"Koselyder" eller sykdom?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

jonsin
Pinky
Posts: 9
Joined: 23 Aug 2012, 19:36

"Koselyder" eller sykdom?

Post by jonsin »

Hei fikk to små jenter for snart en uke siden Oda og Lisa

Image

Lisa den lyse lager noen lyder til tider når hun går rundt og snuser på ting eller når hun sitter å blir kost med. Som kan minne om koselydene fra et marsvin (ikke pipe lyd men no lignende dette)

http://www.youtube.com/watch?v=6U4E7ONGFD0

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: "Koselyder" eller sykdom?

Post by tantepose »

Hei:) Jentene dine er kjempesøte! :aww: Lydene kan være uskyldig og henge sammen med at hun nettopp har flyttet til deg,og at hun kan være litt småstresset.Husk at de kan få luftveisplager av høy og strø laget av bartrær.Har du ikke dette er det mest sannsynlig en liten forkjølelse.Du må passe på at de ikke står i trekk og at de har tørre varme liggeplasser.Du får følge med framover og skulle hun bli verre får du ta henne med til dyrlegen.Håper det går over av seg selv.Lykke til og kos dere masse. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: "Koselyder" eller sykdom?

Post by wollf »

Hun knattrer jo bare tenner. Kose lyd

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: "Koselyder" eller sykdom?

Post by sanca »

Ja, som wollf sier, den rotta på videoen gnisser tenner = tegn på tilfredshet og kos :cheer: Skjønne jenter, lykke til!
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: "Koselyder" eller sykdom?

Post by tantepose »

Hehe,var det med lyd også.... :giggle:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

jonsin
Pinky
Posts: 9
Joined: 23 Aug 2012, 19:36

Re: "Koselyder" eller sykdom?

Post by jonsin »

Ser desverre ut som det er en luftveis infeksjon hun har fått :(( Hun er rød rundt neseborene sine og lydene virker som kommer når hun anstrenger/stresser.... Blir å reise innom vetrinæren på mandag. utrolig at vetrinæren tar 700kr for en 10 minutter konsultasjon og medesinen kommer i tillegg...

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: "Koselyder" eller sykdom?

Post by Eirorinon »

Innmari dyrt, ja. Skulle tro de ikke ønsker at folk skal komme med dyrene sine til klinikken - forsøker å skremme bort folk med høye priser. Haha, latterlig.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: "Koselyder" eller sykdom?

Post by WillyWonka »

jonsin wrote:Ser desverre ut som det er en luftveis infeksjon hun har fått :(( Hun er rød rundt neseborene sine og lydene virker som kommer når hun anstrenger/stresser.... Blir å reise innom vetrinæren på mandag. utrolig at vetrinæren tar 700kr for en 10 minutter konsultasjon og medesinen kommer i tillegg...

Huff da... du får ha lykke til, så håper vi på at de blir friske snart :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: "Koselyder" eller sykdom?

Post by Eirorinon »

Ja, håper det ordner seg. Husker en gang jeg kjøpte en rotte fra dyrebutikk. Undersøkte og lyttet lenge på henne før jeg tok henne med meg hjem, for å være sikker på at luftveiene var fine. Tvert vi kom hjem til meg begynte hun å lage grynte-/hostelyder. Og det hang i lenge, før en veldig stor dose medisin var det som hjalp til slutt. Men hun måtte avlives pga hjerteproblemer som ganske ung, så spørs om det ironisk nok var de høye medisindosene som ødela hjertet hennes...

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: "Koselyder" eller sykdom?

Post by tantepose »

Å komme igang med medisiner fortest mulig er veldig viktig.Lykke til!
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

jonsin
Pinky
Posts: 9
Joined: 23 Aug 2012, 19:36

Re: "Koselyder" eller sykdom?

Post by jonsin »

Ja skal til dyrlegen nå på mandag, og rett til butikken etterpå å kreve at de dekker deler av utgiftene...

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: "Koselyder" eller sykdom?

Post by Eirorinon »

Lykke til med sistnevnte... Jeg prøvde det samme, og gikk til og med til sak mot butikken, fordi de ikke var villig til å betale for å få dyrene sjekket. Det eneste de var villige til, var å ta tilbake rottene og gi meg tilbake pengene, men det var i vært fall uaktuelt, for hun ene som jobbet der sa at da ville de sannsynligvis heller kverke dem (og hun gjorde noen hæslige bevegelser med hendene for å presisere hva hun mente). Enkelte skulle aldri jobbet med dyr. Men du kan jo prøve, da! :) Kan jo være at folket som jobber på den dyrebutikken du var på faktisk bryr seg om dyrene, og vil at de skal ha det bra. :smile:

jonsin
Pinky
Posts: 9
Joined: 23 Aug 2012, 19:36

Re: "Koselyder" eller sykdom?

Post by jonsin »

Da har jeg fått time 15.30 idag så da tar jeg med begge jentene mine. Får håpe det ikke er så alvorlig, har jo blitt glad jentene mine :cheerful:

Snakket med butikken også og de nektet plent å være med å betale undersøkelsen. men skulle bare komme også skulle jeg få en ny. :mad: Hva f... tror de at de selger?!?!?!?! en plast leke???? :mad2:

Skal aldri bruke de igjen!!!

Villmark og Fritidseffekter AS Avd Zoo
Elveveien 135
3271 Larvik

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: "Koselyder" eller sykdom?

Post by Tonje Lenore »

Dessverre er det slik at dyrebutikker nekter på akkurat dette, det er trist men sant :sorry:

Men krysser fingra for at det ikke er noe ille, så masse lykke til og oppdater oss gjerne :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: "Koselyder" eller sykdom?

Post by Eirorinon »

Ja, det var som antatt. Bra at du ikke bare leverer dem fra deg som om de var gjenstander. Forstår ikke hva slags folk som gjør det, heller. Kan umulig være glad i dyrene sine. Og at dyrebutikker ikke bryr seg om helsa til dyrene, sier jo mer enn nok om butikkene... Håper det går fint til dyrlegen, da :)

Post Reply