Treng råd

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Treng råd

Post by Matmor »

Det svarte punktet på halen kan være toppen på en betennelse, men det er vanskelig å vite... Kan du få tatt bilde av det?
Hvis det kommer skitt mellom skjellene på halen kan det bli betennelser. En av mine hunner fikk en gang en slags stor kvise med en svart propp på halen. Da jeg pirket vekk proppen kom det ut materie og etterlot seg et skikkelig søkk.

utmeldt

Re: Treng råd

Post by utmeldt »

Tusen takk for svar!
Ja, gutten skal badast, men må vente litt då han fortsatt er litt forkjøla. Det var godt at den oransje hudfargen ikkje treng å bety noko farleg, ble beroliga av svaret. Var faktisk klar til å troppe opp på dyrebutikekn og be dei om å stelle litt betre med dyra sine. trur eg venter litt med det no. Prøvde å ta bilde av haletippen, men fekk ikkje bilda klare nok. Ved nærmare augesyn såg den svarte flekken faktisk ut som sårskorpe, eg bløytte den opp, og fjerna den. Heldigvis var det tørt under, ingen tegnpå betennelse. Takk for hjelpa damer!

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Treng råd

Post by WillyWonka »

Har ikke sett så mye slikt på guttne jeg har nå, men de to jeg hadde tidligre hadde også orange på huden sin. Jeg ringte veterinærer og tk det opp på forumet her, men de skulle rett og sett bare være sånn :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Treng råd

Post by anni83 »

Det gule er ikke bare markerings tiss da, som går av i vask? :aww:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Treng råd

Post by WillyWonka »

Ikke det som guttene mine hadde i hvertfal. Var orange prikker på en måte i huden :) Det gikk ikke av i vask :D
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: Treng råd

Post by utmeldt »

I dag ble Balder kastrert. Vi kom heim fra dyrlegen ca kl 11. Var litt bekymra for han då han innimellom pusta dårlig dei første timane. Ser ut til å ha vakna litt no, beveger litt på hodet, men ikkje i stand til å reise seg ennå. Ligg på varmeflaske, under fleeceteppe. Eg snur han med jevne mellomrom, og drypper augene med viscotears. Krysser fingrer og tær for at det skal gå bra! Er det noko eg bør vere ekstra OBS på dei neste timane og dagene??

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Treng råd

Post by Matmor »

Er det noko eg bør vere ekstra OBS på dei neste timane og dagene??
Prøv å få ham til å ta til seg eplejuice eller sukkervann så fort han er klar til å svelge, og start ham opp på myk mat (youghurt, grøt). Ofte har de vanskelig for å tygge og svelge biter etter en operasjon, men de trenger næring. Lykke til :)

utmeldt

Re: Treng råd

Post by utmeldt »

Tusen takk Matmor!

No har han fått i seg ein del mosa banan, og litt babymat :cheer: men det er verre å få i han noe å drikke

utmeldt

Re: Treng råd

Post by utmeldt »

Lurer på kor lenge, etter kastrering, bør ein vente før ein introduserer hannen for damene??

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Treng råd

Post by Vitania »

Seks uker, mener jeg man bør vente.
Det kan være jeg husker helt feil nå, blander litt mellom kaniner og rotter en gang iblandt, men jeg ville iallefall ventet seks uker. :cheerful:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Treng råd

Post by wollf »

veldig delte meninger om dette. men det er stor forskjell på det om de har fjernet bitestiklene så sier vet at du kan sette sammen om noen dager, om ikke ville jeg ventet 2 uker.

utmeldt

Re: Treng råd

Post by utmeldt »

Kva er grunnen til at ein må vente to eller heile seks veker?? Er berre litt nysgjerrig

I følge dyrlegen er bitestiklane også blitt fjerna.

Hadde uansett ikkje tenkt å la han gå med damene på permanent basis før alt er grodd og han er i fin form. Han har overlevd operasjonen ja, men formen ikkje heilt på topp endå.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Treng råd

Post by wollf »

for at om ikke bitestiklene er der så har han enda et lager av sperm;)
men om de er fjernet ville jeg gitt han minst en uke på å komme seg og la sårene gro

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Treng råd

Post by Vitania »

Det kan også ligge sperm i systemet. Derfor ikke sette de sammen samme dag. :)
Men tre uker, leste jeg meg fram til nå, var nok kaninene som var seks uker. :crazybonk:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

utmeldt

Re: Treng råd

Post by utmeldt »

:jepp: OK. Det høyres fornuftig ut

Takk skal dere ha :cheerful:

Post Reply