Problematisk introduksjon

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Asterix
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 14 Nov 2012, 12:03
Location: Oslo

Problematisk introduksjon

Post by Asterix »

Som mange av dere har sett i bildetråden min, har vi tatt til oss en omplasseringsrotte på ca ett år. Marius har bodd alene et halvt år, så jeg visste at det kunne bli utfordrende å introdusere ham for mine tre gutter på tre måneder, men jeg har lest mye og tenkte at det skulle gå med god tid og tålmodighet. Kanskje sviktet jeg på nettopp disse to tingene?

Marius hadde vært hos oss i seks dager da jeg tenkte det var på tide å la guttene møtes. Da hadde begge burene stått i samme rom og de hadde gradvis blitt utsatt for hverandres lukter, uten at noen virket spesielt opphisset av den grunn. Marius er litt engstelig og liker ikke så godt å bli løftet, men jeg syntes det hadde blitt bedre allerede. Jeg lot dem få møtes på sengen vår som var ukjent for alle fire, og sto klar med håndkle, vannsprøyte og hansker.

Jeg lot ham først møte de jeg anså som de minst dominante hos meg, Elias og Rémy. Det gikk greit, i den forstand at de ikke gjorde så mye motstand, men tydelig ble redde og prøvde å komme seg unna. Marius snuste dem i nakken og prøvde å bestige dem, men da pep de og pilte bort til oss.

Jeg burde sikkert ha stoppet der, men så lot vi ham få treffe Emil også, Emil som jeg anså for å være sjefen. Det stemmer nok, for han lot seg absolutt ikke underkaste og det ble med en gang kamp. Jeg har lest at de må få slåss litt fra seg, så jeg grep ikke inn med en gang - men så oppdaget vi at Emil hadde fått en stor flenge over hele nakken :shocked: Jeg fikk helt panikk, men heldigvis er nærmeste nabo dyrlege, så jeg ringte gråtende til henne og hun var over på ti sekunder. Heldigvis kunne hun konstatere at flengen var overfladisk og ikke trengte å sys, i hvert fall ikke hvis den gror greit. Hun har ordnet med antibiotika i tilfelle han får en infeksjon.

Men det var fryktelig :grine: Jeg hadde så innmari dårlig samvittighet for å ha satt guttene mine i en sånn situasjon. Kanskje ville det skjedd uansett - men ville det fått et annet utfall hvis Marius hadde fått bedre tid til å slå seg til ro? Hvis jeg ikke hadde latt ham møte alle tre på en gang?

Spørsmålet er også: Hva gjør jeg nå? Jeg har virkelig ikke lyst til at dette skjer en gang til. Samtidig er det trist for Marius å være helt alene :trist:
Elias og Rémy (05/11/2012)
Émile (08/11/2012)
Matmors Colin Firth (20/01/2013)
Matmors Brentwood (10/02/2013)

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Problematisk introduksjon

Post by Siv M »

huff da, jeg har lest at det kan ta lang tid å få gutter til å godta hverandre, så her må du nok ha tålmodighet :sarcastic: du skulle kanskje ha tatt de på ett sted som var ukjent for alle sammen ett sted som var nytt for dem som de ikke hadde vært før, på ett rom, bord eller noe slikt. I verste fall kan du kastrere han gutten som er mest dominerende å vanskelig . Var bar at det ikke ble dype sår. Håper det roer seg etter hvert.

Asterix
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 14 Nov 2012, 12:03
Location: Oslo

Re: Problematisk introduksjon

Post by Asterix »

De var på et ukjent sted ;)

Når det gjelder kastrering er jeg åpen for det, hvis det kan hjelpe -men han har jo bodd lenge alene og må vel uansett lære seg sosiale koder på nytt?
Elias og Rémy (05/11/2012)
Émile (08/11/2012)
Matmors Colin Firth (20/01/2013)
Matmors Brentwood (10/02/2013)

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Problematisk introduksjon

Post by Siv M »

Ja du får gi han litt tid til å venne seg til flokken, la de være ute sammen alle fire under lufte tiden, holde øye med de å heller la han være i sitt eget bur de de er burene kanskje. Har du lest matmor sin hjemme side skal vist stå masse gode råd der om introduksjon og adferd :wink:

Asterix
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 14 Nov 2012, 12:03
Location: Oslo

Re: Problematisk introduksjon

Post by Asterix »

Jeg tror jeg har lest det som fins på nettet av norske, engelske og franske sider om introduksjoner! Men teori og praksis er som kjent to forskjellige ting.

Det er helt uaktuelt å ha alle fire ute sammen nå -spørsmålet er om jeg noen gang kommer til å tørre å la dem møtes igjen, og evt. hvordan.
Elias og Rémy (05/11/2012)
Émile (08/11/2012)
Matmors Colin Firth (20/01/2013)
Matmors Brentwood (10/02/2013)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Problematisk introduksjon

Post by wollf »

6 dager er ingen tid;) det kan ta uker og mnd :peewaggle:

Asterix
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 14 Nov 2012, 12:03
Location: Oslo

Re: Problematisk introduksjon

Post by Asterix »

wollf wrote:6 dager er ingen tid;) det kan ta uker og mnd :peewaggle:
Men hva om han biter dem til blods hver gang da? Det skjer jo så fort at jeg ikke rekker å gå mellom. :hmmm:
Elias og Rémy (05/11/2012)
Émile (08/11/2012)
Matmors Colin Firth (20/01/2013)
Matmors Brentwood (10/02/2013)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Problematisk introduksjon

Post by wollf »

la dem hilse på kroppen din. skuldrene. få rotter tørr sloss der;)

Asterix
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 14 Nov 2012, 12:03
Location: Oslo

Re: Problematisk introduksjon

Post by Asterix »

God idé. Hvis jeg tør ;)
Elias og Rémy (05/11/2012)
Émile (08/11/2012)
Matmors Colin Firth (20/01/2013)
Matmors Brentwood (10/02/2013)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Problematisk introduksjon

Post by WillyWonka »

Skjønner det var skummelt for deg. Jeg har heldigvis ikke hatt det med mine, men jeg sliter også med en intro for tiden som ser ut til å ta tid..

Men du kunne ikke vite at det skulle bli sånn, og det kan godt hende at dette er noe som ville skjedd uansett.
Jeg har brukt ved intro og holde den nye fram for de andre guttene mine slik at de blir presantert for lukten. Lar de få muligheten til å lukte på han på nært hold, før jeg skiller dem igjen :) På den måten har de ikke fått bli ordentlig opphisset likevel, men de vet at det er noen i nærheten liksom. så får de møtes. Jeg bruker ikke skille dem selv om de knuffer med verandre. som du vet er det avklaring av rang og slikt som utspiller seg, men jeg skiller om det drøyer litt.

Holder på med Oscar, og de andrfe er fæle med og hakke på han.. så når de har holdt på en stund, og jeg merker at Dodger ikke lar han være i det hele tatt, skiller jeg dem og tar Oscar ut. Oscar synes nemlig dette er veldig skummelt, bare gjemmer seg og spiser ikke når han er i det store buret.. så må bare ta litt av gangen.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Asterix
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 14 Nov 2012, 12:03
Location: Oslo

Re: Problematisk introduksjon

Post by Asterix »

Ja, kanskje jeg bør gå så sakte fram at de bare får lukte litt de første gangene, og så skille dem. Jeg ga dem jo rikelig tid til å slåss :worry:

Jeg har snakket med Heidi på forumet, og hun sa at det kunne være lurt å la ham bli ordentlig kjent med den minst dominante først. Nå vil jeg la Marius få god tid på seg til å stresse ordentlig ned og bli helt trygg på meg - men så ser jeg for meg at det går an å helt forsiktig introdusere ham for Elias. Ved at de lukter på hverandre, klatrer på meg samtidig osv. Og så ta det derfra. Elias blir sikkert redd, men det blir neppe biting og blod med ham. Høres det ut som en fornuftig plan?

Stakkars Oscar... Håper de slutter å hakke på ham snart!
Elias og Rémy (05/11/2012)
Émile (08/11/2012)
Matmors Colin Firth (20/01/2013)
Matmors Brentwood (10/02/2013)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Problematisk introduksjon

Post by WillyWonka »

Høres fornuftig ut. Dette er en ny problemstilling for meg. Har aldri hatt problemer med intro, så dette er første gang. så man må jo bare prøve seg fram. Ta det rolig :)

Bruker og sette han sammen med Lille Blå. Lille blå er veldig lite dominant og kunne ikke brydd seg mindre om nykommerne :) Så håper jeg at hans rolige vesen kan være med på å roe ned Oscar som er så redd ennå.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Problematisk introduksjon

Post by Siv M »

høres ut som en god plan :cheer: lykke til :cheerful:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Problematisk introduksjon

Post by Niana »

Siden han har gått så lenge uten kontakt med andre rotter vil han nok være ganske sosialt "tilbakestående". Det er nok lurt å ha mange korte introer mellom han og de to minst dominante, så han lærer rottespråk og sosiale egenskaper fra noen som ikke viser dominans.

Jeg fikk inn en gutt, Alfred, i høst. Han hadde da bodd 3-4 måneder som alenerotte, og han var ikke flink med andre rotter i det hele tatt. Jeg hadde mange korte introer med han og de som var lavest på rangstigen, og sakte utvidet lengen på introene og på antall rotter han møtte (jeg hadde da 6 rotter). Fra han kom i hus til han kunne flyttes inn med flokken gikk det godt over en måned, og vi hadde uheldige episoder også. Alfred havnet i slosskamp med en dominant hann og ble bitt til blods på skinka (den rotta som bet han er nå kastrert) og Alfred fikk to tær bitt av igjennom sprinklene på buret :/ Introer hvor rotter blir skadet kan ha innvirkning på rotta og gjøre den mer usikker/aggressiv mot andre rotter, men det behøver ikke nødvendigvis bli sånn. Alfred virker ikke traumatisert av opplevelsene han hadde under de introene, og man må nesten bare prøve igjen og følge nøye med. Hvis det ikke går bra, introene alltid ender med slosskamp og rottene blir veldig stressa, da kan det være lurt å kastrere han nye.
Håper det ordner seg :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Asterix
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 14 Nov 2012, 12:03
Location: Oslo

Re: Problematisk introduksjon

Post by Asterix »

Niana wrote: Håper det ordner seg :)
Takk Niana :cheer: Jeg håper også det. På en eller annen måte skal han få det bedre enn han har hatt det hittil, i hvert fall! :jepp:
Elias og Rémy (05/11/2012)
Émile (08/11/2012)
Matmors Colin Firth (20/01/2013)
Matmors Brentwood (10/02/2013)

Post Reply