Hva er vekten til rottene??

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Silje

Hva er vekten til rottene??

Post by Silje »

Heia!! Jeg er ganske fersk med å ha en rotte, og jeg lurer bare på om hvor mye en rotte egentlig skal veie når den ikke er overvektig? Håper på svar! Mvh Silje og Rotte Rita!

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

det kommer an på kjønn, alder og størrelse på rotta... mine to voksne gutter blir 1år i mai, og de veier ca 450gr nå... mens den som er født i januar er litt over 220gr..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

Hei.

Han ene rotten min blir 1 år ca i mai og veier ca 440 gr. nå, de to andre som muligens er ca en måned yngre veier ca 480-490 gr.

Mener å ha lest at gj.snitlig vekt for hannrotter ligger mellom 350-550gr.?

Veterinæren vår syntes at de var store, men ikke tykke.
(De er alle kjøpt fra 2 dyrebutikker så jeg vet ikke nøyaktig hvor gamle de er.)

Ser jo her at noen rotter veier opp i 620 gr, men det er ikke så vanlig tror jeg?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Dette har jeg skrevet på hjemmesiden min:
Hunnrottenes normalvekt ligger på 250-350 gram.
Hannrottenes normalvekt ligger omtrent på 450-550 gram.

Rottene er gjerne også større enn dette! Jeg regner hunnrottene som fullvoksne når de er 6 mnd og hannene når de er 10 mnd.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Silje

Post by Silje »

Jeg har ei hunnrotte og hun veier mellom 250-300 gram. (Har ikke veid henne i det siste). Er hun for liten, stor eller er det normal-vekten til hunnrotter?? Hun blir også 1 år i mai, og hun spiser som vanelig... Hun er en pink eyed white. Mvh Silje!

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Har veid rotta mi engang (nayad) hun veide ca 330-350 gram er hun overvektig????? da må hun sikkert slankes litt , hun er litt av den late typen!

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Man kan selvfølgelig ikke se om rotter er overvektige, bare ved å høre vekten. Noen rotter er lange og smale, andre er korte og kraftige.

Det er jo kroppsbygningen til rotta man bør se på, det skal ikke være så vanskelig å se om en rotte er for tynn eller for tykk.

Jeg møtte forrige uke en hannrotte på ca. 3 mnd. som var like stor som mine hanner som alle veier over 520 gram. Selv om han så ut som dem i størrelse, veide han nesten ingenting. Han hadde fått så mye god mat at det var fettet som hadde gjort han diger, for han eide ikke muskler, i hvert fall... han var helt rar å ta i!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

mener å ha lest et sted at man skal kunne kjenne brystkassen (ribbeina) når man kjenner under rotten?
om man ikke gjør det er den overvektig tror jeg.
Om man er i tvil ville jeg hørt med en veterinær før noen slankekur startes.

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Alues wrote:Har veid rotta mi engang (nayad) hun veide ca 330-350 gram er hun overvektig????? da må hun sikkert slankes litt , hun er litt av den late typen!
Mine hunrotter vejer mellem 270 og 400 gram, og de eneste jeg har, som måske kunne være lidt til den fede side, er dem der ligger midt imellem. De to på cirka 400 gram (søstre) er bare ud af en stor familie, så din hunrottes vægt er ikke unormal.

Min ældste hanrotte (født i Juli sidste år) vejer omkring 470 gram, han er temmelig lille, men robust, mens de to jeg har fra Januar i år begge vokser som ukrudt, og allerede vejer over 350 gram, selvom ingen af dem endnu er fyldt 3 måneder (men tæt på). Det med vægt er svært at bedømme, nogle rotter bliver enormt store, andre vokser bare ikke så meget.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Shelly

Post by Shelly »

Jeg fikk et godt tips fra dyrlegen for å se hvis rotta har for mye fett - man skal ta nakkeskinne og trekke opp. Hvis det spretter rett tilbake så er ikke rotta overvektig. Hvis den synker langsomt tilbake så er rotta litt for feit.

Min største hannrotte er 450 gram, men han løper rundt som en gærning hele tiden så er i fin form! Jeg gir rottene fysisk utfordringer heller en å kutte ned på maten. 'Hvem kan løpe raskest til osten' er svært populær, sammen med, 'Hvem kan hoppe høyest for å komme til osten'.

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

Om huden går sakte tilbake kan vel også påvirkes av hvor gammel rotten er og om den er dehydrert eller ikke?

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

[quote="Shelly"]Jeg fikk et godt tips fra dyrlegen for å se hvis rotta har for mye fett - man skal ta nakkeskinne og trekke opp. Hvis det spretter rett tilbake så er ikke rotta overvektig. Hvis den synker langsomt tilbake så er rotta litt for feit.

Det fikk jeg beskjed om med den ene katta mi,men ikke av den grunn,de sa at hvis skinnet seg sakte tilbake så kan det være et tegn på vann mangel!!! :roll: Hvis ikke det er forskjellig fra katt til rotte??!!]

Locked