Spørsmål om avl!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Synne-Marie
Pinky
Posts: 12
Joined: 05 Aug 2011, 22:17

Spørsmål om avl!

Post by Synne-Marie »

Hei ! :)

Jeg prøver å lære meg litt om det å avle på rotter. Har lest det NTF har skrevet og genetikk og avl, mye nyttig informasjon som kommer godt med!

Jeg lurer på om det går greit å parre en brun dumbo-jenterotte med en hooded-hannrotte? Vil dette bli fine rotteunger med tanke på tegninger og mønstere?

Takker for alle svar og tips :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Spørsmål om avl!

Post by wollf »

Synne-Marie wrote:Hei ! :)

Jeg prøver å lære meg litt om det å avle på rotter. Har lest det NTF har skrevet og genetikk og avl, mye nyttig informasjon som kommer godt med!

Jeg lurer på om det går greit å parre en brun dumbo-jenterotte med en hooded-hannrotte? Vil dette bli fine rotteunger med tanke på tegninger og mønstere?

Takker for alle svar og tips :)
det er desværre helt umulig å si. det kommer helt ann på hva de bærer av gener. det er nok ikke bare å sette sammen to rotter.
har du lest vår avls veiledning?
http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett.php

det er mye planlegging som ligger bak et godt rottekull og mange av oss reiser land og strand for å finne de rette rottene med gode stamtavler.
det viktigste er i allefall å sette seg inn i grunnleggende genetikk og avlsarbeid før man starter.

hvor gammel er hunnen og hannen din?

Synne-Marie
Pinky
Posts: 12
Joined: 05 Aug 2011, 22:17

Re: Spørsmål om avl!

Post by Synne-Marie »

Takk for svar!

Hunnen er 6 mnd og har ikke funnet en hann enda. Men han skal være over 12 mnd! :)

Hunnen er veldig snill, var lett å få tam, biter ikke og har god helse. Dette setter jeg også som krav til hannen.

Har lest den linken, som jeg sa i første innlegg :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Spørsmål om avl!

Post by wollf »

Da bør du lese litt om genetikk. Er flott at du setter deg inn i dette. All ære til deg

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Spørsmål om avl!

Post by Vitania »

Genetikken er grei å få inn. Her er en veldig fin og enkel guide til genetikk :cheer: viewtopic.php?f=5&t=9515
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Synne-Marie
Pinky
Posts: 12
Joined: 05 Aug 2011, 22:17

Re: Spørsmål om avl!

Post by Synne-Marie »

Tusen takk :)

Synne-Marie
Pinky
Posts: 12
Joined: 05 Aug 2011, 22:17

Re: Spørsmål om avl!

Post by Synne-Marie »

Uff, synes det er litt vrient å forstå. Har funnet ut at jeg tror hunnrotta mi er: (Hh) og hannrotta jeg kanskje skal bruke er: (hh)

Dere som har litt mer erfaring innenfor dette, enn meg, hadde dere tatt denne blandingen? :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Spørsmål om avl!

Post by wollf »

Synne-Marie wrote:Uff, synes det er litt vrient å forstå. Har funnet ut at jeg tror hunnrotta mi er: (Hh) og hannrotta jeg kanskje skal bruke er: (hh)

Dere som har litt mer erfaring innenfor dette, enn meg, hadde dere tatt denne blandingen? :)
det er ingen farlig blandig. men utfallet hva ungene vil bli vet jeg ikke uten å vite hvilken farge hannen er eller hva de bærer av gener

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Spørsmål om avl!

Post by torasrotter »

Hvis du ikke kan svare på så grunnleggende spørsmål som dette selv så synes jeg du skal lese mye mer før du i det hele tatt vurderer å avle :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Spørsmål om avl!

Post by kikky »

Behøver ikke det spor greie på genetikk for å kunne avle flotte rotter. Kan være lurt å sette seg inn i det, men er ingen nødvendighet når vi ikke avler på dødlige kombinasjoner her. hjelp til slikt for man vel uansett om en spør eller ei.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Spørsmål om avl!

Post by Matmor »

Synne-Marie, på hjemmesidene mine ligger det en nesten ferdig oppdretterguide. Hvis du går inn på Oppdretts-delen, scroller helt ned på siden og klikker på linken kommer du til en introduksjonsartikkel, som fører deg videre til en hel bråte med artikler om oppdrett. De to artiklene som mangler er den om obduksjon og den om veterinærmidler under drektighet og amming. Selv om du ikke takler genetikk-stoffet er det sikkert mye annet der du kan ha nytte av :rat:

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Spørsmål om avl!

Post by Usagi-Zakura »

Jeg syns du skal tenke deg om NØYE før du i det hele tatt planlegger å avle.

- Har du nok kunnskap om rotter?
- Hva vet du om slekta til foreldrene? Finnes det arvelige sykdommer eller atferdsproblemer i slekta?
- Har du nok plass?
- Hva gjør du med ungene? Ikke regn med at alle vennene dine vil ha selv om de sier det nå.
- Kan du skille unge hannrotter fra hunner? Disse må skilles ganske fort ellers blir det innavl.
- Hva gjør du om hunnen/ungene blir syke? Kan fort bli noen tusen i dyrlege-regninger det...
- Har du tid til å ta deg av disse ungene fra hunnen blir parret til de er leveringsklare? Inkludert temming osv?

Har selv hatt to kaninkull der hvor tross alle mine forberedelser masse gikk galt... i det første kullet kom det altfor mange unger, og 8 av 12 døde i løpet av kort tid. Det andre kullet var det ingen som ville ha selv om mange hadde reservert unger fra hunnen ble parret... jeg fikk solgt 1 av 6 når de var 8 uker, resten ble værende i nesten et år.. Da hadde jeg plutselig 10 kaniner, to av dem fikk labbesår, ingen fikk den oppmerksomheten eller mosjonen de trengte, og det ble generelt mye mer stress enn kos...

Post Reply