Karmas Hair-kull

Moderator: Moderatorer

Locked
torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Karmas Hair-kull

Post by torasrotter »

Settes sammen i begynnelsen av Juli!

Hunrotta:
Navn: Karma's Miriel
Variant fenotype: Silver mink (merle?) berkshire
Variant genotype: aa mm Hh (meme) DuDu
Fødseldato: 09/09-11
Eier: Tora Espeseth Kvaale
Opprinnelse: Tora Espeseth Kvaale
Hvor lenge rotta har vært hos eier: siden fødsel
Sykdom: Ingen
Vekt ved parring: kommer når de settes sammen (prdd 302g)
Temperament:
Miriel er fra mitt Alviske kull, og jeg bare elsker henne!
Fra hun var 3 uker gammel har hun poppet øyne bare du ser på henne.
Hun er frekk og småtøff, og er alltid den som sniker seg ut av buret sammen med Babe.
Hun leker med hender og er en myk og fin rotte med en godt heng.
Egentlig hadde jeg bestemt meg for å beholde en annen av jentene i kullet, men tre dager før de skulle reise ombestemte jeg meg. Heldigvis hadde ikke hun som egentlig hadde reservert Miriel noe imot å få en Dove i stedenfor.
Miriel var bare så sosial og søt at jeg kunne ikke la hun slippe unna! Miriel har blitt introdusert til flere rotter og har alltid oppført seg eksemplarisk. Hun har vært nysgjerrig og interessert men rygget unna hvis den nye viste ubehag. Hun har blitt introdusert til både voksne rotter, unge rotter, og pøblete tennåringsrotter, og har alltid taklet det med stor ro. Hun kommuniserer utrolig mye med ørene, og ser kjempe søt ut når hun vrir de til alle kanter.
Stamtavle: Ja
Tidligere kull: Ingen
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Nei

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: Ved parring
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke:
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene? Nei
Hvis kullansvarlig ikke er den samme som eier, kan eier kontaktes av kunde: ja
Annet:
Positivt:
- God kjennskap til linjene bak
- Ingen anmerkninger i introduksjon
- Godt gemytt med ikke altfor høy stressfaktor
- Gode kjælerotte egenskaper
- God helse (også på søsken og foreldre)

Negativt:
- Det har allerede blitt brukt noen av kullsøsken i avl, så det er endel rotter der ute
fra samme linjer
-Litt lav vekt


----------------------------------



Hanrotta:
Navn: Karma's Puranas
Variant fenotype: Bla American Berkshire Dumbo
Variant genotype: aa Hh dudu
Fødseldato: 31/03-11
Eier: Grete Julie Skomedal Andersen
Opprinnelse: Tora Espeseth Kvaale
Hvor lenge rotta har vært hos eier: siden 10mnds alder
Sykdom: Ingen
Vekt ved parring: 675g
Temperament:
Puranas er fra mitt yogi-kull hvor det bare kom 3 små. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å la noen av yogiene gå videre i avl, rett og slett fordi jeg ikke var så veldig fornøyde med moren til kullet. Hun var litt gretten når kullet var avvent, og fortsatte med det i noen uker. Men nå er hun tilbake til det normale, og hun er igjen den rare rotta hun var før drektighetstiden.
Puranas og Durga var de to eneste guttene i kullet, og de reiste til Stavanger sammen med to gutter fra zelda-kullet for å bo hos en barnefamilie der. Dessverre ble en av ungene i huset allergiske mot rotter og
guttene flyttet hjem hit for omplassering. Begge brødrene er utrolig sosiale, man kan
merke at de er tatt godt vare på. De steller og pusser så raskt de får sjansen,
og er utrolig oppmerksomhets-syke. Mens de sto hos meg ble de introdusert til Percy og noen babyer fra mitt citrus-kull, og Puranas oppførte seg glimrende! Han sov sammen med
Percy og babyene etter 5 min med vasking og hilsing. Durga (bror) taklet også introen fint, men ble litt ubekvem. Han viste aldri tegn på aggresjon, men trakk seg litt unna i begynnelsen.

Etter noen uker hos meg kom det en hyggelig småbarnsfamilie fra Evje og hentet alle guttene, og tok de med seg hjem. Der ble de introdusert til gamlefar på 2år, og bor nå som lykkelige rotter med mye kos. De har fått masse skryt av sine nye eiere, og jeg er sikker på at jeg tar rett valg i å la Puranas bli pappa.
Han har altså bare imponert meg så mye at jeg ønsker å bruke han videre i avl!

Stamtavle: Ja
Tidligere kull: Ingen
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Nei

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: Ved parring
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke:
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene? Nei
Hvis kullansvarlig ikke er den samme som eier, kan eier kontaktes av kunde: nei

Annet:
Positivt:
- Fantastisk gemytt
- Ingen dominans ved introduksjoner.
- God størrelse uten å være overvektig
- God informasjon om linjene bak mor
- God helse (også på søsken og foreldre)

Negativt:
- En av brødrene til faren var fuzz, så det er en liten
mulighet for at han er fuzz-bærer

--------------------------------------------------------------------------------


Forventinger til kullet:
Farger: Black med mulighet for:
Burmese, BES, BEH, Cinnamon, Mink, Russian blue og dove
Ører: Dumbo og dumbobærer
pels: glatt
annet:
Pris: 400,- for en, 700,- for to.

Begrunnelse for parring:
Miriel er etter min elskede Percy, og hun har arvet mye av pappen sitt gemytt. Noe jeg elsker, for han var virkelig en førsteklasses rotte. Det har vært litt problemer i forhold til hunnene i moren sitt kull (hyperaktive og småhissige under løpetid), men jeg ønsker å jobbe med linjen å se om ikke vi kan komme oss helt bort fra dette. Miriel er eksepsjonell og viser ingen av disse negative sidene. Puranas er etter min bestesøte Ginger, som igjen er etter vakreste James Dean. I tillegg til dette er han også etter min høyt elskede Foliè. Han har imponert meg kraftig under intro, og jeg kan bare ikke la være å bruke han. Jeg tror han og Miriel vil kunne lage fantastiske bebiser, og jeg gleder meg til resultatet! Begge foreldrene er Karma-rotter, så dette er mitt første kull på helt egenproduserte rotter. Jeg kommer til å jobbe mye med linjen, og være ganske nøye med hva som blir brukt videre i avl.


Frakt strekningen Kristiansand-Oslo & Kristiansand-Bergen kan muligens ordnes.
Ved reservasjoner se her og send en mail til: karmas_rattery@hotmail.com


Bilder kommer :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Karmas Hair-kull

Post by torasrotter »

Mor:

Image

Image

Image


Far:
Image

Image

Image
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Karmas Hair-kull

Post by Tonje Lenore »

torasrotter wrote:morgen kommer det en flott herremann på besøk og Miriel får møte sin date.
Jeg håper på gevinst ved første forsøk Bilder av det flotte paret vil det også komme :boing:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Karmas Hair-kull

Post by Tonje Lenore »

torasrotter wrote:
13 Aug 2012:
Vell, nå har Puranas og Miriel brukt en god måned på å kose seg og være veldig slappe. De har sovet sammen, vasket hverandre og vært uadskillelige! Men det har ikke vært mye action å skryte av. Puranas har ligge på ryggen med Miriel på magen mens han vasker hun, og de har susset og koset seg veldig. Men nå er Miriel +12g og jeg har ikke observert noen løpetid siden forrige sammensetning. Så vi krysser fingrene og håper på gevinst.
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Karmas Hair-kull

Post by Tonje Lenore »

torasrotter wrote:
Miriel ligger nå på 342g og viser alle tegn til å være drektig. Det er litt tidlig å si sikkert ennå, men vi krysser fingrene :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Karmas Hair-kull

Post by Tonje Lenore »

torasrotter wrote:
Miriel hadde i går klokken 1300 blødninger fra underlivet. I dag ble hun tatt med til vett for å bli sjekket, og veide før avreise 379g. Hun har til nå ikke vist noen tegn til fødsel, og heller ingen smertetegn :cheerful: Hos vett tok vi ultralyd, for å sjekke om ungene var i live og det var de :grin: Vi telte 5, men det er veldig vanskelig å være sikker på et så lite dyr. Men hun virker som hun er frisk og fin i formen, og vi holder løpende kontakt med vet. Jeg fikk også med bilde av bebisene, så jeg tenkte jeg skulle oppdatere med Norges tidligste kullbilde :giggle: Nå krysser vi bare fingrene og håper på at alt går bra!

Jeg er ikke sikker på hva som er hva her, men det er iallefall noen rottebebiser der :lovey:
Image
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Locked