vil skaffe meg rotter!!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by wollf »

se på planlagte parringer og spør der:) ofte noen som reiser i mellom

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by sandra123 »

Hvorfor er det et kryss på alle innleggene i kommende kull?? :hæ:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by Marit Fosen »

torasrotter wrote:Ja det var lurt Marit! Sånn firstprice kleenex boks liksom??
Stemmer!
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by wollf »

sandra123 wrote:Hvorfor er det et kryss på alle innleggene i kommende kull?? :hæ:
Det er for at de er låste og kan ikke diskuteres på. Du må kontakte oppretter direkte

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by torasrotter »

Bare send en PM til den oppdretteren du vil snakke med, og så vil sikkert de kunne hjelpe deg. Og somregel så har alle vi oppdrettere ganske god kontakt med hverandre, så hvis ikke vi har kull selv så vet vi som regel om noen som kanskje har :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by sandra123 »

Tusen takk igjenn, da skal jeg prøve og finne kull da :)
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by sandra123 »

mamma syns ikke det er noen vits i og styre med hvor jeg kjøper rottene, og når hun sier dyrebutikk blir det det eller ingen... :sadpace:
Men jeg har hatt kaniner fra dyrebutikk før og de har vært de mest kosete og kloke, men en døde av hjerne slag...
Uansett, noen tips om hvordan jeg kan være sikker på at jeg skaffer meg de beste rottene og hvor (i trodhjem) de muligens er flinke?? :hmmm:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

utmeldt

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by utmeldt »

Velkommen til forumet :cheerful:

Kjempehyggelig at du vil skaffe deg rotter! det er absolutt det beste kjærledyret man kan få, de er som små hunder :grin:

Jeg vil anbefale å kjøpe fra oppdrett, det er ganske ille forhold på mange dyrebutikker og det faktum at rottene fra dyrebutikk kommer fra masseprodusenter som imazo der dyrene lever i små plastkasser og brukes som fødemaskiner for å pøse ut så mange rotter som mulig. innavl og sykdom er vanlig hos dyrebutikkrotter desverre pga at de ikke driver med selektiv avl. Så om du kan overtale mamman din så hadde jo det vært det beste :cheesy:
Men man kan finne perler fra imazo også, og dersom du ikke har annet valg så er vel det det beste alternativet for deg.

For å få rotter som ikke har stått i dyrebutikk lenge og blidt sky ville jeg bedt dyrebutikken du synes behandler dyrene best bestille inn rotter fra deres leverandør til deg , dette innebærer litt leting fra din side for å finne ut hvor de behandler dyra best :cheerful:

Jeg gjorde det slik med hjelp av en god venn her på forumet og jeg er kjempeglad i de små gutta mine fra imazo , de var nesten tamme fra dag èn og lot seg håndtere kjempelett! Jeg tror det er fordi de var så unge når jeg fikk dem og siden de ikke hadde levd i et stressende dyrebutikk miljø lenge før de kom hit. De hadde bare stått to timer i dyrebutikken når jeg hentet dem.
Har spekulert litt om det kan være fra en privat oppdretter som leverer til imazo pga fargene så kan være lurt å spesifikt be om spesielle farger så kanskje du blir like heldig som jeg :cheer:

Lykke til :ratgreen:

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by sandra123 »

takk for svar :cheerful:
Kjenner en leder av en dyrebutikk i nærheten som jeg liker godt, han behandler alle dyrene dær som sine egene (lærer dem triks og koser med dem) og syns også å huske og ha hørt han snakke ganske stygg om enkelte "masse produksjoner" av dyrebutikk dyr. En venn av meg har kjøpt mange mus og hamster derfra og de er alltid i god form. Men det er jo fortsatt en dyrebutikk... ikke sant?? :confused:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by Vitania »

Du kan finne mange fine og friske rotter i dyrebutikk, de fleste er vel mest imot konseptet salg av dyr over disk, men de aller fleste her inne har noen fra dyrebutikk i buret sitt. :smile2:
Selv har jeg to fra dyrebutikk og tre fra oppdretter og det er ikke store forskjellen på de bortsett fra at de fra oppdretter er hakket mer tam.
Om du har en dyrebutikk du liker så ville jeg kjøpt der ifra, om ikke kan du jo sjekke på finn.no da det hender det er mindre seriøse oppdrettere med kull der, samt unge omplasseringsrotter. :cheer:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

utmeldt

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by utmeldt »

sandra123 wrote:takk for svar :cheerful:
Kjenner en leder av en dyrebutikk i nærheten som jeg liker godt, han behandler alle dyrene dær som sine egene (lærer dem triks og koser med dem) og syns også å huske og ha hørt han snakke ganske stygg om enkelte "masse produksjoner" av dyrebutikk dyr. En venn av meg har kjøpt mange mus og hamster derfra og de er alltid i god form. Men det er jo fortsatt en dyrebutikk... ikke sant?? :confused:
Fint at du kjenner en leder av en butikk du liker, kanskje han kan bestille inn rotter til deg slik at du får dem så unge som mulig og slik at du slipper å måtte ta dyr som har oppholdt seg lenge i butikken og kanskje fått atferdsproblemer ? :cheer:
Det er jo dine første rotter så å kjøpe unge dyr tror jeg vil gagne deg best :yumm:

Dyrene i dyrebutikken kan jo såklart være friske de også, det har man jo flere eksempler på, men sjansen er mindre for å få et sykt og agressivt dyr dersom man kjøper fra oppdrett :happy:
Også har man jo hele dette spørsmålet om man vil støtte salg av dyr over disk, for meg er svaret "nei det vil jeg ikke pga at mange dyrebutikker har uverdige forhold for dyrene og dyrene er ofte fra masseproduksjon".

Nå er det slik at vi ikke har så mange valg her til lands, det er enten oppdretter som kan ha ventetid (men dette er jo også det eneste minuset med å kjøpe fra et seriøst oppdrett), omplassering og dyrebutikk :cheerful:

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by sandra123 »

Jeg liker heller ikke konseptet med kjøp og salg over disk, hvor rottene kommer fra er ofte ikke bra.. Hvor de må være til de blir solgt er ikke bra :justice: og hvem som helst kan kjøpe dem... :kjempetrist:
Selv om jeg ikke har hatt rotter før er jeg sikker på at jeg kan gi de et godt og trygt hjem, bedre en og ende opp som rotter i en kasse i en butikk... :rottehode:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

utmeldt

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by utmeldt »

sandra123 wrote:Jeg liker heller ikke konseptet med kjøp og salg over disk, hvor rottene kommer fra er ofte ikke bra.. Hvor de må være til de blir solgt er ikke bra :justice: og hvem som helst kan kjøpe dem... :kjempetrist:
Selv om jeg ikke har hatt rotter før er jeg sikker på at jeg kan gi de et godt og trygt hjem, bedre en og ende opp som rotter i en kasse i en butikk... :rottehode:
såklart kan du gi dem et godt hjem , det tviler ingen på :cheer:
Jeg tenkte bare at unge rotter vil være mere til glede for deg siden de er lekne og full av fart og sprell en late gamlinger + at du får sett dem vokse opp, det er noe av det jeg liker best, å få være med dem fra de er bare 5-6 uker små rampetroll til de blir late og gode :nottelling:
Men til syvende og sist er det du som bestemmer, om du vil kjøpe fra en butikk så gjør du det :happy: ingen vil dømme deg for det, for som Vitania sier så har de fleste av oss noen dyrebutikk rotter i burene våre :jepp:

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by sandra123 »

er de fleste rottene i butikker gamle? og hvor ofte får de inn unger? :hæ:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

utmeldt

Re: vil skaffe meg rotter!!

Post by utmeldt »

Her i Tromsø sitter rottene lenge i butikk og under fæle forhold pga. at folk ser at de er sjuke. ofte strittende pels og røde snørrdråper i hele glassburet når man er å kjikker på dem :worry:
men i det siste har de nesten helt sluttet å ta inn rotter heldigvis :grin:
Men det er nok ikke tilfelle med alle butikker i vårt langstrakte land , jeg anbefaler å spørre de i butikken om hvor gamle rottene er før du kjøper :cheerful:

Post Reply