Vanskelig introduksjon av smågutter.

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Matmor »

Det høres ut som en bra plan :)

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Karro »

Prøvde igjen på badet med alle fire nå. Begge de eldre hannene mine begynner å snøfte(?) og nå begynner de å bite(ikke til blods, fordi jeg skiller dem ved første tegn på biting) og være skikkelig nærvøse også, de store altså.

Det er vell ikke tilfeldigvis noen i bærum som kunne ha hjulpet meg med introduksjonen? Jeg er så nærvøs og redd for de små at jeg ikke klarer å lavære å splitte dem :worry:

De er jo søskenpar to og to. Så det er jo ikke det at de ikke takler andre rotter... tror bare det er nye.
De reagerer ikke på lukten av smårottene, har lagt et hånkle med tiss fra babyrottene inn i store buret, og de bare lukter på det og går videret.. De er ikke langsinte heller virker det som.

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Karro »

Burene står vedsiden av hverandre med ca 7cm mellomrom, de voksne står og snuser så nært som mulig det andre buret og begynner å snøfte og hoppe.

Hadde det vært en ide og legge inn ett hånkle fra sovehuset til de små sånn at de får lukten til de store på seg?

(sorry hvis jeg maser, hehe.. vil bare at dette skal gå så bra som mulig selvom det er litt vanskelig) :worry:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by torasrotter »

Jeg ville iallefall flyttet buret. Hele tiden som de står der inne så både ser og lukter de noe som de ikke får lov til å finne ut av. De vil ha masse tid til å bygge opp frustrasjon og irritasjon. Sett heller buret i andre enden av rommet, og når du skal la de introduseres så åpner du begge burene og lar de komme ut i sitt eget tempo. Hvis de eldre guttene dine har noen favoritt steder så kan du jo prøve å unngå at de møter på hverandre der. Men ellers må du bare tenke "gooooood tid". For intro kan ta veldig lang tid :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by torasrotter »

Jeg ville iallefall flyttet buret. Hele tiden som de står der inne så både ser og lukter de noe som de ikke får lov til å finne ut av. De vil ha masse tid til å bygge opp frustrasjon og irritasjon. Sett heller buret i andre enden av rommet, og når du skal la de introduseres så åpner du begge burene og lar de komme ut i sitt eget tempo. Hvis de eldre guttene dine har noen favoritt steder så kan du jo prøve å unngå at de møter på hverandre der. Men ellers må du bare tenke "gooooood tid". For intro kan ta veldig lang tid :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Karro »

De sto ikke sånn hele tiden altså.
Men jeg flytta buret så langt bort jeg kunne. Har ikke så mange stedet det kan stå. Nå står de ca en meter fra hverandre, med en gitarkasse mellom, sånn at de ikke ser hverandre.

Spør igjen jeg, om det er noen i bærum som kunne hjulpet meg med introduksjonen? En som er litt mer erfaren enn meg på akkurat det, og som ikke har like mye nerver som meg. Hihi..

:cheerful:

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Karro »

Har lest at kastrerte hanner er mindre dominante. Kunne det vært lurt å kastrere de to eldste for å så prøve intro igjen? Eller er det noen vits når de er 2,5 år gamle? I så fall, noen som vet hva det koster å kastrere to hanrotter i Bærum/oslo området og hvilken klinikk som kunne vært best med tanke på pris og leger osv?

Blir en del spørsmål her, hehe. :wink:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Niana »

Jeg selv har kastrert en hann fordi han var veldig dominant mot mine nye små. Men da var det snakk om at han konstant gikk etter dem, tvang de til å ligge på rygg hele tiden, bet etter føttene deres igjennm sprinklene, og han var også agressiv mot meg ved noen anledninger, hadde både bitt emg og dominert fingrene mine. Og da hadde jeg prøvd med introer i tre måneder først.
Jeg ville IKKE ha satset på å kastrere dine gamle gutter nå, en hver operasjon på rotter i den alderen må være nøye gjennomtenkt og en kastrering er ikke bare-bare. La oss si du hadde kastrert guttene dine, og de overlevde operasjonen (det er alltid en risiko for å dø på operasjonsbordet under en hver operasjon) Da måtte du først ha forventet ca ti dager hvor sårene skulle gro hvor de må stå for seg selv tror jeg, og så kan det gå mange uker før testosteronet er ute av kroppen på dem. Jeg synes ikke det er verdt det på så gamle rotter. En kastrering er smertefull i ettertid også, og dine rotter har allerede levd mye lenger enn gjennomsnitsalderen tilsier, så jeg ville ikke utsatt dem for noe sånt :)

Du må bare være tålmodig :) En intro mellom gutter kan ta laang tid, og det er ingen grunn til å hoppe til konklusjonen at de burde kastreres etter så kort tid fra første intro. Noen her inne er heldige og kan nærmest bare stappe gutta sammen med en gang, men det er ikke det som er vanlig.

Jeg vet veldig godt hvor frustrerende det er når man føler at introene mislykkes. Jeg drev som sagt med intro mellom to nye smågutter og to gamle gutter i 3 måneder, før det ble noen løsning på det. Men i mitt tilfelle hadde jeg både en agressiv voksen hann, og en livredd småagressiv unge. Noen ganger tar det bare veldig lang tid.

Har du forresten prøvd å introdusere bare den hannen som er minst agressiv med de små? Når du gjør introer med alle fire, hva har de rundt seg av gjemmesteder/distraksjoner?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Vanskelig introduksjon av smågutter.

Post by Karro »

Jeg har ikke lyst å kastrere dem heller, de må få beholde nøttene sine syns jeg. Heh, men om det hadde vært en løsning når de var yngre kanskje.

Jeg får vell bare gi dem den tiden de trenger å håpe at de går sammen til slutt.
Jeg har prøvd med bare Lillefot og en unge, lillefot er den som er minst dominant til vanlig, det gikk fint i noenminutter med snusing, men så begynte snøftinga. Så prøvde jeg med milo, men samme der etterhvert. Det gikk egentlig best med alle fire, men selfølgelig begynte snøftinga og småbitinga til slutt der og.

De er på badet, der ingen av dem er til vanlig. Satt ett rent sovehus der inne, et lite hus som bare de små kan løpe inn i, Noen oppklipte pappesker som blir om "huler", håndkler, og litt mat rundt omkring. Også sitter jeg der inne jeg også da, så de driver jo å kommer bort til meg hele gjengen for å kose.

Post Reply