Forandring i oppførsel hos Oscar

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by tantepose »

Sikkert ikke kjekt nei. :trist: Kjenner du noen med lang erfaring med gutterotter?Mulig noen kunne hjelpe deg å se hva han driver med? :hm: Håper det ordner seg på en måte. :sadpace:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Niana »

Etter hva jeg har lest om hvordan ting har utviklet seg hos Oscar denne uka, vet jeg ikke hvor mye forandring man kan håpe å se ved å jobbe med han. Der kan hende det vil gå over, når han er mindre hormonell. Men sånn som jeg ser min egen situasjon med Dexter nå, skulle jeg ønske jeg kastrerte han for lenge siden. Jeg har jobbet mye med han i mange uker/måneder, og han har ikke blitt bedre. Samme med Pippin, som oppførte seg veldig likt Oscar før han ble kastrert. Når en rotte biter til blods i en sånn situasjon, da er det ikke lek lenger :/
Oscar virker ikke bare dominant. Bustepels(som ikke går over på en stund) snøfting og bite hull på huden er aggresjonstegn. Noen ganger er det bedre å kastrere for tidlig enn å vente lenge og se det an.
Men så klart, det er bare min personlige mening. Du må selv finne ut hva som er best for din rotte, du kjenner han best.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Frida »

Takk for svar igjen. Nei jeg kjenner egentlig ingen med rotter i nærheten.
Sitter å tenker som en gal her nå. Skjønner virkelig ingenting nå. Han har alltid vært litt ''mataggresiv'' men utenom dette har han vært den gode rotten. Kos, lek og flere timer ute hver dag siden jeg fikk han. Elsker kos, kommer løpende på kommando osv. Blir så frustrert over at jeg ikke skjønner hva som trigger det :/ Er vel ikke nomalt at en rotte kan bli så aggresiv? Har han det psykisk vondt? Han har vært frisk og blitt rett og slett bortskjemt siden jeg fikk han.

Personlig kunne jeg gitt dette mer tid, men nå er jeg livredd han vil skade Kenny. Og jeg vil ikke holde dem alene lenge. Det har jeg rett og slett ikke hjertet til.
Samtidig gjør det vondt å måtte kastrere han. Kommer virkelig til å takle det dårlig å se han ha det vondt.. Men hvis det er det som gjør det best for alle og spesielt han er det vel verdt et forsøk.

Kan noen fortelle meg litt om kastrering? Erfaringer?

Jeg skal reise bort en uke på søndag men nå må jeg kanskje avlyse hele turen. Vet ikke om jeg vil holde dem så adskilt så lenge. Det blir min søster som skal passe dem når jeg reiser, men jeg vil ikke legge det ansvaret på henne og måtte passe på dem når Oscar er såpass ustabil. Hvor mange dager etter en operasjon tar det før såret nesten er ferdig grodd?

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Niana »

Skjønner godt at du er i tvil. Jeg gikk i flere måneder å tenke over saken, innbilte meg at det ikke var så ille, før jeg til slutt kastrerte Pippin. Dexter har jeg ikke fått råd til å kastrere enda, men jeg skal kastere han i løpet av sommeren.
Så jeg har egentlig bare et tilfelle med erfaring ang kastrering. Kan jo fortelle litt om det:
Pippin ble kastrert i april, da ha var 1 år og 4 mnd (ha hadde da vært av og på agressiv og dominant siden han var 4-5 mn), etter økende agressjon mot meg og burkameratene sine. Her var det bite meg til blods, banke de andre rottene, jage etter dem, ustelt og bustepels. (Han var samtidig veldig kosete mot meg i blant, men det var veldig vanskelig å forutse når han ville bite). Selve kastreringen gikk fint, dyrlegen brukte gass og Pippin lå inne til observasjon noen timer etter operasjonen. Da jeg hentet han spurte jeg om å få med smertestilliende for de neste to dagene, så han ikke skulle ha det vondt. Når vi kom hjem sov han i flere timer, før han sakte våknet mer og mer opp. Han fikk være i et eget bur, med tilgang på mat og vann på flaske. Han var mye sammen med meg i sofaen. Pippin tok selv stingene sine samme kveld, det er kanskje ikke helt optimalt, men det gikk helt fint. Jeg stelte såret hans hver dag, og ga han smertestillende for de dagene jeg fikk det.

Pippin ble seg selv igjen dagen etter, bare noe slappere pga operasjon og smartestillende. Han bodde for seg selv i ti dager, hvor jeg var nøye me då skifte på buret og stelle såret for å unngå infeksjon. Han virket ikke særlig plaget av smerter, han kunne fint løftes og jeg begynte med rolige introer etter at såret var ferdig grodd. Disse gikk kjempefint, han var veldig rolig og underdannig. Han flyttet inn med de andre i løpet av to uker, og ting har vært bare bra siden :cheerful: Han er nå ikke alfa lenger, men han finner seg samtidig ikke i hva som helst. Han sluttet å markere på meg, men amrkere normalt i buret og på utsiden. Han er veldig mye flinkere med de andre rottene, han har vært særlig flink med nye babyen Sirius. Han satt Sirius på plass, men var ikke for hardhent. Han er en skikkelig kosegutt, og jeg stoler fult og helt på han igjen.

Det var min erfaring. Men f.eks Matmor har veldig mange flere erfaringer med kastrering enn jeg :)

Hvis du hadde fått Oscar kastrert noen dager før du skal reise, så får du noen dager til å se at han kvikner til. Og så må han uansett være i et eget bur en ti dagers tid for at såret skal gro, så da kan du jo reise bort.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Vitania »

Jeg hadde en rotte som ble agressiv av å få jenter i hus. Han stod to rom unna dem og hadde ca samme utviklingen som din Oscar. Først var han super leken kjempe grei og den beste i hele flokken, så gikk han over til busting, så klyping, tilslutt gikk det over til biting gjennom huden. Han var alltid grei mot de andre men ganske agressiv mot mennesker. Jeg lot han gå ganske lenge da vi ønsket og håpet han skulle gå det av seg. Dette er det dummeste jeg har gjort.
Etter kastreringen ble riktig nok rotta en ekstremt kosen og herlig type, han biter ikke lenger. Men jeg kan se han er preget av det. Blandt annet har han begynt å lekebite, ganske hardt, dette gjorde han aldri tidligere. Så jeg ville ikke ventet.
Han er også litt mer skvetten enn før, og han beveger seg ofte litt hakkete, som jeg kaller det. Veldig bråe agressive bevegelser. Men agressiv er han ikke!

Wookies kastrering gikk veldig fint. Han var veldig slapp og rolig de første dagene, og ekstremt kosen.
En-to uker etter kastrering var han den rotta han er nå, en kjælen, leken og sosial rotte. Men det kan ta lenger tid for andre.
Du må være obs på at du får med deg smertestillende samt du bør følge med på sårene da de lett kan få byller. (Dette hadde ikke jeg så har liten erfaring, men hovedsaklig en byll under huden med betennelse)


Jeg skulle gjerne skrevet mer, bedre og mer utfyllende men jeg merker at det bare går i krøll her da jeg er veldig trøtt. Jeg må bare gi meg her før det blir for mye tull. :nottelling:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Frida »

Tusen takk for svar dere! Hjelper veldig:)
Skal ringe dyrlegen imorgen tidlig. Et par spm til:
Jeg har et royal suite bur, så går det at jeg stenger hullet i midten så de er i hver sin etasje etter operasjonen?
Og blir ikke det ekstremt ensomt for kenny å være alenerotte i 10 dager:(? Hadde det vært bedre om noen andre rotteiere var villig til å passe han imens f eks?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by tantepose »

Høres lurt ut å dele buret. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Niana »

Frida wrote: Og blir ikke det ekstremt ensomt for kenny å være alenerotte i 10 dager:(? Hadde det vært bedre om noen andre rotteiere var villig til å passe han imens f eks?
Hvordan tenker du da? Om han er hos deg, eller hos andre rotteeiere, så må han jo være alene mens såret gror uanett. Eller tenker du på at din søster kanskje ikke kommer til å gi han så mye oppmerksomhet?

Om du deler buret i to så er han ikke helt fraskilt fra sin bror, de kan lukte hverandre og jeg tror ikke ensomheten kommer til å påvirke han veldig. Ti dager i et eget bur er ikke så veldig lenge, kan hende han vil være alene også. Mange dyr trekker seg gjerne unna andre dyr når de er har skader og sår.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Re: Forandring i oppførsel hos Oscar

Post by Frida »

Oscar vil jeg ha hos meg uansett. Tenkte på Kenny om an blir ensom da uten en annen rotte i samme bur. Men da lar jg dem være i hver sin etasje. Søsteren min vil dem begge mye oppmerksomhet så det er ikke noe problem. :smile:

Post Reply