Forandring i oppførsel hos Oscar

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Frida »

Hei. :smile:

Jeg er litt usikker på den ene rotten min Oscar. (ca. 4 måneder)

I det siste har han begynt å oppføre seg litt annerledes. Han har alltid vært litt usikker og småskvetten når det gjelder f eks nye rom osv. At det tar lang tid før han tørr å gå ned fra fanget mitt på ett nytt gulv f.eks. Måtte blandt annet bruke et par dager ekstra på å venne han til å bli løftet på. Men jeg vil heller si det er broren (Kenny) som er uvanlig tøff og frempå i forhold. Dette sa også oppdretter om Kenny da han var mye yngre. Han er også typen til å stjele og samle på mat. Selv om han har sin egen bit skal han innimellom ha broren sin også. Dette har blitt mer tydelig i det siste.

Jeg fikk et ekstra bur for noen uker siden som jeg ville bruke til å ha stående på hytta, slik at jeg kunne ta med meg rottene når jeg reiste dit. Før jeg tok det med på hytta ville jeg venne dem til det nye buret her hjemme. Jeg innredet det og lot det stå åpent i ett av rommene jeg har dem ute slik at de kunne gå inn og ut som de ville. Selv om tidligere eier hadde vasket buret raskt så skrubbet jeg og vasket det en ekstra gang, da det luktet og jeg kunne se det satt igjen avføring på sprinklene. (Vanskelig å se). Likevel reagerte Oscar såpass på buret at han blåste seg opp til dobbelt størrelse og strittet med hårene. Han stresset som en gal og gnagde på alt og ingenting. Det må da altså ha sittet igjen litt lukt som han taklet dårlig. Etter et par forsøk og flere bur-vask har jeg nå satt vekk buret og skal ikke ta det i bruk.

Etter dette har han begynt å oppføre seg rart ovenfor meg og Kenny. Han viser en mye mer dominant side enn før. Jeg har egentlig aldri klart å bestemme meg for hvem av dem som er ‘’sjefen’’ før dette.
Han kan plutselig ut av det blå kaste seg over hånden min og klype, dra og holde i huden min lenge. Og hvor lenger han holder på hvor hardere blir det. Har trodd flere ganger han ville bite gjennom men det har jeg skjønt han ikke vil gjøre. Han markerer mer enn før spesielt på meg og også gnager mer. Er ikke like mye lekeslåssing mellom han og Kenny som før men mer han som jager Kenny og klyper på han (Kan komme ganske kraftige skrik fra Kenny da). Innbiller meg også at Kenny virker mye mer forsiktig rundt Oscar når de er ute av buret. Han er mer på vakt og virker litt små redd innimellom.

Jeg har vært hos dyrlege med han (Tam alna)og der kunne de ikke finne noe galt med han så det skyldes ikke sykdom. Jeg fortalte om oppførselen hans men hun sa dette var sikkert hormoner og noe som forhåpentligvis ville gå over. Første gang han kløp over hele hånden min skvatt jeg til og ble litt sjokkert. Da ble jeg stresset noe som han kan ha merket og gjort at han fortsatte så lenge med klyping der og da. Så når dette har gjentatt seg har jeg prøvd å forholde meg het rolig når jeg har sett han ville ‘’angripe’’ hånden min, noe som fungerte en kort tid (Dette har pågått noen uker nå). Da nappet han litt men sluttet fort og virket ikke som han gadd mer. Men i det siste har det blitt verre og jeg skjønner ikke hva som trigger det. For en time siden hadde jeg guttene ute. Oscar klatrer rundt og over meg mens jeg satt på sofaen og alt var fryd og gammen helt til han plutselig ikke ville gi slipp på hånden min og kløp som en gal.

Oscar kan være en koserotte og veldig leken. Han følger mye etter meg, reiser jeg meg opp så klatrer han opp vil sitte på skulderen. Han popper øyne og gnisser tenner ved kos og lærer også triks raskt. Så dette er veldig nytt for meg. Jeg blir usikker på han og det går utover Kenny også. Virker jo ikke som Oscar har det så bra når han gjør slike ting, men 10 min senere kan han ligge og kose. Han er blitt veldig uforutsigbar og jeg blir forvirret.


Planen var egentlig å få en rotte til nå som jeg har såpass god plass og de begge kunne få en lekekamerat til. Nå som Oscar er såpass dominant ovenfor Kenny vil jeg også at Kenny spesielt skal få enda en lekekamerat som ikke er såpass dominant ovenfor han. Problemet er jo at Oscar reagerte noe helt forferdelig på bare svak lukt av andre rotter, og etter det vist en mye mer dominant side. Da er det vel umulig å introdusere han til en ny gutt.(?)
Det kan godt være noe som går over og det skyldes alderen, men han blir verre og verre og jeg blir mer og mer usikker.

Er dette vanlig oppførsel? Noen som har opplevd lignende? Noe jeg evt. kan gjøre?

(Beklager langt og rotete innlegg. )

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Niana »

Usj, dette hørtes ut som en fortvilende situasjon. :/
Ikke så greit å vite hva man skal gjøre i sånn tilfeller, noen rotter vokser det av seg (Han er jo nettopp kommet inn i den mest hormonelle alderen), mens andre kommer alltid til å reagere negativt på andre rotter hvis man ikke gjør tiltak.

Jeg har vært i ligende situasjoner med to av mine rotter, Pippin og Dexter.
Først Pippin: han var veldig dominant mot sin bror da jeg bare hadde dem to, og han bet meg et par ganger til blods. Han var også fæl til å klype meg i hendene og føttene når jeg hadde han i sofaen. Han var en skikkelig kosegutt også, kunne slikke fingrene mine og poppe øyne i det ene øyeblikket, men så markere på meg og klype i neste. Denne oppførselen ble forverret da jeg skaffet to nye rotter (da var han 1 år), han stresset etter dem hele tiden, bet etter føttene deres igjennom sprinklene og lot frustrasjonen sin gå utover broren sin. Han puffet seg opp og pustet tungt og hardt om småguttene gjemte seg vekk for han, og han ble uforutsigbar så jeg ikke turte å løfte han.

Siden situasjonen ble så krevende, og Pippin ble ustabil og gjorde de andre ulykkelig, valgte jeg å få han kastrert. Etter dette ble han fantastisk med alle de andre rottene. Han var fortsatt litt sjef, men han var mye snillere og roligere. Han har ikke markert på eller klypet meg siden, og han er den som vil kose mest med både meg og de andre rottene. Han har også latt en yngere rotte ta over alfarollen nå i det siste.

Det er ikke sikkert kastrering er riktig i ditt tilfelle, Oscar kan bli bedre igjennom mange og rolige introer med andre rotter. F.eks med en rolig og bestemt alfa.
Men det kan også gå andre veien, og han kan bli sånn som en av mine andre rotter, Dexter, er nå: bruke angrep som svar på alt. Dexter har alltid slitt med å være redd og skvetten, han vil ikke gå ned på gulvet og han vil ikke bli løftet. Han har ikke bitt meg enda, men han står alltid med tennene klare mot fingrene mine, og han har desverre bitt min lillebror. Han går ikke overens med mine andre rotter, og han stresser når han er alene. Så jeg regner med å få Dexter kastrert også.
Skal ikke påstå at kastrering er eneste mulighet for Oscar, men sånn som jeg ser det så blinker varsellampene når en så ung rotte er så, dominant bitete og anspent rundt lukten av andre rotter. Dexters oppførsel ble forverret da han var rundt 4 mnd, da ble han agressiv mot andre rotter. Før dette var han mest redd. Han er nå 7, snart 8 mnd. Jeg har jobbet med han myyye de siste 4 månedene, men han har ikke blitt bedre.

Men kanskje noen andre her inne har en positiv erfaring fra et lignende tilfelle, ble mye negativt i innlegget mitt nå :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Matmor »

Jeg er enig i at det er vanskelig å vite hvordan dette kommer til å utvikle seg, men uansett er det en farlig situasjon for Kenny, og det bekymrer meg. Hvis Oscar biter deg kan du isolere ham med én gang vente til han roer seg. Hvis han biter Kenny mens de er inne i buret kan ikke Kenny komme seg unna, og det kan ta mange timer før du oppdager hva som er skjedd. Dette er basert på at du forteller at Oscar blir verre og verre.

Personlig ville jeg nok ha kastrert en rotte som oppfører seg som Oscar nå, og ikke ventet på at/om han skulle begynne å bite. Det er lettere å få ham til å fungere sammen med andre rotter igjen hvis han ikke har bitt.

Slik situasjonen er ville jeg i alle fall ikke ha latt brødrene stå sammen annet enn når jeg var til stede og kunne oppdage skader med det samme. Om ikke Oscar kan stå i det nye buret kan kanskje Kenny det...
:rat:

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Frida »

Takk for svar!

Å kastrere Oscar har ligget i bakhodet mitt, men har tenkt at dette gjelder mer tilfeller hvor han biter ordentlig og utvikler enda verre aggresjon. Men nettopp det med Kenny som skremmer meg også, og jeg føler jeg konstant må følge ekstra med på Oscar når jeg har dem ute og nesten venter på at noe skal skje. Og som du sier så er det vel bedre å få gjort en kastrering tidligst mulig før det evt utvikler seg til det verre.

Jeg er ganske så ny med rotter, så å introdusere Oscar til en ny rotte alene etter å ha sett oppførselen hans skremmer meg veldig å prøve uten at han har roet seg ned. Det er nok ikke en sjanse jeg vil ta slik situasjonen er nå:/

Når det gjelder å sette rottene i hvert sitt bur så har jeg et Royal suite bur så jeg kan dele på det midten. Men det virker så synd at de skal være alene i burene. :(

Jeg kan ringe dyrlegen i dag og høre med henne angående kastrering. Må innrømme at det er noe som skremmer meg. Er redd noe galt vil skje under operasjonen, eller at jeg gjør noe galt etter. Vet ikke hvor godt jeg vil takle det, men jeg får bare bite det i meg og gjøre det som er best for alle over tid.

Hvor mye koster det for en kastrering? Rundt 1000 lappen?
Og noen som vet om Tonje på Tam alna har utført flere slike operasjoner?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Matmor »

Tonje har kastrert før :) Jeg vet ikke hva hun tar for operasjonen, og av og til setter vel også veterinærene prisene sine opp, så det er best å ringe og høre, tenker jeg.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by tantepose »

Har han bitt/skadet broren?Ser ut som det "skumle" buret har skremt ham litt.Han kan jo innbille seg at det er fremmede rotter rett rundt svingen.Og du har helt tydelig noe med saken å gjøre. :sneak: Han kan også merke at du kanskje er mye mer på vakt nå.Prøv å still klokkene deres til før "Buret" kom inn i bildet og tren dere tilbake til hvordan dere kommuniserte da.Pip når han drar i deg,og avled med kos,lek og godbitet.Prøv å stopp den onde sirkelen før du vurderer kastrering. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Frida »

Som sagt har han verken bitt meg eller Kenny men kløpet begge. Jeg har tenkt tilbake ja, og første gang han kløp var et par dager før vi tok det nye buret i bruk. Men først etter dette jeg har sett tydelig dominant oppførsel og det har fortsatt oftere. Han har også kløpet hånden min når han har vært i buret. Skulle vel tro at han føler seg ekstra trygg og avslappet der?
Jeg prøver så godt jeg kan og oppføre meg normalt og ikke stresse over saken. Jeg klarer det bedre nå, men når jeg først ser han jage etter Kenny da blir jeg veldig på vakt. Koser og leker like mye med han som før. Gir han godbiter når han oppfører seg normalt. Jeg har dem også i flere rom, og ikke bare i det rommet det nye buret sto i. Som sagt er jeg ikke veldig keen på å kastrere selv så raskt, så jeg har ikke planer om å bestille time for kastrering med det første uansett. Skal gi det en til to uker til å se om jeg kan merke noen forandringer. Men vil heller ikke at det skal bli til det verre og at jeg da kunne gjort noe med det tidligere. Frustrerende situasjon dette :bonk:

:smile:

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Frida »

Må også nevne at han kløp og dro lenge i huden til søsteren min også for noen dager siden. Først trodde jeg dette bare var meg han reagerte på men nå virker det som han kan gjøre det på alle. Skulle gjerne visst akkurat hva som trigger det :hmmm:

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Frida »

Nå nettopp skjedde det en hendelse som jeg føler at dette har gått ett skritt videre i feil retning. Guttene var sammen ute og begge tuslet rundt i sengen min. Kenny er veldig leken og gikk forsiktig bort til Oscar. Da la Oscar Kenny ned på rygg og alt han gjorde var å holde han der. Kenny var helt rolig som vanlig. Så jeg tenkte at dette så ut til å gå bra.. Men så var det jo selvfølgelig Kenny sin tur og da han dyttet Oscar på rygg angrep Oscar sin bror ved å nappe/bite til han. Hørte et høyt skrik fra Kenny og så han skvette til. Deretter så jeg en haug av Kennys pels ligge ved siden av. Oscar hadde altså nappet/bitt til Kenny og dratt ut hår. Dette er da vel ikke greit? Det er så trist siden alt Kenny vil er å leke med sin bror som før, men slik blir det ikke lengere og har ikke vært på en stund. :trist:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Matmor »

Å dra ut hår er faktisk ikke så galt. Det tyder på at rotta har såpass kontroll at han ikke skader kameraten, bare markerer. Hardhendt, markering, riktig nok, men fortsatt innenfor det akseptable. Hvis det er en ny utvikling er det selvsagt noe å holde øye med...

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Woodgirl »

Han er fire måneder og på høyden av sin rampete ungdomstid. Noen rotter kan være mer voldsomme enn andre og ha behov for å markere seg tydligere.
Mitt råd er,hvis du tør... :wink:
Ikke la hånden din være i ro når han klyper deg..men prøv å velt ham sp han faller på rygg. Dette vil vise at du/din hånd ikke tolererer slik behandling. At du faktisk tar igjen.
Leker du mye med ham/dem? Jeg har tre gutter i samme alder. De er veldig veldig aktive og lekne. Jeg leker masse med dem med hendene mine. "Løper" etter dem med hånden og rufser og knar på dem...som om jeg også er en rotte med på leken. I den alderen blir det mye lekeslåssing med både meg og brødrene imellom.
For meg virker det som om han utfordrer deg ved å yppe med hånden din. Ta igjen sier jeg. :thhpt:

Hvor i Osloområdet bor du da?
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Frida »

Det er noe jeg aldri har sett han gjøre før så derfor jeg reagerer. Så virkelig ikke godt ut, men enda godt å høre det er innenfor det akseptable.

Rådet ditt Woodgirl tok jeg faktisk i bruk andre gang han kløp og klikket på hånden min. Jeg angret svært på at jeg ikke gjorde dette første gangen, men da var jeg såpass sjokkert over hva han gjorde så jeg klarte ikke helt å reagere. Derfor prøvde jeg å legge han på rygg mens han gjorde dette for andre gang. Jeg fikk han på rygg, men han klikket rett og slett enda så jeg gav etterhvert opp og ble igjen usikker på om det var rette måte å håndtere det på. I ettertid har det gått bedre når jeg har forholdt meg helt rolig, da sluttet han raskere. Men nå igjen har det gått andre veien. :crazybonk:

Jeg leker med dem ja, men det er faktisk Oscar som har vært mest leken med meg før. Kenny bryr seg ikke om jeg jager litt etter han med hånden, men Oscar løper ettet den og det blir en slags ''har'n'' lek. Da kunne jeg dytte han og legge han halveis på rygg uten problem. Det var bare gøy.:giggle: Men etter disse ''utbruddene'' hans har jeg faktisk ikke turt og yppe litt med han på den måten for jeg er ganske sikker på at han vil reagere ved å begynne å klype. Jeg har prøvd forsiktig et par ganger men da virker han mer irritert og er ikke interessert. Men jeg skal prøve det igjen og se hvordan det går!
Kenny prøver jeg å leke med ekstra nå, men han er ikke så interessert i lek med meg, bare kos.. Gir derimot ikke opp, må bare finne på noe han syntes er ekstra artig. (Gjerne tips :) )

Så iforhold til tidligere oppførsel og hvordan han gjør dette vil jeg ikke si det bare er utfordring og ypping. Han virker rett og slett utrolig sint på meg/hånden min og som han vil legge meg på plass uten å skade meg. Men nå er ikke jeg noen ekspert da. Som sagt skal jeg gi dette mer tid og holde øynene åpne og prøve nye ting. Bare dette med Kenny som skremmer meg veldig nå :/
Takk for tips!

Jeg bor i nordre aker. Ikke så langt fra Ullevål stadion :cheerful:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by tantepose »

Lek sistenleken med hendene,bare forsiktig,"lekeprat",og se om han kommer for mer.Jeg tror han har et rotteforhold til hånden din,og noen rotter drar litt i andre rotter som en del av lek/lekeslossing.Jeg tror ikke han er sint. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Frida »

Skal prøve forskjellige ting og se nærmere på oppførselen hans. Men hvis du leser hva jeg har skrevet tidligere er det ikke snakk om at han bare drar litt. Han buster pels klyper lenge, hardt og blir rett og slett ganske gal. Og det er ikke bare meg han har gjort dette på. Men får se nærmere. Fullt mulig du har rett:) En gang var han veldig trøtt ute og da skjedde dette. Derfor tenkte jeg at han ble irritert over hånden min. Men han gjør dette når han er helt våken å så vanskelig å si..

Når er det denne "hormon-alderen" er over vanligvis? Vil gjerne kunne introdusere dem til en ny rotte til men slik Oscar er vet jeg ikke hvor hyggelig intro det blir:/

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Frida »

Nå er jeg veldig sikker på at dette ikke bare er lek tantepose.
For 10 min siden hadde jeg han ute. Vi lekte, han fikk godbiter osv. Så var vi i sofaen og plutselig begynte han å klype meg på hendene. Så da tok jeg tipset om at dette kanskje bare var lek så jeg bevegde mye på hånden og la han tilåmed på rygg. Han klikket rett og slett enda mer og nå sitter jeg her med bittsår til bods og negler som har skrapet meg til blods..
Da må jeg vel bare prøve kastrering da? :/

Post Reply