Milla`s søte små <3

Her kan du vise frem rottene dine!

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Asterix
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 14 Nov 2012, 12:03
Location: Oslo

Re: Milla`s søte små <3

Post by Asterix »

Uff :( Men hvordan har de fått lus? Har de vært i kontakt med andre rotter, eller kan lus komme annet steds fra? :confused:
Elias og Rémy (05/11/2012)
Émile (08/11/2012)
Matmors Colin Firth (20/01/2013)
Matmors Brentwood (10/02/2013)

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Milla`s søte små <3

Post by Milla »

Akkurat hvordan lus smitter har jeg ikke store kunnskaper om :nottelling:
Men dyrlegen mente det var enten fra andre rotter og kan også få fra mat.
Det er blitt gitt beskjed til de jeg har vært borti i det siste som har rotter...

Tror Rottefesten er litt for lenge siden at de kunne ha fått det derifra, da regner jeg med at jeg hadde lagt merke til noe før. Tror jeg :confused:

Det er nå jeg også angrer på at rottene for gå løse i leiligheten :klaskepanne: Må desinfisere hele leiligheten slik at vi får kverket alt som er!
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Milla`s søte små <3

Post by wollf »

neida. lus dør ganske fort uten en vert. og ikke smitter det over på mennesker eller andre dyr. fra mats høres veldug usansynlig ut da de ikke kan leve uten en vert i mer enn en dag? eller noe. så det kan komme fra andre rotter, elelr at du har tatt det med deg da du har hilst på andre rotter.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Milla`s søte små <3

Post by kikky »

Di kan leve uten verten sin en stund, men di kan ikke formere seg uten.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Milla`s søte små <3

Post by Milla »

Jeg har snakket med de jeg har vært borti som jeg veit har rotter, ingen av de har tilfeller av lus. (heldige de :thhpt: )

Men kan jo godt hende jeg har sitti ved siden av, vært borti en som har rotter som har lus.

Om det i tilfeller er fra maten, har akkurat gått over til RM1 er det noe jeg kan gjøre for å drepe de der?
Eller må jeg kaste hele sekken ?
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Milla`s søte små <3

Post by wollf »

Milla wrote:Jeg har snakket med de jeg har vært borti som jeg veit har rotter, ingen av de har tilfeller av lus. (heldige de :thhpt: )

Men kan jo godt hende jeg har sitti ved siden av, vært borti en som har rotter som har lus.

Om det i tilfeller er fra maten, har akkurat gått over til RM1 er det noe jeg kan gjøre for å drepe de der?
Eller må jeg kaste hele sekken ?
at det er fra rm1 er heller tvilsomt. da ville jo alle som hadde kjøpt mat hadde hatt rotter med lus, også nettbutikkansvarlig.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Milla`s søte små <3

Post by wollf »

husk at det kan ta lang tid fra rottene fikk lus til du oppdager dem. så dette kan ha vært flere mnd siden. om du nettopp har gått over til rm1 så hadde det vært rart om du oppdaget lusene nå alt.
siv hadde jo også lus på sine nå

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Milla`s søte små <3

Post by wollf »

kikky wrote:Di kan leve uten verten sin en stund, men di kan ikke formere seg uten.
fant det. de kan leve 2-3 dager uten er vert

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Milla`s søte små <3

Post by Milla »

Tusen takk for informasjon! Det er veldig hjelpsomt!

Da er det mest antakelig ikke maten de har fått det fra, for Helene hadde ikke lus på sine.

Da kan det vel egentlig også være fra rottefesten. Leste vel ett sted at noen andre også hadde fått lus etter treffet :huh:

Synd jeg ikke oppdaget det fortere, at det gikk så langt som at Varia har kroppen med en del store og små sår fra kløingen :sadpace: Men nå har jeg sett hvordan det ser ut, og vet hva jeg skal se etter.

I dag blir det storrengjøring av hjem, bur og rotter med lusekam, for å lindre litt kløe :)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Milla`s søte små <3

Post by wollf »

om det har blitt kløsår har det nok vært der en stund. en nesten umulig å oppdage før. miriam fikk på sine etter treffet

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Milla`s søte små <3

Post by Milla »

Da er det vel egentlig mest sannsynlig at det kom fra treffet. Får litt dårlig samvittighet å ikke oppdage det, men det er først nå over nyttår at jeg har lagt merke til at Varia har hatt små merker, men så gikk de bort, og plutselig var det kommet utallig flere :trist: og at hun har vært litt "deprimert".

Men nå er behandling ihvertfall satt i gang. Så da skal det bli bedre ganske snart...
Må bare vaske, vaske, vaske :sarcastic:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Milla`s søte små <3

Post by Milla »

Varia fikk fort farten i rompa etter luskuret, så det var tydelig at det var det som plaget henne en stund.

Men etter et par - 3 dager så raste allmenntilstanden ned. Hun ble betraktelig mer "lam" i bakdelen, og over helgen så holdt hun ikke lenger maten i hendene når hun spiste. Hun spiste maten rett fra bakken. En del porfyring ut av nesa, og litt fra det ene øyet. Hun sluttet å klatre og sleike fingre.
Hun virket noe forvirret innimellom og så ut som hun så dårlig :sorry:

Tonje kom med forslaget om å snakke med Matmor, listet opp alle de små symtomene. Dessverre var det veldig nedslående diagnoser. Fra svult evt absess på hjernen til gikt. Det var hardt å høre, men jeg takker Matmor for en rask og informativ tilbakemelding, og det hjalp å ha litt mer kunnskap om hva det kunne være når jeg i dag var hos dyrlegen med mammas lille koseklump.

Vi har valgt å gi henne metcam(smertestillende)en ukes tid fremover for å se om det er noe forbedring. Og krysser alt som er at det hjelper henne.

Selv med plagene sine, så trasker hun rundt på gulvet i leiligheten på jakt etter mat som hun alltid gjør :wink: Hun virker fortsatt våken, aktiv og nysgjerrig. Noe også dyrlegen så når vi var hos de.
Det er satt inn en del myk mat slik at det blir enklere for henne å spise.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Milla`s søte små <3

Post by Tonje Lenore »

Jeg krysser fingra for søteste Varia :kisses:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Helena
Sover i do
Posts: 235
Joined: 25 Nov 2012, 12:19
Location: Bærum

Re: Milla`s søte små <3

Post by Helena »

Ja vi får krysse fingrene.
Gleb,Burre og Boris :rot5:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Milla`s søte små <3

Post by Milla »

Krysset fingrene veldig mye selv!
Nå har Varia gått på smertestillende i 5 dager, og har sett en "stor" fremgang. Hun har fortsatt lammelser i bak og forparten. Men hun holder nå delvis maten med hendene, slikker fingre, kommer når jeg roper og står ved burdøra og ber om å komme ut, profyringmengden har avtatt betraktelig, det kommer noe ut av nesa innimellom, har ikke kommet noe ut av øyet siden vi begynte behandlingen :grin:
Så det funker :) Hun har til og med gått opp litt i vekt(ikke det at hun ikke hadde hatt gått av å ta av noen gram), men nå er det alltid tilgjenglig med litt bløt mat i buret. Hun spiser og drikker bra :D Men betraktelig sliten, og har ikke så mye energi som hun har hatt tidligere.
Behandlingen med smertestillende er mer for å gjøre den lille tiden hun har igjen mer behagelig, da hun fortsatt har livskvaliteten til stedet. Skal på kontroll hos dyrlegen på lørdag, så får vi høre hva vi skal gjøre videre.
Samtidig så skal alle rottene få siste delen av lusekuren på tirsdag, så får vi forhåpentligvis kvitt det problemet :D
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply