Eldre rotte med svulst(?)

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Bjartur
Pinky
Posts: 6
Joined: 05 Jun 2012, 14:30

Eldre rotte med svulst(?)

Post by Bjartur »

Rotta mi Airon, som tiltross for navnet er ei jente, er nå blitt over 2 og et halvt år og bor alene. Han bodde sammen med en annen rotte som het Kim som døde slutten av august 2011 som hadde flere store kuler i den løse huden mellom armene og bena. Kim hadde også to slag hvor det siste resulterte at hun ble lam. Hun levde bare litt over en uke etter slaget og vi matet og "vannet" henne flere ganger om dagen, vi vasket henne også når hun hadde gjort i fra seg. :trist:

Airon har alltid vært en herlig liten krabat uten noen spesielle sykdommer(vi hadde mistanke om at han hadde noe i pelsen siden han klødde seg unormalt mye). For 2-3 måneder siden begynte han å hoste og nyse veldig og lage sånne lyder som når rottene snakker bare at det var masse gurgling i tillegg. Vi sjekket det og fikk beskjed om at han hadde vann i lungene. :kjempetrist:
Han er nå blitt ganske gammel, noe som vises veldig godt på han.
Før var han i et 3 etasjes rottebur men han bodde den siste tiden bare i 1. etasjen siden han var for dårlig til å klatre så mye. For kort tid siden flyttet han over til et hamsterbur(fikk nye rotter og han trenger ikke så mye plass som han gjorde før) og der bor han for øyeblikket.
Vi oppdaget også en klump lignende på den Kim hadde for rundt en måned siden og den er snart større enn hodet hans. Mistenker jursvulst eller lignende og lurer egentlig på hva jeg kan gjøre for at han skal ha det bra den siste han lever?

Vil ikke at han skal gå rundt med smerter, men det virker ikke som om han har det vondt og han er alltid glad når vi kommer for å kose med ham. :cheerful:

Image
Du ser litt av kulen under hans høyre labb.

Image
Her ser dere tydelig kulen hans.. :sob:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Eldre rotte med svulst(?)

Post by wollf »

nå er jeg usikker her. er det en hun eller han? du sier hun og han om hverandre. jeg synes kulen er litt stor jeg da

Bjartur
Pinky
Posts: 6
Joined: 05 Jun 2012, 14:30

Re: Eldre rotte med svulst(?)

Post by Bjartur »

Det er en hun, har bare lagt meg til den vanen at jeg sier han.
Vi fikk vite på dyrebutikken at det var hanner begge to, men det viste seg å være hunner ;)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Eldre rotte med svulst(?)

Post by wollf »

synes hun så veldig pjusk ut...

utmeldt

Re: Eldre rotte med svulst(?)

Post by utmeldt »

Min muffin hadde en kul på strl. med den Airon har, Vi valgte å la henne slippe da vi følte at å gå med en så stor svulst ikke kan være noe morro for henne og det senker livskvaliteten så absolutt :worry:

Her må dere rett og slett sette dere ned og ta et valg, vil dere la henne slite med svulsten til dere ser at hun blir ekstremt dårlig eller la henne slippe før ubehaget blir for stort?

med tanke på hvor gode rotter er til å skjule ubehag og smerter valgte vi det siste alternativet med meget tungt hjerte :trist2:

Men dere må selv føle på hva som er rett for dere :smile:

Mai Shi
Pinky
Posts: 7
Joined: 02 Jun 2012, 20:38
Location: Årnes

Re: Eldre rotte med svulst(?)

Post by Mai Shi »

Noe slikt har Hr. Rottesen også, men mye mindre. Han har ingen smerter ved den, når jeg rører ved den eller noe, men den hemmer jo bevegelsen enda den er 1/5 av den der.. ikke vent til hun ikke klarer gå lengre, gjort den tabben før med å vente for lenge. men ikke ta livet før hun er klar det er også ufattelig trist :/

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Eldre rotte med svulst(?)

Post by Woodgirl »

wollf wrote:synes hun så veldig pjusk ut...
Altså,enhver rotte på to og et halvt år ser litt pjuskete ut da! De blir ofte litt tynnere i pelsen og mister kroppsvekt.
Tøvete å bare svare slik når vedkommende ønsker å diskutere dette med svulsten.

Det du allerede gjør er positivt for en eldre rotte. Å gi henne et mindre bur der hun ikke må klatre så mye slik du skriver er et godt tiltak.
Gamle rotter sover mye og beveger seg mindre. Jeg synes ikke Airon ser spesielt pjusk ut og den svulsten er ikke kjempestor.
Det er veldig vanlig at hunrotter får slike svulster og mange lever lenge med dem. Slike svulster er som regel ikke ondartet og såfremt den ikke er betraktelig i veien for henne når hun skal bevege seg behøver ikke det å være grunn til avliving.
Hvis hun spiser og drikker, ikke går mye ned i vekt og virker frisk ellers er det opptil deg å bestemme når hun er såpass svak at det beste er å avlive. Du kan suplere med litt babygrøt som ekstra næring. Babygrøt med banan og aprikos eller liknende fra Nestle er populært.
Svulster er ikke smertefulle i seg selv.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Eldre rotte med svulst(?)

Post by wollf »

beklager er helt enig. og skulle utfyllt mere. bare jeg som av og til svarer på mobil og da er det ikke altid jeg klarer å skrive så mye eller utfyllende.

men jeg synes kulen ser stor ut da den subber i bakken. og hvem sier en slik kul ikke er vond? man vet jo ikke noe om hvor dypt den sitter eller hva den presser på inni

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Eldre rotte med svulst(?)

Post by Woodgirl »

Det er ganske enstemmig blandt forskere og veterinærer at jursvulster i seg selv ikke er smertefulle. :jepp:
Jeg har også lest ganske mye på nettet angående dette da jeg for første gang valgte å operere bort en stoooor jursvulst hos en av mine første hunrotter. Der står det gang på gang at jursvulster er for det meste godartede svulster. Dessuten skriver jeg også på bakgrunn av at jeg selv har hatt en del hunrotter som får svulster på sine eldre dager. Rotter jeg kjenner svært godt og kan fortelle at ingen av dem virket noe smerteplaget. :happy:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Eldre rotte med svulst(?)

Post by wollf »

Woodgirl wrote:Det er ganske enstemmig blandt forskere og veterinærer at jursvulster i seg selv ikke er smertefulle. :jepp:
Jeg har også lest ganske mye på nettet angående dette da jeg for første gang valgte å operere bort en stoooor jursvulst hos en av mine første hunrotter. Der står det gang på gang at jursvulster er for det meste godartede svulster. Dessuten skriver jeg også på bakgrunn av at jeg selv har hatt en del hunrotter som får svulster på sine eldre dager. Rotter jeg kjenner svært godt og kan fortelle at ingen av dem virket noe smerteplaget. :happy:
jeg har motsatt oppfattning. selfølgelig ikke med alle. men det har blitt plagsomt og smertefullt da de subber kulen i bakken og sliter med å klattre. men dette tror jeg er en håpløs diskusjon. du har dine oppfatninger og jeg mine. slik er det bare. ang avlivning eller ikke synes jeg det er et valg helt opp til hver enkelt og eier

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Eldre rotte med svulst(?)

Post by Woodgirl »

Selvfølgelig blir en kul vond hvis den subber i bakken og det evnt blir sår på den. Men svulsten i seg selv gir ikke smerter. Det er da evnt hvis den blir så stor at huden blir stinn...at den blir så stor at den kommer i veien for avføring/vannlating.
Jeg prøver bare å fortelle at de fleste veterinærer mener at slike jursvulster ser vondere ut enn de faktisk er men missforstå meg rett her,man skal ikke vente helt til man ender opp med en svulst med rotte på.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Eldre rotte med svulst(?)

Post by Maxtine »

Hei, vet ikke helt hva som skjedde med rotta di... Men min hannrotte sliter også med svulster.. Han har faktisk en svulst på akkurat det stedet din har og skal opereres for det til uka... Han er snart tre år. Altså, alt er opp til deg, hvor mye penger du vil bruke på dyret ditt osv... For meg er ikke penger så viktig. Jeg betaler i massevis for dyrleger og slikt. Men nå er jo jeg den jeg er.
Dyrlegen min har blitt glad i Halvorsen (så ofte har vi vært der) så hun tar 600 kr for en operasjon. Men dette er ikke vanlig. Andre steder tar man vel mellom 1000-2000 kr.... Er ikke helt sikker.

Når det kommer til komplikasjoner med operasjonen er hvertfall hun jeg går til ekstremt flink. Hun sier hun opererte vekk en svulst på ei rotte en gang som var større enn rotta selv!! Så hun måtte hente hud fra andre steder på kroppen dens osv! :P Men det gikk helt fint, og den lever visstnok den dag i dag.
Det er narkosen som er det skumleste.
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Eldre rotte med svulst(?)

Post by wollf »

derfor anbefales gassnarkose;)

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Eldre rotte med svulst(?)

Post by Woodgirl »

wollf wrote:derfor anbefales gassnarkose;)
Alltid. Alt annet er gammeldags! :cheer:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply