hvordan best mulig presentasjon

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

hvordan best mulig presentasjon

Post by Siv M »

Jeg har to voksne jenter fra før som jeg har hatt i underkant av 1 mnd nå å har lyst til å kjøpe ei lita frøken til, men er usikker på hvordan jeg skal gå fram, hva er det beste.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: hvordan best mulig presentasjon

Post by WillyWonka »

Unge rotter er gjerne lettere å presentere enn andre :)
Men prøv å ha de løs på et nøytralisert sted. f.eks. en sofa e.l der de er ute sammen. da er det liksom ingen som "eier" området :) Det kan bli knuffinger og det høres gjerne mye værre ut enn hva det egentlig er, men det er til de har fått avklart hvem som er sjef ^^ Har holdt på med intro av hanner, og det har stortsett gått helt fint, og nykommerne har tidlig kunne flytte inn sammen med de andre :)

Lykke til
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: hvordan best mulig presentasjon

Post by Siv M »

WillyWonka wrote:Unge rotter er gjerne lettere å presentere enn andre :)
Men prøv å ha de løs på et nøytralisert sted. f.eks. en sofa e.l der de er ute sammen. da er det liksom ingen som "eier" området :) Det kan bli knuffinger og det høres gjerne mye værre ut enn hva det egentlig er, men det er til de har fått avklart hvem som er sjef ^^ Har holdt på med intro av hanner, og det har stortsett gått helt fint, og nykommerne har tidlig kunne flytte inn sammen med de andre :)

Lykke til
høres jo positivt ut, men nå har jeg katter også i huset så noe sofa er utelukket, er leke rommet for stort tro :hmmm: da får jeg vel ikke tak i nykomlingen :nottelling: kanskje jeg kan bruke det store bordet som buret står på bare sette buret på gulvet :hmmm:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: hvordan best mulig presentasjon

Post by WillyWonka »

KAtten kan flyttes ut av rommet under intro, så vil jeg tro det hadde gått fint. :) og er du redd for at det skal bli stygge kamper (noe som jeg ikke tror er så vanlig på så unge rotter) kan du ha et håndkle i nærheten. Om du er redd for skader, kaster du håndkleet over dem og så separere dem. de blir satt ut akkurat lenge nok til at du får skilt dem :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: hvordan best mulig presentasjon

Post by Siv M »

oki:) da får vi se om jeg kommer hjem igjen med ei ny jente eller ikke i dag, min største frykt er egentlig reaksjonen til gubben min :giggle: får tenke litt på det.
Men det er jo lettere å få tilgivelse en tillatelse heter det seg :giggle: Min kommentar ville vel bli: sorry klarte bare ikke å la være :aww: :giggle:

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: hvordan best mulig presentasjon

Post by Lillelunde »

Jeg vil anbefale å skaffe deg to små jenter i stedet for en, med tanke på at de du har nå er litt eldre.. Da slipper du å skaffe en ekstra når de to du har nå blir gamle, også er den yngre enn den siste du fikk, så blir det en evig sirkel der.. Men det er jo bare min mening da :cheerful:
Også kan du jo si til han at det er mindre jobb med 3 eller 4 rotter enn 2 :boing:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: hvordan best mulig presentasjon

Post by torasrotter »

Jeg er enig i at det ville være to små jenter, istedenfor en. Og så vil jeg anbefale å kjøpe fra oppdretter fremfor dyrebutikk. Rotter som kommer fra oppdretter har gjerne blitt introdusert til oppdretter sin flokk før de flytter hjemmefra, og vil derfor ofte være enklere i en ny introduksjon :cheerful: Det som er viktig under en introduksjon er å være på et nøytralt sted, derfor ville jeg ikke brukt bordet som buret står på. Det kan hende dine eldste føler de må forsvare det, og det kan fort gjøre situasjonen litt verre. Kanskje du kan legge et stort pledd over sengen og la de hilse på hverandre der?? :bounce:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: hvordan best mulig presentasjon

Post by Siv M »

Takk for gode tips folkens :cheer: det skal jeg huske på, ble ikke noe nye på meg i dag da gubben sa konstant NEI :sneak: , men det gjør ikke noe det da har to rotter to katter å en hamster som trenger stell, og oppmerksomhet av meg, så får jeg bare vente til de jeg har nå har blitt gamle å reiser til den andre siden pga alderdom å ikke sykdom håper jeg, så kanskje jeg kjøper 4 rotter i stedet for 2 :giggle: i mellomtiden skal jeg kose meg masse med de to jentene jeg har :cheer:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: hvordan best mulig presentasjon

Post by Siv M »

Er det lurt å skaffe to nye rotte barn så lenge min ene er syk å begynner å bli gammel ? begge mine jenter nærmer seg nå 1 1/2 år gamle de er 1 år 3 mnd gamle nå.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: hvordan best mulig presentasjon

Post by kikky »

De nye små kan jo bli smittet, kan være lurt å vente til hun eventuellt blir frisk igjen.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: hvordan best mulig presentasjon

Post by Siv M »

Ja var det jeg også tenkte litt på, smitte fare

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: hvordan best mulig presentasjon

Post by Siv M »

Om 1-2 uker får jeg to nydelige jente babyer :lovey: gleder meg veldig å er veldig spent på hvordan introduksjon :cheer: med mine store jenter her. Rotte babyene er fra en oppdretter her på forumet så det blir spennende :boing:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: hvordan best mulig presentasjon

Post by Siv M »

Vil legge til at My er seg selv igjen nå :)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: hvordan best mulig presentasjon

Post by kikky »

Så flott at hun er blitt frisk igjen, lykke til med bebser :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: hvordan best mulig presentasjon

Post by Siv M »

Tusen Takk Kikky :) ja jeg er veldig glad for at hun har blitt fin igjen, hadde henne på gulvet i går, med tepper på gulvet å hun var seg selv gikk rundt å undersøkte alt, var høyt å lavt å bråket med smurfine det var godt å se :)

Post Reply