Væske fra øret på eldre hunnrotte

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Væske fra øret på eldre hunnrotte

Post by Lillelunde »

Heihei!
Da jeg kom hjem i dag gikk jeg bort til rottene og koste litt med alle. Tok ut eldstejenta for å kose litt med henne, og når jeg tok henne opp for å kysse henne på hodet merket jeg en rar lukt fra hodet hennes, så jeg tok henne inn på kjøkkenet for å se på henne i lys, og da la jeg merke til at hun har en slags væske i øret, som lukter søtt? Jeg har aldri opplevd væske fra øret på rotter før... Det er bare på den ene siden, hun skakker ikke på hodet iallefall. Hun har også en hoven kjertel rett under halsen på høyre side, samme side som væsken i øret, som må ha komt i dag, den var der ikke i går.. Ingen av de andre rottene har hovne kjertler eller væske i ørene.. Noen som vet hva dette kan være?
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Væske fra øret på eldre hunnrotte

Post by kikky »

kan hørtes ut som noe betennelse greier, men det lukter skikkelig ille :sjokkert:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Væske fra øret på eldre hunnrotte

Post by Lillelunde »

Ja, det jeg og tenkte, men det lukter ikke ille, det lukter mer søtt :huh: Vet ikke om det er likt med hund og rotter, men når hunden min hadde ørebetennelse kunne hun ikke sitte på fanget mitt så ille det luktet, selv en uke etter behandling..
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Væske fra øret på eldre hunnrotte

Post by Matmor »

Hva det lukter av ørebetennelser kommer an på hva slags bakterie som forårsaker betennelsen. Det finnes bakterier som gir fra seg søtlig lukt.

Jeg kan ikke si om hun har ørebetennelse eller ikke, men både væsken og kulen er grunn nok til å ta en tur til veternær for å få kikket nærmere på det. Lykke til :rat:

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Væske fra øret på eldre hunnrotte

Post by BlackNenne »

Ja, veterinær så raskt som mulig er nok lurest uansett hva det måtte være.
Hvis det er ørebetennelse er det best å starte behandling så tidlig som mulig, og med en kur på minst to uker. :cheerful:

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Væske fra øret på eldre hunnrotte

Post by Lillelunde »

Da har hun gått på vibranor i 6 dager... Hun er blitt veldig mye dårligere, i dag var hodet hennes på skakke, og det har bare blitt værre, væsken fra øret er brun nå og det lukter fryktelig. Hun spiser iallefall og får væske fra våtet fôr.. Det jeg syntes er litt skummelt er at øynene hennes "flagrer"... Skal prøve å få det på video når jeg har pc fremme. Jeg lurer litt på om hun skulle hatt en annen kur... Hun får 0,2 ml hver morgen, vet ikke om dette er litt lite.... Hun stresser veldig mye nå i og med at hun ikke klarer å holde balansen... Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Dyrlegevakten sa at jeg bare skulle holde henne varm og skjekke henne ofte, for det var ingenting de kunne gjøre som jeg ikke kan gjøre her hjemme. Hun har iallefall mat i magen og vann i kroppen, mye kos og stell får hun, er det noe annet jeg kan gjøre, annet enn å vente?
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Væske fra øret på eldre hunnrotte

Post by Lillelunde »


Klarte å laste opp fra mobilen. Er dette normalt ved ørebetennelse?
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

utmeldt

Re: Væske fra øret på eldre hunnrotte

Post by utmeldt »

Stakkars, dette såg ikkje godt ut nei. Har desverre liten erfaring med øyrebetennelse, men det virker på meg at behandlingen ho få ikkje virker så godt. Vibranord ein gang for dagen høres lite ut. Etter seks dager bør ein hunne se betring og ikkje forverring. Eg hadde nok ringt vterinærinen igjen for å få vurdert situasjonen på nytt, for evt auke dose, skiftemedisin eller vurdere andre ting. Øyre betennelse går utver balansen til rotta, hode på skakke tyder på det, at augene beveger seg kan ka sammenheng med det, men eg er ikkje sikker. Øyrebetenneslse kan vere smertefult, og område inni øyra han hovne opp i samband med infeksjonen. Får ho noko betennelsesdempande/smertestilalnde medisin? Ellers hadde eg spurt etter det. Lukke til og god betring. Håper nokon andre kan gi betre råd.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Væske fra øret på eldre hunnrotte

Post by BlackNenne »

Uffda, det så ikke så bra ut nei. Har ikke vært borti lignende ved ørebetennelse.
Men som det blir sagt her, så høres det lite ut med Vibranord en gang om dagen. Jeg har alltid fått baytril som skal gis 2 ganger daglig i minst 14 dager. Selve doseringen hørtes lav ut, men nå er ikke jeg noen doserings-ekspert, og det kommer vel også an på hvor mye hun veier.
Hvor gammel er hun? Får du kommet deg til noen veterinær i morgen tro?

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Væske fra øret på eldre hunnrotte

Post by Lillelunde »

Hun er 2 år om 10 dager... kan hende det er noen som vil ta imot i morgen ja. Hun har ikke sovet noe siden klokka 3 i dag,ligger med øynene åpne og flagrer med de sånn som på videoen. Hun kan vel ikke sove med øynene åpne? Har git henne litt metacam, turte ikke gi henne full dose i tilfelle hun ikke har så mye næring, da bir det vel værre..
Image
Slik ser gørret ut, også har hun mye porfyrin rundt nesa og munnen, ser ut som det kommer derfra, hun smatter skikkelig så blir hun rød rundt munnen.
Det jeg syntes er litt rart er at de siste tre dagene har hun vært helt frisk, ingenting væske fra øret og helt fin, og når lufteturen i dag kom var hun slik som dette..
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

utmeldt

Re: Væske fra øret på eldre hunnrotte

Post by utmeldt »

Kor tung er ho? 0,2 ml Vibranord ein gang for dagen er ein altfor liten dose. Tipper ho er mellom 300 - 400 gram og då treng ho meir. Er ho ca 400 g hadde gitt ein dose til i kveld, så snakka mad dyrlegen i morgon.

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Væske fra øret på eldre hunnrotte

Post by Lillelunde »

Hun lå på 360 da vi var hos dyrlegen med henne. Vet ikke om hun har gått opp eller ned nå, vekta er ødelagt her... Skal gi henne en dose til nå, også ringer jeg dyrlegen når de åpner.
Takk for hjelp! :)
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

utmeldt

Re: Væske fra øret på eldre hunnrotte

Post by utmeldt »

Kor mykje Metacam har du gitt ho?

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Væske fra øret på eldre hunnrotte

Post by Lillelunde »

Hun skulle ha til 8 på den sprøyta, men gidde henne bare 5, hun ble veldig mye mer avslappet og roligere, sluttet å stresse om jeg bevegde meg litt. Tror iallefall det er til 8, i og med at hun ene jeg hadde som nylig gikk bort var på samme vekt og hadde den dosen.
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

utmeldt

Re: Væske fra øret på eldre hunnrotte

Post by utmeldt »

Lillelunde wrote:Hun skulle ha til 8 på den sprøyta

Beklager dette seier meg desverre ingenting. Kva er styrken i milligram? skal stå på flaska. kan hende ho treng ein dose til som du kan gi etter 12 timer dvs i morgon tidleg. Men då har du kanskje allerede fått kontakt med Dyrlegen.

Post Reply