Divese spørsmål ang introduksjon av rotta fra busterzoo ski

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Claudia Marlene
Pinky
Posts: 27
Joined: 16 Aug 2012, 01:38
Location: Drøbak

Divese spørsmål ang introduksjon av rotta fra busterzoo ski

Post by Claudia Marlene »

Var å hentet den søte lille rotta på dyrebutikken i ski igår, hadde egentlig bare planlagt å gå innom å se, men endte opp med å ta henne med hjem.
Vi satte henne i sofaen, sammen med de andre to, og hun var veldig nyskjerrig og høyt og lavt.
Hun var også ganske tam, hun i dyrebutikken sa hun hadde pleid å ta henne ut mens hun gjorde oppgjøret osv..
Da vi satt henne i sofaen ble Nille veldig stresset, hun fikk sånn bustepels, tror vi gikk litt fort frem. Hun roet seg etterhvert.
Image
Her har Nille litt bustepels. Ninni som den nye heter var hvertfall ikke nervøs for dem. Vi hadde de litt i sofaen senere på dagen også. Det ble litt piping og litt mye "småslossing" så idag bestemmte vi oss for å prøve ett nøytralt sted, noe vi kanskje burde gjort med det samme. Dette gikk mye bedre for nille og ninni sin del. Nala bryr seg ikke særlig mye, legger henne i bakken litt nå og da. Når hun blir alt for klengete og hopper på ryggen hennes litt for mye. De koste seg sammen under dyna etterhvert, og sovna begge to, ved siden av hverandre. Nesten helt inntil.
Derreter tok vi dem ut i sofaen igjen, men måtte lukke buret, da Nille blir sur med engang ninni nærmer seg buret.
Image
Ninni og Nala sovna i huset på magen min.
Men hva burde jeg gjøre for at Ninni skal bli akseptert i buret, vil det hjelpe å vaske og ommøbblere litt?
Eller må jeg bare fortsette å la de treffes i sofaen og på ett nøytralt sted, problemet med sofaen er at nala og nille klatrer opp på buret og legger seg under pleddet og sover.
Image

Føler ikke at jeg har helt taket på det med introduksjon enda, selvom jeg regnet med at dette går seg til.
Ninni hadde forresten en luftveisinfeksjon så vi skal til dyrlegen i morgen, nala har vært litt nysete i det siste, men hun virker hyper allergisk for alt som er. Det burstrøet vi brukte som vissnok skulle være greit mot rotter reagerte hun veldig på. Også får vi se på svulsten til nille samtidig.

Claudia Marlene
Pinky
Posts: 27
Joined: 16 Aug 2012, 01:38
Location: Drøbak

Re: Divese spørsmål ang introduksjon av rotta fra busterzoo

Post by Claudia Marlene »

Ingen som kan hjelpe, tror nille skadet fingeren hennes litt når de var i buret, hun ser overhodet ikke plaget ut og vil helst over i buret til de andre to.. Men tror jeg skal la de vile litt fra henne hun veldig vilter, ikke rart når hun har stått så lenge uten.. :confused:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Divese spørsmål ang introduksjon av rotta fra busterzoo

Post by Niana »

Introer mellom jenterotter pleier stort sett å gå ganske knirkefritt, som regel kan de bo sammen med en gang. Men om du er skeptisk, og du føler situasjonen kan bli farlig, så ville jeg anbefalt å ha flere introer på nøytrale steder over noen dager, og så ta sjansen på å sette de i bur sammen. (Hvis det ikke har skjedd noe alvorlig så klart) Det kan nok være lurt å vaske buret, så de "gamle" rottene ikke føler like stor eierskap til det. Men jeg tror kanskje dette er mer utbredt å gjøre når det er snakk om introer mellom hanner, som kan være veldig mye mer teritorielle og voldsomme.
Men du må uansett regne med knuffing, herjing og piping, de må jo finne ut hvem som er hvor på rangstigen :)

Men egentlig tror jeg det er best å la de være mye sammen med en gang, Nille kommer ikke til å bli mindre vilter av å være vekk fra dem. Kanskje bedre om hun finner ut hva som er akseptert oppførsel og ikke, ved at de andre enten setter henne på plass eller ignorere henne.
Utifra det du beskriver, at de sover sammen og koser seg, så tror jeg dette kommer til å gå helt fint :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Divese spørsmål ang introduksjon av rotta fra busterzoo

Post by kikky »

Jenter har en tendens til å være pirkete på nye små, river og røsker i pelsen, velter de om og "spytter" litt, men som regel går det fort over uten noe store slosskamper eller sår :cheerful:

Vask buret og ommøbler litt så kan det jo hjelpe på, skader i hvertfall ikke.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Claudia Marlene
Pinky
Posts: 27
Joined: 16 Aug 2012, 01:38
Location: Drøbak

Re: Divese spørsmål ang introduksjon av rotta fra busterzoo

Post by Claudia Marlene »

De var sammen isted inni huset, da var det endel knuffing men ikke noe mer enn ett parr pip så valgte å la de holde på. hun miste har en tå som er litt hoven, og litt blod, får ikke se på den hun ville helst ikke sitte stille. Hun er veldig vimsete av seg og hun er nok ikke vant til å få holde på fritt sånn så hun kan like så godt ha skadet seg selv. Så får prøve litt mer nøytrale plasser.

Claudia Marlene
Pinky
Posts: 27
Joined: 16 Aug 2012, 01:38
Location: Drøbak

Re: Divese spørsmål ang introduksjon av rotta fra busterzoo

Post by Claudia Marlene »

Vi gav opp intruduksjonen etter mange misslykkede forsøk der nala fikk ett stygt bitt ..
Vi kjøpte for ett parr dager siden to ny nurk.. Nala har vært ensom veldig lenge og har merket det på henne så tok sjansen på at hun ikke var problemet og det gikk knirkefritt. De er bestevenner alletede og storkoser seg alle tre. Litt knuffing i starten.
:cheer: :giggle:

Post Reply