seg i det :cheerful:

Det du også kan gjøre, er å ha en tøybit i hvert bur, bytt etter ca en dag slik at de blir vandt
til hverandres lukt, da kjenner de lukten av den nye rotta, men får fortsatt ikke gjort noe
fysisk om de skulle hisse seg opp, for det merker du veldig fort!

Går nok bra, så lenge du gjør introen bra og ikke alt for lenge, vær dag fremover ender de
med og sover sammen, krysser vi fingra for :nottelling:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

kristine
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 08 Sep 2010, 09:55
Location: Harstad

Re: Tillvenning av to voksne rotter?

Post by kristine »

Takk for råd :) krysse fingra. Er ikke annet å gjør. Å stresse ett dyr i lag gjør problemet værre.

kristine
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 08 Sep 2010, 09:55
Location: Harstad

Re: Tillvenning av to voksne rotter?

Post by kristine »

Tok dem i hvert sitt bur i natt, at burene sto litt atme hverandre. Så har jeg bada dem begge og fønet de. Nå springer de i lag på gulvet. Har snusa på hverandre. Samtidig de går litt i forsvar. er i såfall ett steg får man håpe. :/

kristine
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 08 Sep 2010, 09:55
Location: Harstad

Re: Tillvenning av to voksne rotter?

Post by kristine »

Tok dem i hvert sitt bur i natt, at burene sto litt atme hverandre. Så har jeg bada dem begge og fønet de. Nå springer de i lag på gulvet. Har snusa på hverandre. Samtidig de går litt i forsvar. er i såfall ett steg får man håpe. :/

kristine
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 08 Sep 2010, 09:55
Location: Harstad

Re: Tillvenning av to voksne rotter?

Post by kristine »

det har gått over all forventning, fra tirsdag ettermiddag har de vært i samme bur uten å gå i tottene til hverandre. Hadde de til å springe i lag på gulvet mye i lag. Nå sover de godt. :) da er jeg fornøyd når ulf og Corny er det :p takk for råd.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Tillvenning av to voksne rotter?

Post by sanca »

Ulf og Corny, herlige navn :giggle: Så flott at det går så bra! Hold nøye øye med dem en stund til :wink:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Tillvenning av to voksne rotter?

Post by WillyWonka »

Jeg hadde litt problemer med intro til å starte med. men jeg lot guttene mine være ute på et nøytralt sted. i tillegg hadde jeg en flaske med vann (sprayflaske) og et håndkle. Et sprut fra vannflaska kan få de ut av det om de skulle hisse seg opp. men for min del funker vannflaska best for å forelle dem hva de har lov til og hva de ikke får lov til...
Håndkleet ble brukt et par ganger. de må få lov til å bølle litt og sette hverandre på plass, men jeg skjønner deg godt.. det ser mye verre ut enn hva det egentlig er. Om det skulle bli slik at du føler at det ikke er forsvalig å la de gå sammen lengre, tar du håndkleet over begge rottene. Dette distraherer dem ofte litt, og så tar du bort den ene rotten. På denne måten unngikk jeg også at jeg ble bitt om mine to skulle bite hverandre.

Guttene mine bet aldri.. men de rullet rundt og pep høylytt. Så veldig fælt ut... men jeg tok meg sammne og lot de bølle seg ferdig. det gikk en liten stund, men så sov de sammen. de måtte bare få klargjort grensene :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply