Rotter og løpehjul?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Rotter og løpehjul?

Post by aknudsen »

Guttene mine er noen energiske krabater, så jeg kom til å tenke på at de kanskje ville sette pris på et løpehjul hvor de får utløp for all energien? Har noen av dere erfaringer i så måte, gidder hannrotter typisk å bruke løpehjul? Min erfaring fra rottehold i barneårene er at løpehjul ble ignorert, men disse rottene er altså voldsomt aktive av seg når de får komme ut av buret. Det aktuelle hjulet er et Wodent Wheel.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter og løpehjul?

Post by WillyWonka »

Nå er ikke jeg veldig inne på det... men rotter bør vel ikke ha løpehjul. Dette er fordi at ryggen deres kommer i en unaturlig bøy og kan skades i et rottehjul..
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Rotter og løpehjul?

Post by aknudsen »

WillyWonka wrote:Nå er ikke jeg veldig inne på det... men rotter bør vel ikke ha løpehjul. Dette er fordi at ryggen deres kommer i en unaturlig bøy og kan skades i et rottehjul..
Forsto det slik at Wodent Wheel (spesielt det største) er designet så det er trygt for rotter. Finner ikke så voldsomt mye informasjon om evt. bøy av ryggen utover at kurvningsgraden er relativt lav i det største hjulet. Dessuten er det visst godkjent av ASPCA (American Society for the Prevention of Cruelty to Animals), som man kan lese f.eks her. Finner ikke noe som skulle tilsi at det er skadelig for rotter heller, så det virker i det minste som et trygt leketøy.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotter og løpehjul?

Post by Matmor »

Det store Wodent wheel'et ville jeg ikke ha hatt noen innvendinger mot å bruke på rotter. Hvis de bare hadde vært interessert i å bruke det... Jeg har også hatt noen aktive hanner innimellom. Interessen deres for hjul har vært minimal, dessverre. Det hendte at en rotte fant ut at hjulet var greit å sove i... det var omtrent all bruken det så. Men nå hadde jeg ikke noe så fornemt som et Wodent wheel: jeg prøvde å få rotteunger til å venne seg til det, så det holdt med et plasthjul jeg hadde fått.

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Rotter og løpehjul?

Post by aknudsen »

Matmor wrote:Det store Wodent wheel'et ville jeg ikke ha hatt noen innvendinger mot å bruke på rotter. Hvis de bare hadde vært interessert i å bruke det... Jeg har også hatt noen aktive hanner innimellom. Interessen deres for hjul har vært minimal, dessverre. Det hendte at en rotte fant ut at hjulet var greit å sove i... det var omtrent all bruken det så. Men nå hadde jeg ikke noe så fornemt som et Wodent wheel: jeg prøvde å få rotteunger til å venne seg til det, så det holdt med et plasthjul jeg hadde fått.
Takk for innspill! Jeg vurderer å anskaffe et Wodent Wobust (det største) og se om det er noen suksess. Jeg ser mye gode tilbakemeldinger fra rotteeiere på petsmart i det minste, så det funker i alle fall for en del. Virker som de roter mye rundt på natta (flytter på toalettene...), så kanskje de ville satt pris på litt trim.

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Rotter og løpehjul?

Post by Jasmin »

Jeg vil ikke anbefalt løpehjul
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Rotter og løpehjul?

Post by aknudsen »

rotteguri wrote:Jeg vil ikke anbefalt løpehjul
Pga. at det er utrygt? At de ikke vil bruke det?

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Rotter og løpehjul?

Post by Jasmin »

WillyWonka wrote:Nå er ikke jeg veldig inne på det... men rotter bør vel ikke ha løpehjul. Dette er fordi at ryggen deres kommer i en unaturlig bøy og kan skades i et rottehjul..
Som WW sier er det at rottene kan få en unaturlig bøy i ryggen og kan skades i et rottehjul. Men er fortsatt mange som bruker det, og det er opp til deg og vurdere :wink:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Rotter og løpehjul?

Post by aknudsen »

Har inntrykket at Wodent Wobust er trygt mtp. ryggen, siden kurvningsgraden er så lav, kan også bare finne god feedback fra rotteeiere egentlig, bortsett fra at noen rotter bare sover i det :D Jeg ville selvfølgelig ha risikoen i mente om jeg skulle anskaffe det.

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Rotter og løpehjul?

Post by Jasmin »

Vist det er lagd til rotter funker det sikkert bra. Og da er det opp til deg å bestemme :bounce:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Rotter og løpehjul?

Post by tantepose »

Litt enkelt prinsipp kanskje.Hamstervatt er laget til hamstere men kan være farlig for dem.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Rotter og løpehjul?

Post by Jasmin »

tantepose wrote:Litt enkelt prinsipp kanskje.Hamstervatt er laget til hamstere men kan være farlig for dem.
?? hvor kom det fra :giggle:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter og løpehjul?

Post by Vitania »

rotteguri wrote:Vist det er lagd til rotter funker det sikkert bra.
Det var nok denne hun siktet til. Som om du hentydet at alt som er laget til rotter er bra for rotter.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Rotter og løpehjul?

Post by aknudsen »

Jeg tror nesten jeg tar sjansen og bestiller et Wodent Wobust fra lux-shoppen. Tenker at det bør være rimelig trygt siden det er godkjent av den amerikanske dyrevernsorganisasjonen ASPCA og det får så mye god feedback fra (rotte-)eiere, og jeg skulle ønske krabatene mine kunne få utløp for energien i buret.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter og løpehjul?

Post by WillyWonka »

Det er helt opp til deg :)
Om du ønsker å prøve de, så gjør du det ^^ Blir spennende å se hvordan de liker det :D
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply