Blod eller porfyrin?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Blod eller porfyrin?

Post by Niana »

Pippin begynte i går på antibiotika, for han har hatt litt ulyder i hele/lunger den siste tiden som trenger behandling. Er jo vant med at rotter kan ha litt porfyrin fra tid til annen, særlig om de har lufveisinfeksjoner. Men nå synes jeg det var annerledes enn jeg har sett det før. Pippin hadde en mørk stripe ned fra nesa og inn i munn, og når jeg plukket han opp siklet han ut noe rødbrunt som ikke lukter bra. Kan porfyrin være så flytende og komme ut fra munn? Eller rennende ned fra nesa. Eller kan det være blod det er snakk om her? Han hadde litt typisk størknet porfyrin rundt nesa nå, men jeg har aldri opplevd at det har kommet ut av munnen på den måten.

Pippin blir to år i desember, og jeg har merket på at han begynner å bli sliten den siste tiden. Han virker svakere i bakbena, og er slappere og mindre aktiv enn han har vært før. Men jeg tok dette bare som aldringstegn, tenkte ikke på at han kanskje er syk, eller at det var en kombo av LVI og alderom. Han drikker og spiser som normalt, men han sover mye mer nå. Men jeg oppdaget nå at han har gått ned med ca 40 gram på tre dager :/ Noen tanker?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Blod eller porfyrin?

Post by Niana »

Tok med Pippin til dyrlegen og fikk antibiotika, så LVIen blir behandlet, men vekttapet bekymrer meg. Det kan jo være pga sykdommen, og kan bli bedre når han har fått behandling.. Men det kan også være fordi han er mer alvorlig syk og fordi han er gammel :/ Lille gutten min <3
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Blod eller porfyrin?

Post by Eirorinon »

Jeg har aldri hørt om porfyrin fra munn i vært fall. =\ 40 gram på 3 dager er utrolig mye for så små dyr, så det høres heller ikke bra ut. Merkelig at han har gått ned så mye hvis han ser ut til å spise normalt. Ville prøvd å gi mye babymat i vært fall. Sa ikke veterinæren noe om dette (det med porfyrin fra munn og vekttap)?

Edit: Jeg la først nå merke til at det er fire dager siden du laget tråden. Hvordan går det med godgutten nå?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Blod eller porfyrin?

Post by WillyWonka »

Porfyrin ligger vel også i spytt? ikke bare tåreveske.

Er du sikker på at han får i seg mat? Donnras spiste også tilsynelatende godt, men raste ned i vekt. det viste seg at tennene var skjeve og han fikk ikke i seg maten...
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Blod eller porfyrin?

Post by Niana »

Jeg har sett han spise mange ganger, både tørrfor og middagsrester. Men det er jo tydelig at han har spist minde enn før, ellers ville han umulig ha gått ned så mye. Men han har gått på AB siden fredag nå, og han har gått opp nesten 20 gram igjen, så han virker bedre. Ikke sett noe særlig mer porfyrin heller, men jeg kan høre pusten hans når han sover dypt. Han er jo en gammel mann, så jeg vet ikke hvor lenge det holder :/

Når AB-kuren er ferdig, så får jeg se an formen hans. Om han er like slapp og ikke legger på seg noe mer, så må jeg vurdere å la han slippe. Vil ikke han skal plages for lenge.

Vekta hans har gått sånn her:
30.10: 470 gram
02.11: 423 gram
03.11: 432 gram
06.11: 450 gram

Ser ut til å klatre rolig opp igjen, men å gå ned nesten 50 gram på 3 dager er jo helt sykt O.O
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Blod eller porfyrin?

Post by Vitania »

Jeg har opplevd prfyrin ut av munnen en gang (mulig det var blod, litt usikker på det) da var det en 2.5 år gammel hanne som plutselig fikk skikkelig luftveisinfeksjon. Det var helligdager så hadde ingen mulighet til å komme meg til vet så ble ganske gale etterhvert. Han nektet å drikke og spise med mindre jeg matet han det rett fra hånda.
Jeg valgte å avlive han så fort som vet ble åpen, men jeg håper at medisiner kan fungere når du får grepet fatt i det såpass tidlig.
Legger ved et bilde av Spikey's porfyrin, så kan du jo se (er litt vasket her da, men du ser det er mye rundt munnen)
Dette var dagen før han ble avlivet, to dager etter første sykdomstegn.
Image

God bedring til Pippin!
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Post Reply