Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
MissGuardian

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by MissGuardian »

Er vel egentlig det..

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by torasrotter »

MissGuardian wrote:
Stine wrote:Ja, karbohydrater skal være hovedkilden til energien vi får i oss :cheer:
Dessuten så spiser jo folk også rødt kjøtt, og det er jo absolutt ikke sunt..
Sant..
Det alt for mange ikke skjønner(i alle fall de som skal "overbevise" meg om at kjøtt er verdens beste mat og at jeg MÅ ha det), er at det er fullt mulig å bli feilernært også med kjøtt..
Tror ikke de har skjønt at det er mulig.. :sarcastic:
De går kanskje ned i vekt ja, men jeg lurer på hvordan blodårene dems ser ut etter noen år på en sånn kur :bonk:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Tifa »

MissGuardian wrote:
Tifa wrote: Udo's Choice, som også har omega 6 og 9. Dette er omega fra planter, og er minst like bra som omega fra fisk.
Forresten.. Hvor får du tak i det? :cheer:
Har hørt om det, men vet ikke hvor jeg får tak i..
Vil ikke ta som er fra fisk.. :bonk:
Jeg kjøper det på helsekost :)
Rotteløs :trist:

MissGuardian

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by MissGuardian »

Tifa wrote:
MissGuardian wrote:
Tifa wrote: Udo's Choice, som også har omega 6 og 9. Dette er omega fra planter, og er minst like bra som omega fra fisk.
Forresten.. Hvor får du tak i det? :cheer:
Har hørt om det, men vet ikke hvor jeg får tak i..
Vil ikke ta som er fra fisk.. :bonk:
Jeg kjøper det på helsekost :)
Ok :cheer: Noe spesiell helsekostbutikk?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by wollf »

men er vi ikke veeeeldig off topic? kanskje moderator bør dele op, for dettehører hjemme i skravletråden eller under oppslagstavla det det ikke ha noe med rotter å gjøre. sorry, vil ikke ødelegge, men bare dele opp så det ikke blir så mye rt om man ønsker å søke frem tråden senere

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Tifa »

wollf wrote:det var ikke så vanlig med tofu og slikt for 8 år siden og heller ikke lett å få tak i så ro ned tonen litt her takk. jeg har selv vært veggis så ingen grunn til å gå i forsvar. og jeg tok planteomega jeg også.
det jeg mente var at om man ikke spiser kjøtt så må man suplere proteininntaket gjennom noe annet. om da tofu.

men en annen ting er jo, før vi lærte oss å dyrke, så spise vi jo kun kjøtt og noe grønnt vi fant. vi er alt etere, men vi trenger litt av begge deler, og vil vi ikke det så ok, men det at vi må finne andre kilder til proteiner viser jo bare at da trenger vi noe som ligger naturlig for oss
Hvillen tone? Skal ikke jeg kunne si meningen min her inne, sånn som alle andre?

Vi mennesker er omnivore (altetere), men det betyr ikke at vi spise begge deler. Vårt fordøyelsessystem klarer å fordøye både kjøtt og grønt, men vi er ikke avhengige av kjøtt, likt som løver, som er rovdyr.
Rotteløs :trist:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Tifa »

MissGuardian wrote:Ok :cheer: Noe spesiell helsekostbutikk?
Hmmm... De har faktisk hatt det i alle helsekostene jeg har vært i, men det er hos Life på Byporten i Oslo jeg pleier å handle :) Hvis de ikke har det der du bor, vet jeg at det går an å bestille fra bl. a. Kinsarvik:
http://www.kinsarvik.no/VarevisningDeta ... t=45&grp=5
Rotteløs :trist:

MissGuardian

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by MissGuardian »

Tifa wrote:
MissGuardian wrote:Ok :cheer: Noe spesiell helsekostbutikk?
Hmmm... De har faktisk hatt det i alle helsekostene jeg har vært i, men det er hos Life på Byporten i Oslo jeg pleier å handle :) Hvis de ikke har det der du bor, vet jeg at det går an å bestille fra bl. a. Kinsarvik:
http://www.kinsarvik.no/VarevisningDeta ... t=45&grp=5
Sender deg en PM :cheer:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Eirorinon »

torasrotter wrote:Hvis man ser på fordøyelses systemet og tennene til menneske så ser man at vi er skapt for å spise både kjøtt og grønsaker.. Man vil etter en lang tid på veganer/vegetar diett sannsynligvis få endel mangelsykdommer.. Man kan selvsagt spise erstatninger som vil gi oss en viss mengde proteiner osv, men jeg har ingen tro på at det er sunt i det lange løp dessverre.. Tanken er god, men det er vel det eneste..
Det er en myte at folk opplever mangel på diverse næringsstoffer hvis de lever som vegetarianere. :) Bare sånn, uten at jeg har lest det som står ellers i denne tråden :p Jeg leita nemlig etter noe annet da jeg kom over utsagnet ditt. For de som er interessert i å vite mer om det å leve som vegetarianer, anbefaler jeg www.veg-veg.no Måtte bare si det, siden tråden allerede ser ut til å være "allsidig" :cheesy:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Niana »

Jeg har begynt å prøve meg halvveis som vegetarianer den siste tiden. Men jeg vegrer for å kalle meg selv vegetarianer, ettersom jeg spiser fisk, egg, melkeprodukter.
Min grunn til å ikke spise kjøtt er at jeg blir ukomfortabel når jeg ikke vet hvordan maten min har gått fra å være dyr til å bli mat. Det er viktig for meg å vite om dyret hadde et godt liv, og om slakterprosessen var human.
Jeg drømmer om å ha mitt eget småbruk, hvor jeg dyrker grønnsaker og holder dyr for selskap, og mat. For jeg synes det å spise kjøtt er en helt naturlig ting, så det er ikke egentlig det jeg har problemer med. Det er som sagt det å ikke vite hvordan dyret har hatt det.

Men har jo hatt et problem med å lage spennende mat nå, jeg er egentlig alt for glad i kjøtt til å fungere i lengden uten x) Men leter meg rundt etter oppskrifter og tips :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by torasrotter »

Jeg kjenner mange som er vegetarianere og som lever et helt fint liv (høres ut som jeg snakker om dyr :crazy: ), men jeg tror fremdeles det er "unaturlig" for oss mennesker å holde oss unna kjøtt. Men det er bare min mening, og jeg synes det er helt greit hvis andre vil være veggiser :love: Og akkurat det du snakker om Niana, det har jeg og tenkt litt på. Jeg liker ikke tanken på at jeg ikke vet hvordan kjøttet har blitt behandlet både før og etter slakt.
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by wollf »

Egg er jo nesten det værste å spise da

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by torasrotter »

Ja jeg prøver å ikke tenke på hva det er når jeg spiser det :P
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Niana »

Ubefrukta egg er jo ikke kyllinger, så det bryr meg ikke. Men du tenkte kanskje på den grusomme måten verpehøns blir holdt.. Og jeg er helt enig i at det er forferdelig, og jeg prøver å la vær å spise egg. Jeg bare skrev feil :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Eirorinon »

niana: Vegetarianere spiser ikke fisk, så det vil være riktig av deg å si "delvis vegetarianer", ja :jepp: Kjempeflott at du har kuttet kjøtt fra kostholdet! :D Og det finnes alltids masse god mat der ute, så ikke vær redd for at du "går tom for ideer" til god mat. Meny selger en del ferdigprodukter som fungerer som kjøtterstatning, som "chicken nuggets", osteschnitzel, "kjøttdeig", "pølser", "burgere" osv. I tillegg kan man få kjøpt en del vegetarmat på "innvandrerbutikker", og dessuten også på internett :)

wollf: riktig. Burhøns lever under helt elendige forhold. Så liten plass at de ikke kan få strukket ut vingene engang, og har ikke mulighet til å forsvare seg fra andre høns. Får aldri se dagslys heller. Rett og slett jævlig. Skal man først spise egg - velg økologisk. Såkalte frittgående høns har ikke engang krav på dagslys, bare på å få springe fritt med mange tusen andre høns i store, skitne lokaler.

Det at noen vil anse fravær av kjøtt i kostholdet som unaturlig, tror jeg rett og slett er noe en del sier til seg selv for å rettferdiggjøre valget man tar. Kanskje ikke utelukkende, men i stor grad. Litt på samme måte som man forsøker å ignorere tanken om hva det er man faktisk spiser. Og det er ikke noe jeg sier for å provosere. Jeg tror rett og slett det er sånn, fordi jeg kjenner på det selv. Klart det er enklere å "late som ingenting". Og vi har kjøtt/fisk rundt oss hele tida, til en lav pris, så det er lett å velge kjøtt/fisk som en del av kostholdet.

Post Reply