Fjerning av stor kul på eldre rotte

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Fjerning av stor kul på eldre rotte

Post by Eirorinon »

Jeg har ei rotte på over 2 år, som har fått noen kuler på kroppen. En (eller muligens flere) under halsen/på brystet, og en langt ned på venstre side av magen. Særlig den på magen ser ut til å vokse veldig mye nå for tida, og jeg lurer på hva jeg skal gjøre. Hun er kjempefin i formen, så ser ikke ut til å være preget av kulen enda, men det er en kjempestor kul, sikkert på størrelse med en stor plomme. Er det forsvarlig å operere bort en slik kul? I motsetning til den på brystet, kjennes den ut til å være avgrenset, dog det er en liten kul rett ved siden av. Den på brystet kjennes ujevn ut, nærmest som en liten og en større kul har slått seg sammen til én. Jeg lurer også på sannsynligheten for at en kul vil komme tilbake etter en eventuell operasjon (og det er som sagt den på magen som uten tvil bekymrer meg mest). Kulene er temmelig harde. Den på magen oppdaget jeg 3. juli i år, men da var den ikke stor. Jeg var til veterinær 27. august, og dyrlegen mente at kulene på halsen var lymfeknuter i alle fall. Har fått beskjed om å bare følge med på kulene.
Jeg legger med noen bilder:

http://s47.photobucket.com/albums/f191/ ... 012001.jpg
http://s47.photobucket.com/albums/f191/ ... 012002.jpg
http://s47.photobucket.com/albums/f191/ ... 012003.jpg
http://s47.photobucket.com/albums/f191/ ... 012004.jpg

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Fjerning av stor kul på eldre rotte

Post by Chrizzie »

Jeg har fjernet en like stor kul på en hannrotte som var 2 år og 3 mnd! Han var i fin form ellers, og operasjonen gikk kjempe bra!! Han levde i et halvt år til=) Jeg ville fått det der fjernet så fort som mulig hvis rotta er i god allmenntilstand ellers. Bare sørg for at du har en veterinær som er flink på feltet og som kan mye om rotter og at de bruker gass narkose =)
Lykke Til !
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Fjerning av stor kul på eldre rotte

Post by Eirorinon »

Liker ikke at kulen på brystet fortsetter å vokse også =\ Pluss at det er en mindre kul rett ved den store på magen. Noen andre som har innspill? Kjennes ut som kulen på magen har blitt litt mykere nå, egentlig.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Fjerning av stor kul på eldre rotte

Post by Matmor »

Hvis kulen på halsen skyldes en forstørret lymfeknute må det være en grunn til at den er forstørret. Det beymrer meg. Rotta kan ha en infeksjon på gang som har ført til denne oppblomstringen. I så tilfellet er det snakk om å operere på en rotte med ubehandlet infeksjon på gang. Det kan også være snakk om kreft med spredning til lymfe. Det siste er også et dårlig utgangspunk for vellykket operasjon. Har veterinæren din sagt noe om prognose hvis hun opereres? Hvis han eller hun ikke tror at rotta vil overleve med god livskvalitet de neste to månedene etter en operasjon, ville jeg ikke ha syntes det var verdt å utsete rotta for rekonvalesenstiden.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Fjerning av stor kul på eldre rotte

Post by Eirorinon »

Jeg snakket med veterinæren over telefonen for noen dager tilbake, og hun sa at det var opp til meg om jeg ville operere kulen på magen, men at den med stor sannsynlighet ville komme tilbake (dog kanskje på en annen plass). Mener hun sa det var 80-90 prosent sjanse for at den kom tilbake, at det sannsynligvis er snakk om kreft, og at den har spredd seg. Det ville derfor være snakk om en utsettelse. Hvis jeg ville operere, måtte det gjøres fortløpende, men jeg vurderte det de neste dagene, og kom vel egentlig fram til at jeg ikke ville utsette henne for inngrepet, for jeg syntes kulen på halsen også var så stor. Hun er fin i formen, dog rolig i perioder (noe jeg antar skyldes at søstra hennes nettopp ble avlivet). Følger med på vekta hennes. Store og klare øyne har hun, og pelsen ser kjempefin ut. Kommer for å få godbiter. :)

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Fjerning av stor kul på eldre rotte

Post by Eirorinon »

Jeg vet ikke hvor langt det er forsvarlig å la det gå med tanke på kulene hennes. Jeg vurderte det som sagt til at jeg ikke ville operere, da også kulen på brystkassa så ut til å være så stor, og at det ikke var noe vits i å operere bort den ene. Og ja, den på brystet har også vokst. :( Kulen på magen har også festet seg mer til henne, dvs. det er ikke like lett å ta rundt den. Hun har store klare øyne, og hun kommer til sprinklene for godbiter når jeg smatter på henne. Hun springer også litt rundt på gulvet av og til, men jeg tror hun savner søsteren sin. Er relativt mye rolig, uten at jeg med sikkerhet kan si at hun er roligere enn da søstra levde. Hun er alene i buret, stakkars, med unntak av "sintrotta" som bare kjefter/terger gjennom sprinklene i ny og ne. Har også sett at hun har klødd seg en del de siste dagene, men finner ikke noe dritt i pelsen hennes. Kan det være at kløen kommer av kulene? Og, det første spørsmålet mitt; om hvor langt jeg kan la det gå, finnes det egentlig noe svar på det?

Bilder av kulene hennes i dag:
http://s47.beta.photobucket.com/user/bj ... ort=2&o=66
http://s47.beta.photobucket.com/user/bj ... ort=2&o=67

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Fjerning av stor kul på eldre rotte

Post by Chrizzie »

Det der ser desverre ikke bra ut.... :sadpace:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Fjerning av stor kul på eldre rotte

Post by Eirorinon »

Jeg vet :( Skulle ønske de bare kunne forsvinne igjen. Det har skjedd med et par andre rotter jeg hadde, at kulene forsvant nærmest over natta.

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Fjerning av stor kul på eldre rotte

Post by Chrizzie »

Jeg ville i det minste tatt en tur til veterinæren for å få tatt en prøve av kulene. For å finne ut om det er lymfeknuter, fettkuler, byller, kreft e.l. Han jeg opererte som var 2 år og 3 måneder, han hadde en stor fettkul på størrelse med en tennisball, operasjonen gikk kjempe bra, og ingen nye kuler kom tilbake. Han døde 6 måneder senere, men det var av noe helt annet. Det er i hvert fall viktig å få det sjekket, rotter er tross alt eksperter i å skjule smerte.
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Fjerning av stor kul på eldre rotte

Post by Eirorinon »

Uhm, men hun veterinæren jeg bruker sier at man ikke kan vite om det er godartet/ondartet før man har operert ut kulen...? :S

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Fjerning av stor kul på eldre rotte

Post by Chrizzie »

Nei, men man vil i hvert fall få vite om det er kreftceller eller eventuelt fettkuler/byller. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke latt henne gå mye lenger hvis det var kreft. Hadde det derimot vært fettkuler, lymfeknuter eller noe annet hadde jeg prøvd å behandle det sålenge rotten er i grei allmenntilstand:)
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Fjerning av stor kul på eldre rotte

Post by Eirorinon »

Må rotta legges i narkose?

(takk for svar, forresten :smile: )

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Fjerning av stor kul på eldre rotte

Post by Chrizzie »

Ingen av mine rotter har blitt lagt i narkose når jeg har sjekket kuler. De tar en sprøyte å stikker i kuler og prøver å trekke ut litt væske/vev og deretter sjekker det i mikroskopet:) går fort og enkelt:)
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Fjerning av stor kul på eldre rotte

Post by Eirorinon »

Ok, takk for tips :cheerful: Skal høre med veterinæren om hun mener det kan være aktuelt :jepp: Vil uansett ta turen for å høre hva hun mener bør gjøres framover.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Fjerning av stor kul på eldre rotte

Post by Eirorinon »

Var til dyrlegen i dag. Hun sa at det ikke var nødvendig med avlivning enda, da Lynet er i kjempefin form. Pelsen og alt ser veldig bra ut. Jeg måtte bare følge med på om kulene ble i veien for henne. Det var ikke nødvendigvis slik at jeg måtte avlive tvert kulene evt. begynner å påvirke gangen hennes noe, men hun må selvsagt slippe å ha det vondt. Så da får jeg ha Lynet en stund til :smile: Hun sa at det ikke var noe vits i å ta prøver av kulene, for vi får ikke gjort noe med det uansett nå. Bare å se hvordan formen hennes blir framover.

Post Reply