lojale dyr

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

lojale dyr

Post by wollf »

jeg har merket med årene som rotteeier, ntf medlem og finn.no surfer at mange rotter har mange eiere i sitt liv

men det rører meg å se hvor lojale disse dyra er mot sine eiere.
Jeg har nå vært på sykehus i to døgn. og rottene har i følge sammboer nesten ikke spist, ikke gjort mye annet enn å sove, og ikke gått ut selv om luka har vært oppe.
Dette er ikke noe de gjør om jeg reiser vekk sånn til vanlig, men jeg tror at de merket at jeg var veldig dårlig før jeg dro. jeg merket også stor endig i adferden til rottene etter at jeg ble gravid. jeg blir stellt mye mere med, sasket, fikset på håret, flere hoder som kryper under hånden for kos osv

jeg har opplevd rotter som ikke har trivdes hos en eier, men som har blommstert opp hos en ny, da deres personlighet var mer lik. og rotter som har fallt til grus da de har måttet forlate sine eiere.

dette får meg til å tenke på at det er ikke rart noen rotter som har hatt 2-3 eiere ofte virker som de sturer, ikke vil ut av buret og ofte blir vanskelige å ha med å gjøre

de er trofaste skapninger som jeg mener og tror vet utmerket godt hvem de tilhører. En rotte kan være super mot sin eier, men hate fremmende.

mammas jenter er i allefall her for å bli :dån:


pass godt på deres små, tenk på dette før dere velger å omplassere, selge eller kvitte dere med rotter, tenk på dette da de hopper i luken for å hilse på deg, de er glade i deg også.

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: lojale dyr

Post by Vicky »

Liker <3

Elsker hver eneste en!!!

Vicky
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 12 Jun 2012, 13:40
Location: Stavanger

Re: lojale dyr

Post by Vicky »

God bedring btw :klaskepanne: Håper alt står bra til med deg og babyen :cheer:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: lojale dyr

Post by wollf »

alt bra nå og jeg er trygt hjemme igjen;) takk

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: lojale dyr

Post by WillyWonka »

Så absolutt!
Satt og tenkte på det her om dagen. jeg har jo nå 6 gutter og det er egentlig litt mange. jeg ville i utgangspunktet bare ha 3-4, men jeg hadde ikke klart og kvitte meg med en av dem. Selv om jeg i perioder ikke har like mye overskudd til guttene mine og merker da at 6 er for mye.. men å omplassere noen av dem er ikke aktuelt. De er til så stor glede for meg og de er så knyttet til hverandre. de er en rolig og harmonisk flokk... er redd hvordan en omplassering av guttene skulle påvirke dem.
Merker også at de forandrer seg etter min tiltand jeg er i. Når jeg har det tungt og er nedfor, blir guttene ekstra oppmerksomhetssyke og vil ut til meg :D
Hærlige gutter <3
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: lojale dyr

Post by Karro »

De eldste guttene mine har hatt en annen eier før. Jeg fikk dem da de var rundt 8-9 måneder... De forrige eierene sa at rottene var sky, slappe, de beit, de løp ut og vekk så fort man åpna døra til buret og at de i aaaaaallefall ikke var noen kosedyr!
Jeg forelska meg i dem så fort jeg så dem og måtte ta dem med meg uansett, klarte ikke gå fra dem. Så fort jeg kom hjem og åpnet burdøren for første gang.. så løp de litt rundt... Og Lillefot kom etterhvert bort til meg og la seg oppå hånden min.
Nå er begge to utrolig kosete, de har aldri bitt meg, de elsker oppmerksomhet og de er rett og slett bare helt fantastiske..

Har den store forandringen vært fordi "personligheten" min har passa bedre med dem enn hva deres første eier gjorde? Eller, hva kan denne store forandringen ha kommet fra? :aww:

Jeg har også merket at de blir litt "rare" når andre passer på dem hvis jeg skal reise bort. Da begynner de å krangle med hverandre, blir sky, hissige og får bustepels...De blir helt normale med en gang de/jeg kommer hjem. Kanskje de savner meg :dån:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: lojale dyr

Post by Matmor »

Da jeg hadde besøk av rottene dine, Karro, ble Milo (alfa'en) spesielt krakilsk, mens Lillefot (bror og lavere i rang) brukte kort tid på å akseptere meg og komme bort for kos. Det er igrunn akkurat hva jeg ville forvente. Jeg har en klar formening om at rottene mine oppfatter meg som sjef. Det betyr nok at alle alfahanner som kommer hit i huset for mer enn et døgn vil vurdere om de skal måle styrke med meg eller ikke. For rotter som står lavere i rang er det trolig lettere å innordne seg :) .

Når rotter trives bedre etter omplassering kan det være mangel på investert tid fra tidligere eier, men det kan også være personlig kjemi, burforhold (hvis rotta før f.eks. har stått med en burbølle) eller antagelig kraftige ultralydkilder/rovdyr (katt, hund, ilder...)

Rotter som har reagert på at jeg er syk har jeg også hatt. Man skulle tro at sykdom hos eier kunne få dem til å bli mer dominante mot eier (opposisjon mot svekket sjef), men det har jeg ikke opplevd. Kanskje skyldes det at kortvarig sykdom ikke er verdt å utfordre noen for. I stedet har de som har reagert, blitt mer kosete og ivrige til å stelle meg.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: lojale dyr

Post by wollf »

Jeg tror at jeg er en del av flokken, og mats som ikke håndterer dem daglig ikke er det. Det er ok at han mater og gir vann
Men de ble rimelig grinette på han da han skulle ta ut sove huset.
De merkerbogså forskjell på kjønn. Jeg har noen damer som ikke liker mannfolk men elsker kvinnfolk.

En fin historie hvor rotta valgte din eier er jo marit og hennes espen

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: lojale dyr

Post by torasrotter »

Min Foliè ble fryktelig snurt når jeg reiste vekk, og skulle tydelig vise dette når jeg kom hjem! Da ble ble jeg oversett og tisset på, helt til hun følte jeg hadde skjønt poenget og så var det tid for kos igjen :cheerful: :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: lojale dyr

Post by sanca »

Å jeg sitter med hjertet i halsen her nå og skal ta avskjed med rottene mine for 4 uker, det blir tøft! Men de kommer nok til å få det bra, blir spennende hvordan de reagerer på meg etterpå, og det å komme hjem igjen :cheer:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: lojale dyr

Post by sandra123 »

Det her var en veldig fin tråd wollf :kisses:
Gleder meg sånn til å bli rotteeier :smile:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

kathrin
Pinky
Posts: 12
Joined: 31 Jul 2012, 17:11

Re: lojale dyr

Post by kathrin »

ser at mange rotter er knyttet til eierene sine og omvendt. her hjemme erdet min datter på 12 som tar seg av rottene her. de er tydelig knyttet til henne på de få ukene hun har hadt de.
på meg slikker de fingren, tar litt godbiter fra hånden og klattrer påmeg,men det er hos hun de legger seg for og kose og sove. ( må bare kommentere at jeg har forelsket meg i rottene men hun har annsvaret selvfølgelig med oppsyn av meg, derfor jeg har meldt meg inn her. vurderer faktisk og annskaffe meg rotter selv]

Post Reply