Er det noe galt med Tommy?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Er det noe galt med Tommy?

Post by Karro »

Jeg var å henta to små omplasserings for noen uker siden. Hun jeg fikk dem av hadde allerede skilt dem fra foreldre og hadde guttene og jentene i hvert sitt bur. Hun sa hun bare hadde to kull. Ett på 18 måneder og ett på 11 uker. Jeg reagerte litt på det ettersom den ene rotta var forferdelig liten og fortsatt hadde babypels. Jeg var i sverige og london og da passet snille Matmor på alle 4 rottene mine. Hun sa at hun ikke trodde Tommy var eldre enn 5-6 uker. Dette har jeg sett litt på i ettertid og reagerer veldig på at han ikke helt har kontroll på bevegelsene sine og ting han gjør. F.eks. om han mister maten sin, så vet han ikke at han skal lete etter den. Han biter tak i gitteret på buret og henger der en stund før han slipper, som han tror at han kan spise det. Han biter deg også i fingeren enn å ta maten rett ved siden av. Og nå i det siste har han... hva skal jeg si.. gått rundt med utstyret ute i to dager. (som jeg har lagt merke til). Er dette normalt for unge rotter eller er det noe galt med lille Tommy? :huh:

utmeldt

Re: Er det noe galt med Tommy?

Post by utmeldt »

oi! Jeg har aldri vert borti at en rotte går med penis hengende ute, det er det du mener ?
den eneste gangen noen av mine har tatt ut penis har vært da Fred Benny prøvde å parre på hånda mi, den grisen :nottelling:

Men fra spøk til alvor, dette høres ikke så bra ut, både dette med penis og hvordan han oppfører seg, jeg ville dratt til en rottekyndig veterinær med ham :worry:

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Er det noe galt med Tommy?

Post by Karro »

Han går rundt med penis ute ja. Han virker som han vet at den er der, men vet ikke helt hvorfor.. på en måte.

Jeg skal ta han til veterenær og få han sett på så snart jeg får penger.

Noen som vet om en bra veterenær som kan rotter i nærheten av bærum/asker? :redd:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Er det noe galt med Tommy?

Post by wollf »

hmm.. interessant. var han underernært da du fikk han?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Er det noe galt med Tommy?

Post by Matmor »

Først og fremst: når rottene går med penis ute slik er det nødvendig å få den på plass eller bestille veterinærtime med det samme. Ellers kan det rett og slett gå koldbrand i den!

Men jeg kan jo si hva jeg så når det gjalt Tommy da han var her (noe jeg også nevnte for Karro både undervegs i passingen og i forbindelse med opp-plukking):
Tommy virket uvanlig klossete for en rotteunge. Han var ikke så verst flink til å klatre, men hvis jeg gav ham en godbit var det stor sjanse for at han mistet den ut av forlabbene sine, og når han mistet den, virket det som om han hadde problemer med å finne den igjen.
Karro fortalte at han hadde fått ekstraforpleining hos henne. Likevel hadde han firkantet hale da han kom hit (tegn på dårlig næringsstatus.) Det tok noen dager med ekstrafóring med grøt før han fikk rundt tverrsnitt på halen.
Jeg forsøkte å trene Tommy til å slikke grøt av fingrene mine. I starten jafset han ned (uten å gå gjennom hud). Etterhvert begynte han å slikke og skrape av grøten, men han var unødvendig hardtannet når han skrapte. Jeg hadde inntrykk av at han ikke hadde helt kontroll på egen styrke.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Er det noe galt med Tommy?

Post by wollf »

Kan det være en link her mellom lido og tommy, matjord? Ang klossete bevegelser og under ernæring i ung alder?

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Er det noe galt med Tommy?

Post by Niana »

wollf wrote:Kan det være en link her mellom lido og tommy, matjord? Ang klossete bevegelser og under ernæring i ung alder?
Uff, stavekontroll på mobilen altså :giggle:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Er det noe galt med Tommy?

Post by wollf »

forbanna ........ :mad:
jeg rettet jo på det og så setter den duste tlf spørsmålstegn bak i steden?
det skal stå matmor

jeg får også opp ordet tubekolose hele tiden. spurte svigemor og hun kunne kjøre meg til knarvik tubekolose og hentet et sauekrin;)

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Er det noe galt med Tommy?

Post by Niana »

:roflmao: Jeg får alltid opp alt annet enn "saldo" når jeg prøver å sende det på sms til banken. "Saksbehandling" og "salto" er mye mer logisk liksom...

Men nå er vi litt off-topic her :nottelling:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Er det noe galt med Tommy?

Post by Karro »

Han var underernært når jeg fikk han ja, og ble dyttet bort fra maten av fullvoksne hannrotter i samme bur. litt av grunnen til at jeg bestemte meg for å ta med meg han hjem, fordi han hadde det virkelig ikke bra der. Siste dagen har han hatt litt mer kontroll på å holde mat. Penisen går litt ut og inn, ikke helt inn men nesten. Det ser ikke ut som han plages noe særlig med det. Men jeg er bekymret for at det er noe alvorlig galt med han. Leter etter best mulig veterenær nå. Er det noen som vet om en super veterenær som kan seg på rotter ikke så alt for lagt fra bærum/asker området?

Stakar lille gutten min :redd:

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Er det noe galt med Tommy?

Post by Karro »

Han er forresten besatt av vasking! Han vasker segselv hele tiden. Ofte står han bare å slikker seg på "hendene".

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Er det noe galt med Tommy?

Post by Matmor »

Både underernæring og feiernæring i ung alder kan gi hjerneskade, men det skal være nokså grovt før det gir annet enn nedsatt konsentrasjons- og læringsevne.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Er det noe galt med Tommy?

Post by wollf »

vel lido var det jeg kaller et ille tilfelle;)

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Er det noe galt med Tommy?

Post by Karro »

Hvis noen kan nevne en bra veterenær så drar jeg så snart som mulig. de to jeg har vært hos har ikke virket som de kunne så mye om spesielle tilfeller. :hmmm:

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Er det noe galt med Tommy?

Post by Karro »

Men læringsevnen ser det ikke ut til å være noe i veien med. Har allerede lært han å gå på bakbeina og spinne for å få snacks. :grin:

Post Reply