hjelp!! biting

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

frida!
Pinglerotte
Posts: 37
Joined: 29 May 2012, 01:52
Location: trondheim

hjelp!! biting

Post by frida! »

De to hannrottene black pearl og white diamond på 11 uker biter noe forferdelig og jeg får ikke til å løfte de da prøver de bare å bite og prøver å komme seg bort. Har fått flere bitemerker og sår, har lyst på to snille og rolige rotter som ligger stille når jeg prøver å kose med de og at jeg kan løfte de uten at de klikker helt.. :worry: hva skal jeg gjøre de, P.S de er kjøpt fra dyrebutikk kan være årsaken.

Hvordan skal jeg få de til å ikke bite og tamme nok til at jeg kan løfte de.. hjelp :cry2:
Hilsen Frida og rattusene

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: hjelp!! biting

Post by tantepose »

Klarer du å ikke dra til deg hendene er det best.Pip og si ifra at det ikke er lov å bite mor!Fortsett å kose,klø og leke med dem.La dem skjønne at de ikke blir kvitt deg om de gnafser litt.Ta dem også gjerne opp når de gjør dette,si at nei det er ikke lov,og kos litt.Sett dem inn i buret igjen og lek litt med dem.Gi også noen godbiter etterpå.Så vil de skjønne at det er du som bestemmer og at du egentlig er ganske morsom og grei. :wink: :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

frida!
Pinglerotte
Posts: 37
Joined: 29 May 2012, 01:52
Location: trondheim

Re: hjelp!! biting

Post by frida! »

men får ikke til å løfte de da piper de og blir helt gal, gjør jeg noe galt.. :trist:
Hilsen Frida og rattusene

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: hjelp!! biting

Post by tantepose »

Nei da.Om du bare får løftet ett sekund,eller bare kose å lek litt,så blir det bedre for hver dag.Det kan ta en stund før de liker å bli løftet,og noen vil aldri like det.Men det viktigeste er at dere har moro,og at dere blir mer kjent med hverandre for hver dag.De kan like å være i genseren din eller leke med deg under et teppe selv om de syns det er skummelt å bli løftet.De kan også like å sitte på skulderen etterhvert som de blir tryggere. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

frida!
Pinglerotte
Posts: 37
Joined: 29 May 2012, 01:52
Location: trondheim

Re: hjelp!! biting

Post by frida! »

ja det skal jeg prøve :cheer: takk for svar hjelper mye :grin:
Hilsen Frida og rattusene

utmeldt

Re: hjelp!! biting

Post by utmeldt »

Jeg vil anbefale å bare bruke godt med tid med dem, ikke gi opp selv om at de biter :cheer:
Det er vanskelig, men akkurat nå er du inne i en temmingsprosess som kan ta tid , men med tolmodighet kommer du ganske langt :cheerful:

Jeg vil anbefale å gi dem godbiter og prøve å håndtere dem så mye som mulig og gjerne ha dem i gensern. dersom du er redd for at de skal bite deg så kan du jo altids bruke hansker akkurat når du løfter dem og ta dem av når du har plassert de trygt inni gensern din.
Jeg liker gensere med glidelås best for de kan man glide opp litt å putte rottene inni før man glider igjen , men det er egentli en smakssak :grin:

noe som har hjulpet på redde rotter her er iallefall å vise vennlighet og gi de mye godt som f.eks babygrøt, youghurt og andre bløte ting som kan gis på skjei. Ved å gi dem noe bløtt på en skjei kan de ikke ta godbiten med seg unna deg for å spise , de må face sin frykt og spise fra skeia som du holder. Det kan ta litt tid før de tørr, men det tar somregel ikke mange dagene før de sitter å slikker godaker av skjeia :ratgreen: etterhvert så flytter du fingrene lengre og lengre ned på skaftet på skjeia for hver gang de får noe slik at du tilslutt gir dem det av selve fingeren din :happy:
Youghurtsleiking fra mors finger er en veldig god bonding aktivitet :jepp:

Vi har også noen engstelige små i hus akkurat nå ,de biter heldigvis ikke og håndteres greit men man ser jo at de ikke er vant med mennesker og synes det er skummelt med hender. Derfor har vi tatt ut huset dems, de må enten lage seg et reir med avispapir og dopapir eller bruke hengekøyene. Altså de får ikke gjemme seg inni noe og stikke seg vekk fra oss og dermed ligger de ikke skrekkslagne i huset sitt hele dagen men styrer med avispapiret sitt og utforsker buret. Noen ganger tar de seg en tur ut og under sofaputa da, det er det eneste stedet de kan stikke seg vekk :nottelling:

frida!
Pinglerotte
Posts: 37
Joined: 29 May 2012, 01:52
Location: trondheim

Re: hjelp!! biting

Post by frida! »

har gidd de babygrøt i skje og de liker det kjempe godt å er ikke redd for fingrene mine :cheesy:
Takk for svar :cheerful: bruker alle rådene jeg får så bare kom med flere hvis dere har :wink:
Hilsen Frida og rattusene

utmeldt

Re: hjelp!! biting

Post by utmeldt »

Kjempebra! :cheeeers:
fortsett slik så skal du se at dere blir venner raskt :jepp: :ratgreen:

frida!
Pinglerotte
Posts: 37
Joined: 29 May 2012, 01:52
Location: trondheim

Re: hjelp!! biting

Post by frida! »

hihi :cheeeers: men den ene rotten min (den minste) nyser hele tiden omtrent .. :worry:
typisk at når et problem forsvinner kommer det et nytt :sneak:
Hilsen Frida og rattusene

utmeldt

Re: hjelp!! biting

Post by utmeldt »

Det kan komme av miljøendring , dersom det ikke gir seg iløpet av et par dager ville jeg tatt ham med til dyrelegen :cheer:

frida!
Pinglerotte
Posts: 37
Joined: 29 May 2012, 01:52
Location: trondheim

Re: hjelp!! biting

Post by frida! »

ok! takk for hjelp igjen :cheeeers:
Hilsen Frida og rattusene

frida!
Pinglerotte
Posts: 37
Joined: 29 May 2012, 01:52
Location: trondheim

Re: hjelp!! biting

Post by frida! »

En siste ting, hihi er litt dom som spør om dette :crazybonk: men når man skal få profil bilde så må man ha URL koden til bildet som man vil ha og jeg vil ha bilde av mine rotter og hvet dere hvor man finner URL koden til bilder som man har på sine dokumenter?? :huh:
Hilsen Frida og rattusene

utmeldt

Re: hjelp!! biting

Post by utmeldt »

bare hyggelig :grin:
vi er en gjeng på Fb også dersom du har, bare sende adressen på PM så kan jeg legge deg til dersom du har lyst til det :cheerful:
er ofte lettere å takontakt direkte dær dersom du lurer på noe eller om det er noe kritisk :cheerful:

Også kan jeg tipse om søkefunksjonen oppe i høyre hjørne, da kan du søke på ord som f.eks "luftveisinfeksjon" også kommer alle poster der det ordet er nevnt opp på en liste :cheesy:

For å få profil bilde må bildet ligge på nett så tar man adressen til bilde og limer inn i URl vinduet :)
feks. på facebook høyreklikker du på bildet du vil ha, så trykker du "kopier bildeadresse" så limer du inn den lenken du får i URL vinduet ;)
Du kan også laste opp bildene til photobucket dersom du ikke har facebook :)

frida!
Pinglerotte
Posts: 37
Joined: 29 May 2012, 01:52
Location: trondheim

Re: hjelp!! biting

Post by frida! »

tusen takk igjen, dette blir vel en vane :giggle:
Hilsen Frida og rattusene

utmeldt

Re: hjelp!! biting

Post by utmeldt »

Bare å spørre så mye du vil :cheer:

Post Reply