Tegn på syk rotte, eller er det bare varmen?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Tegn på syk rotte, eller er det bare varmen?

Post by Karro »

De siste dagene har de eldre rottene mine (de er 2,5 år) vært skikkelig daffe og late. Spesielt Lillefot. Han sover hele tiden når han er i buret. Han blir kvikk når jeg har han ute i sofaen osv. Spiser som en gris som vanlig og koser. Men som sagt, han virker spesielt lat. De begynner jo å bli gamle begge to, men de er fortsatt så kvikke og like som de var før. Eneste forskjellen fra før er at de går litt saktere og hopper ikke like mye som før. Hver gang de blir slappe, spesielt Lillefot som for ikke så lenge siden brakk ett ben osv, så frykter jeg det verste.
Men på en annen side, så har jeg jo vært ganske slapp selv de siste dagene pga varmen, Kan det være derfor de er slappe også? De sover forresten veldig mye utenfor sovehus og vil ikke ligge på håndkler osv. noe jeg tror er pga det blir for varmt.

I tillegg, kunne noen gitt meg noen tips om hvordan jeg ser at en rotte er på sine siste dager?
Milo og Lillefot er mine første rotter, så jeg har ikke opplevd at noen har gått bort enda. Hadde vært greit for meg å vite. :huh:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Tegn på syk rotte, eller er det bare varmen?

Post by Matmor »

Har du lagt merke til om kroppen har endret fassong i det siste? På mennesker pleier man å se etter om nesen blir skarp, på rotter om ryggen blir skarp. Det er ikke noe sikkert tegn, for rotter kan leve med skarp rygg en god stund. Men det, nedsatt appetitt, nedsatt tørstfølelse og økt tretthet er de tegnene jeg kommer på i farten. Nedsatt tørst er det ikke så lett å merke annet enn hvis rotta blir dehydrert. Noen rotter blir veldig kjælne, andre trekker seg tilbake.

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Tegn på syk rotte, eller er det bare varmen?

Post by Karro »

Slappe og trøtte, er eneste forskjellen jeg kan se i forhold til tidligere. Men da får jeg bare krysse fingerene og håpe de blir mer ernergiske så snart varmen gir seg litt :)

Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

Re: Tegn på syk rotte, eller er det bare varmen?

Post by Colibri87 »

Det er nok varmen! Mine har det på samme viset! Alle fire, både unge og gamle

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Tegn på syk rotte, eller er det bare varmen?

Post by Karro »

Åja ok! Nå ble jeg litt letta kjente jeg, de på 11 uker er ganske slappe de og, om jeg tenker meg om. :aww:

Post Reply