Mitt burbygge.

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Kamillahm
Sofaspiser
Posts: 156
Joined: 05 Oct 2012, 16:59
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund
Contact:

Mitt burbygge.

Post by Kamillahm »

Da har jeg (og pappa) endelig begynt på buret vi skal lage til rottene mine :cheerful: Planen er 2m høyt, 80cm bredt og har en dybde på 55cm. Jeg har et stort fint bur fra før av, men jeg vil likevell lage mitt eget. Jeg har kjøpt bengalack idag som jeg skal lakke nettingen med. Jeg lurer da på om jeg kan bruke bengalack til treverket også? Jeg ble anbefalt jotun sence, men de på obs bygg anbefalte det ikke til rotteburet. De sa at rottetisset sansynligvis ville trekke gjennom denne malingen. Ville det ikke da bare vert lettere å bruke bengalacken på treverket også?
Tuva, Amy, Biancha, Ariel, Sunniva, Blenda Børre, Gabriel, Theo

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Mitt burbygge.

Post by Marit Fosen »

Jeg regner med du har kjøpt firkantnetting som brukes til mink. Den er galvanisert og trenger ikke behandles. Jeg vil anbefale vannfast finér til hyller hvis du ikke bruker plast. Den trenger ikke behandles, rottene kan tisse av hjertens lyst uten at det trenger inn.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Kamillahm
Sofaspiser
Posts: 156
Joined: 05 Oct 2012, 16:59
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund
Contact:

Re: Mitt burbygge.

Post by Kamillahm »

Marit Fosen wrote:Jeg regner med du har kjøpt firkantnetting som brukes til mink. Den er galvanisert og trenger ikke behandles. Jeg vil anbefale vannfast finér til hyller hvis du ikke bruker plast. Den trenger ikke behandles, rottene kan tisse av hjertens lyst uten at det trenger inn.

Tusen takk for hjelp! ja jeg har kjøpt firkantnetting som brukes til mink. Har også vannfast finér som skal brukes til hyller, men jeg tenker mer på "rammen rundt" og vegger som er bak. Kan jeg lakkere det isteden for å male? :cheerful: Min far er snekker, så han vil ha det så bra som det kan bli, hehe :cheerful:
Tuva, Amy, Biancha, Ariel, Sunniva, Blenda Børre, Gabriel, Theo

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Mitt burbygge.

Post by Marit Fosen »

Rammen rundt blir vel mer utsatt for biting og gnaging enn tissing. Jeg ville behandlet med et mest mulig ufarlig produkt. Til kaninburene brukte jeg den typen Sense som brukes til lister og vinduer - og den tåler godt vann! Og må det males på nytt, er det gjort på et blunk fordi den tørker så fort. Den trenger ikke stå i dagevis for lufting.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Kamillahm
Sofaspiser
Posts: 156
Joined: 05 Oct 2012, 16:59
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund
Contact:

Re: Mitt burbygge.

Post by Kamillahm »

Marit Fosen wrote:Rammen rundt blir vel mer utsatt for biting og gnaging enn tissing. Jeg ville behandlet med et mest mulig ufarlig produkt. Til kaninburene brukte jeg den typen Sense som brukes til lister og vinduer - og den tåler godt vann! Og må det males på nytt, er det gjort på et blunk fordi den tørker så fort. Den trenger ikke stå i dagevis for lufting.
Tusen takk!! Da kjører jeg ut for å kjøpe Jotun sense likevell :cheerful:
Tuva, Amy, Biancha, Ariel, Sunniva, Blenda Børre, Gabriel, Theo

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Mitt burbygge.

Post by sanca »

Høres veldig spennende ut! Du må legge ut bilder når dere er ferdig! :cheer: Lykke til! :happy:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Kamillahm
Sofaspiser
Posts: 156
Joined: 05 Oct 2012, 16:59
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund
Contact:

Re: Mitt burbygge.

Post by Kamillahm »

sanca wrote:Høres veldig spennende ut! Du må legge ut bilder når dere er ferdig! :cheer: Lykke til! :happy:
Ja det er veldig spennende :cheerful: Her har dere noen bilder fra step 1, hehe :cheerful:

Dette er baksiden av buret, og vi har brukt noen plater som vi også har blitt brukt til valpekasser.

Image

Image
Malt med Jotun Sense.
Tuva, Amy, Biancha, Ariel, Sunniva, Blenda Børre, Gabriel, Theo

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Mitt burbygge.

Post by Marit Fosen »

Har du malt 2 strøk?
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Kamillahm
Sofaspiser
Posts: 156
Joined: 05 Oct 2012, 16:59
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund
Contact:

Re: Mitt burbygge.

Post by Kamillahm »

Marit Fosen wrote:Har du malt 2 strøk?
ja, jeg har malt to strøk. Nå er også sidene med netting klare, så jeg legger ut bilde når vi har festet modulene i hverandre :cheerful: Det ser ut til å blir veldig bra og solid! Det er godt at pappa er snekker :boing:
Tuva, Amy, Biancha, Ariel, Sunniva, Blenda Børre, Gabriel, Theo

Kamillahm
Sofaspiser
Posts: 156
Joined: 05 Oct 2012, 16:59
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund
Contact:

Re: Mitt burbygge.

Post by Kamillahm »

Bilder fra tidligere idag. Nå ikvell har vi også satt inn bunnen og en etage. Buret blir delt på midten med en etage, og den skal det være et hull i slik at de kommer seg opp og ned :cheerful: Kommer nye bilder imorgen også :boing: Jeg gleder meg sånn til det er ferdig !!

Image

Image
Tuva, Amy, Biancha, Ariel, Sunniva, Blenda Børre, Gabriel, Theo

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Mitt burbygge.

Post by Jasmin »

Det blir jo veldig fint :roflmao:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Mitt burbygge.

Post by Marit Fosen »

Dette blir bra!
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Kamillahm
Sofaspiser
Posts: 156
Joined: 05 Oct 2012, 16:59
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund
Contact:

Re: Mitt burbygge.

Post by Kamillahm »

Nå har vi fått inn etagene. De er lagd av Finér og vi har fugd de på plass med tec7.
Image

Vi har lagt nettingen mellom to planker slik at det ikke blir noen skarpe kanter i buret :cheerful:
Image
Tuva, Amy, Biancha, Ariel, Sunniva, Blenda Børre, Gabriel, Theo

Lovozero

Re: Mitt burbygge.

Post by Lovozero »

Så fint! Gleder meg til å se hvordan det blir når dere er ferdige :cheerful:

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Re: Mitt burbygge.

Post by Norakul »

Kjempefint!! Klapp på skulderen til pappaen din og deg! :boing:
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

Post Reply