Alfred vs Fiver - et evig mas.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Niana »

monlan wrote:Hei Niana.
Jeg har lest det du har skrevet og lært mye om rotter og adferd.
Jeg har to hannrotter, brødre som som jeg synes sloss mye. Men jeg tror dine to, og nå tre gutter sloss på en mer aggressiv måte enn det Rasmus og Loffen gjør. Jeg synes mine gutter sloss "hele tiden" men det er mer en domineringsslossing. Der Loffen legger Rasmus på ryggen og vasker han. Rasmus piper og skriker eller ligger helt stille, på ryggen og venter til Loffen trekker seg vekk. Det kan gå fra ca 10 sekunder til sikkert ett minutt. Så går det fra ett minutt til en halv time, kanskje, så er det påan igjen. Ikke så lett å se alltid for de sloss ofte inni bolet.
Hvordan er det guttene dine sloss? Er det med biting og uten at noen underkaster seg, eller er det litt ulikt fra gang til gang? Jeg har også sett at Rasmus har fått Loffen på ryggen. Tror ikke Loffen piper når han underkaster seg. Jeg leste om introen på badet og det var tydlig noe annet enn med mine gutter. Skjønner at du er litt lei av slossing.

Jeg tenker også på om kastrering er det rette for Rasmus og Loffen. Får det om det roer seg først.
Hei :)
Det du beskiver der høres ut som typisk oppførsel for en alfa som vil hevde seg. Den som er alfaen vil legge de andre på rygg og "tvangsvaske" dem for å vise at han er sjef, og da piper de andre i underkastelse. Dette skjer som regel på daglig basis mellom mine 7 gutter, og det er som regel ikke noe alvorlig. Om guttene dine spiser normalt, oppfører seg sosialt og bra mot hverandre ellers, sover sammen og ingen ender opp med skader ville jeg ikke vurdert kastrering. Har de lange lufteturer og andre ting hvor de kan få ut energi i steden for på hverandre?

Det mer alvorlige jeg har observert mellom disse tre guttene har utartet seg sånn:
-Puffing/snøfting: en hann snøfter mot en annen hann, gjerne om denne er på et sted den første ikke kommer til. Pelsen er bustete, og han prøver kanskje å grave seg inn til den andre. Den andre gaper mot den første og lager hveselyder.
-Febrilsk jaging igjennom buret; en hann løper etter en annen mens denne nekter å legge seg på rygg og heller prøver å gjemme seg. Ender som regel som situasjonen beskrevet over.
-Boksing på to bein. Gutta står opp mot hverandre og drar "hender" over hverandres ansikt, gaper høyt og kommer kanskje med pipelyder. Dette gikk ofte over i et en løp sin vei, og de ikke fikk løst noen ting.
-Ekte slosskamp: gutta blåste seg opp mot hverandre, stod rumpe til rumpe og ingen backet unna. Da kaster den ene seg over den andre, og de ruller rundt i vill slosskamp hvor pelsbiter flyr og de skriker (dette avbrøt jeg så fort jeg kunne). Endte med blodige sår.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by monlan »

Tusen takk for svar Niana :angel:
Det er helt klart at de ikke sloss eller oppfører seg så aggressivt som eksemplene du har skrevet nederst. Veldig interessant å lese om hvordan rottene opptrer i slike situasjoner, hvordan språket deres er. Og hvor viktig det er for oss å kunne lese det :change:

Jeg tror du har rett i at mine gutter prøver å finne ut av hvem som er alfa. Og siden Rasmus tar igjen av og til, og legger Loffen på ryggen så blir det liksom ikke avklart. Har blitt verre de siste dagene. Og så går det ut over mine fingre når Rasmus blir lei av alle som skal herse med han. Har sår på tre fingre nå. Men vil IKKE ta på hansker :twistedevil: :nei: :glise:
Men venter og ser det an. Har tenkt på sterilisering. Må i så fall bli begge, er ikke det riktig når jeg har bare to gutter? Det blir vel feil å kun sterilisere Loffen fordi han er så voldsom eller bare Rasmus fordi han biter så mye.
Er nok viktig det du skriver med nok tumleplass. De er enda for usikre når de er utenfor buret til at de får brukt energien der. :hiding:

Burde jeg kanskje ha laget en ny tråd om dette ? For denne handler jo om Alfred og Fiver?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Niana »

monlan wrote:Tusen takk for svar Niana :angel:
Det er helt klart at de ikke sloss eller oppfører seg så aggressivt som eksemplene du har skrevet nederst. Veldig interessant å lese om hvordan rottene opptrer i slike situasjoner, hvordan språket deres er. Og hvor viktig det er for oss å kunne lese det :change:

Jeg tror du har rett i at mine gutter prøver å finne ut av hvem som er alfa. Og siden Rasmus tar igjen av og til, og legger Loffen på ryggen så blir det liksom ikke avklart. Har blitt verre de siste dagene. Og så går det ut over mine fingre når Rasmus blir lei av alle som skal herse med han. Har sår på tre fingre nå. Men vil IKKE ta på hansker :twistedevil: :nei: :glise:
Men venter og ser det an. Har tenkt på sterilisering. Må i så fall bli begge, er ikke det riktig når jeg har bare to gutter? Det blir vel feil å kun sterilisere Loffen fordi han er så voldsom eller bare Rasmus fordi han biter så mye.
Er nok viktig det du skriver med nok tumleplass. De er enda for usikre når de er utenfor buret til at de får brukt energien der. :hiding:

Burde jeg kanskje ha laget en ny tråd om dette ? For denne handler jo om Alfred og Fiver?
Kastrering er ikke noe man burde ta lett på, det er et alvorlig inngrep og det kan oppstå komplikasjoner under og etter operasjonen. Byller og kuler er ikke uvanlig å finne på kastrerte hanner, og de kan også sovne inn under selve inngrepet (viktig at dyrlegen bruker gass som narkose). Ofte kan man løse krangling og spente situasjoner ved å gi gutta mer tid og aktiviteter, og la de finne ut av hvem som er sjef selv. Kastrering er siste utvei. De to jeg har fått kastrert har begge bitt andre rotter til blods, en bet meg uprovosert på sofaen en gang. De har vært stresset og tydelig ulykkelig, sovet for seg selv, ikke stelt pelsen sin og ikke gått overens med de andre.
Men hvis det utarter seg at rottene dine ikke blir venner, og at situasjonen blir som beskrevet over, så ser jeg ingen grunn til å måtte kastrere begge allikevel. Ikke i første omgang. Man ser an hvem som er den dominante/aggressive, og etter at han er kastrert vil man som regel oppleve at den andre roer seg også. Rotter som er kastrerte skiller ikke ut de samme hormonene og duftene som testosteronfylte basser, så de har mindre sjanse for å bli angrepet og bøllet med også.
Hvor gamel er guttene dine?

Du kan lage en ny tråd hvis du vil, men foreløpig så synes jeg det er greit å ha samtalen her. Handler jo litt om mine gutter også siden jeg trekker de inn i samtalen :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Alfred vs Fiver - et evig mas.

Post by Niana »

Idag hadde jeg en rullerende intro først mellom Fiver, rolige Zero og dansken Hakker som Fiver sloss med i dusjen. Det gikk helt flott, litt snusing, sitte og stirre litt men ingen busting av pels, ingen jagetendenser :)
Så tok jeg bort Hakker og hentet Alfred, og både Alfred og Fiver oppførte seg som de ikke har hatt problemer før. Snusnig bak og foran, ruslet litt rundt og stemningen var fin. Satser på introer hver dag fremover :)

Men jeg lurer litt på om det er best å først introdusere Alfred til flokken, få han til å flytte inn og så introdusere Hakker. Ville det vært forvirrende for dem om de hadde to rotter som hver for seg må introduseres? (Hakker og Alfred bor i hvert sitt bur, og kjenner ikke hverandre heller).
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply