Lammelser i bakbena.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Lammelser i bakbena.

Post by WillyWonka »

Donnras har fått lammelser i bakbeina. Han klarer å gå, men jeg ser at han har ikke den samme stillingen på føttene når han går lengre. de er liksom.. kraftlase. han har sluttet å klatre i buret og holder seg mye i ro nederst i buret.
Dette er et tegn på alderdom sant?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Lammelser i bakbena.

Post by wollf »

Jepp

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Lammelser i bakbena.

Post by WillyWonka »

var det jeg tengte ^^, måtte bare se at jeg ikke var heeeelt ute å kjøre :) buret er grusomt kjedelig nå som hengekøyene er tatt ut for å vaskes og stiger og slikt også er tatt ut for vasking.. skal få det ordnet i morgen tenkte jeg, men skal sette inn et lite hus nede til Donnrasen min. Synes litt synd i han at han må sove alene. Alle sover sammen i den øverste av de to hengekøyene som er der nå, og gutten min må ligge alene nederst fordi han føler han ikke klarer å komme seg dit.. Kanskje de kommer ned å legger seg sammen med han i huset ^^
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Lammelser i bakbena.

Post by wollf »

heng hengekøyer slik jeg gjør. da trenger han ikke gå helt opp og om han faller ned så smeller han ikke i bunnen. jeg har innredet slik jeg gjør med tanke på de litt svakere.
og så kan han komme seg litt opp og sove på neste trinn.

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Lammelser i bakbena.

Post by Irene »

Noen ganger så er det veldig lett å lete etter svar her inn, slik som nå! Har akkurat det samme problemet med den ene jenta mi nå.. Er litt over 2 år nå, alderdommen kom plutselig så raskt :trist: klarer å klatre enda, men det er vell bare et lite spørsmål om tid nå :cry2:
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Lammelser i bakbena.

Post by WillyWonka »

:) Mange kan nok leve lenge med det uten at det er til så store vansker :) Er bare å tilrettelegget buret :) Jeg hadde flere hengekøyer slik at han ikke trengte å klatre hele veien opp for å få hvile beina. Brukte flere hyller, flere stiger :p funket fint det :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Lammelser i bakbena.

Post by Eirorinon »

Har opplevd det samme med tre av mine syv rotter. Er visst helt normalt at bakpartiet svekkes, ja, så om å gjøre å tilrettelegge :cheerful: Og jeg har også opplevd at lammelsene har kommet nærmest over natta. De kan bli veldig raskt reduserte, disse små pelsdottene :(

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Lammelser i bakbena.

Post by WillyWonka »

ja. når han fikk sine lammelser, gikk det rakst ned..
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Lammelser i bakbena.

Post by Niana »

Usj, jeg merker at Pippin så smått drar bakbena etter seg når han går. De virker litt ustøe, så jeg er veldig redd for at jeg mister han snart. Han er jo snart to år og kommer fra dyrebutikk, og han har levd lengere enn sin bror, så sjansen er stor for at jeg mister han i år :(
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Lammelser i bakbena.

Post by WillyWonka »

Donnras hadde flere plager da :) men du får bare legge til rette i buret. :) Jeg hengte hengeklyene mine nærmere hverandre og brukte flere hengekøyer slik at han ikke måtte klatre heeeeelt opp på en strekning :) Så han sov sammen med guttene mine, men brukte bare litt lengre tid på å komme seg opp :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Lammelser i bakbena.

Post by Eirorinon »

Svekkelser i bakpartiet betyr ikke at rotta må avlives/at den dør snart. De har det ikke vondt selv om bakpartiet svekkes noe :) Det man må se på, er hvordan svekkelsene påvirker rotta. Kommer den seg ikke framover, er det jo tydelig at den ikke har det bra. Men er den litt tregere, vugger litt når den går, drar føttene litt mer etter seg, så er det jo ikke krise. Tilrettelegging er stikkordet, som flere sier ^^

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Lammelser i bakbena.

Post by Niana »

WillyWonka wrote:Donnras hadde flere plager da :) men du får bare legge til rette i buret. :) Jeg hengte hengeklyene mine nærmere hverandre og brukte flere hengekøyer slik at han ikke måtte klatre heeeeelt opp på en strekning :) Så han sov sammen med guttene mine, men brukte bare litt lengre tid på å komme seg opp :)
Jeg har et RS bur med flere hyller nå, så det kreves ikke så mye klatring for en gammel kropp som i Veneziaen. Henger alltid køyene tett, så alle gutta kan bevege seg lett rundt.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Lammelser i bakbena.

Post by Niana »

Eirorinon wrote:Svekkelser i bakpartiet betyr ikke at rotta må avlives/at den dør snart. De har det ikke vondt selv om bakpartiet svekkes noe :) Det man må se på, er hvordan svekkelsene påvirker rotta. Kommer den seg ikke framover, er det jo tydelig at den ikke har det bra. Men er den litt tregere, vugger litt når den går, drar føttene litt mer etter seg, så er det jo ikke krise. Tilrettelegging er stikkordet, som flere sier ^^
Det er jeg klar over, men det er også som regel et tegn på at den begynner å bli gammel, når bakbena begynner å svikte litt.
Min Pippin er helt frisk og rask ellers, så jeg forventer jo ikke å finne han død i buret hvilken som helst dag. Men jeg bare ser realistisk på at han begynner å bil gammel, og at jeg mest sannsynlig mister han om noen måneder.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply