Må ødelegge noe

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Må ødelegge noe

Post by Siv M »

Smurfine må ødelegge noe hver eneste natt, begynner å bli litt slitsomt å dyrt :sneak: prøver å finne på ting hun kan gjøre både inne i buret å i lufte tiden ute men hun kjeder seg veldig fort å da er hun til å skal ødelegge noe , alt fra henge køye og trekk i bunnen til plast kurv hyller å annet hun kan sette tenner i å bite i stykker, noe som har noe forslag til hva jeg kan gjøre , kan ikke engang ta blikket fra henne når hun er ute på lufte turen sin

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Må ødelegge noe

Post by Siv M »

vurderer faktisk å omplassere henne :redd:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Må ødelegge noe

Post by Milla »

Rotter er jo gnagere, så det er ikke unormalt at de ødelegger ting...
Har du prøvd å legge inn leker til henne, sette goddis rundt i buret der det er vanskelig å komme til, slik at hun får jobbet skikkelig.
Ofte når de jeg har ødelagt ting er det mangel på aktivisering, selv i utetiden.
Jeg hadde en tidligere som ødela alt som hun kom over, selv om hun var ute 3-4 timer hver dag. Kjøpte en katteleke, en sånn stang med fjær på enden. Den var veeeldig populær, på den måten sleit jeg henne ut med lek :happy:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Må ødelegge noe

Post by Siv M »

det med katte leke med fjær på var en god ide, det kan jeg prøve på, :cheerful: men ellers har jeg prøvd alt det andre hun går alt for fort lei ting, hvis hun må bruke lang tid på å få fram godbiter så gidder hun ikke rett å slett :klaskepanne:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Må ødelegge noe

Post by wollf »

du kan prøve å trene på å ikke tygge. følg med og tygger hun på noe (legg ut lokkemat som en ledningsbit) spryt med spruteflaske, dytt litt med en finger, pip høyt eller det som passer for deg da hun gjør det. jeg brukte hundefløyte, det var en høy og ekkel lyd som kom hver gang rotta skulle bite i noe. tilslutt sluttet hun. man kan også klikkertrene dem

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Må ødelegge noe

Post by Siv M »

Takk for tips jenter, sprute flaske å hunde fløyte er ikke prøvd ennå det heller så det skal prøves ut :cheerful: faren er vel at de andre også blir redde når jeg blåser i fløyta

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Må ødelegge noe

Post by wollf »

de blir ikke redde. men ofte blir dyr som går inn i en destruktiv adferd så opptatt av det de holder på med at de glemmer alt annet rundt seg og en høy skarp lyd eller et knuff får dem ut av den tilstanden. er som når jeg er helt i mine egene tanker på kjøkkenet og så spretter brødene i brødristeren. jeg skvetter til og hopper ut av den tilstanden. hr du hørt om parvlovs siklende hunder?

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Må ødelegge noe

Post by Siv M »

nei ikke hørt om den

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Må ødelegge noe

Post by wollf »

Klassisk betinging er en type assossiativ innlæring hvor et individ lærer seg å koble sammen en stimulus med en annen.

Behaviorismen har sitt utspring i tankene til fysiologen og psykologen Ivan Pavlov. Pavlov observerte at hunder utskilte spytt når de fikk mat i munnen, men enkelte ganger kunne andre ting utløse denne responsen. Videre så han på hvordan disse betingede refleksene oppstår, og om en kan skape og kontrollere dem. Betingede reflekser kommer i tillegg eller kan erstatte naturlige reflekser.
Pavlov merket at hundene begynte å sikle hver gang de fikk mat, men kun når de fikk se at det var mat han kom med. Han begynte å ringe med en klokke samtidig med matserveringen, for å se om det ble noen forandring i atferden. Etter mange repetisjoner var det nok at hundene hørte klokken, uten å se maten for å få den til å sikle. Man kan si at hunden er blitt betinget.

Både dyr og mennesker har reflekser som er medfødt, for eksempel spyttkjertler som blir stimulert når man kjenner lukten av, eller ser mat. Dyrene er «biologisk koplet», slik at en bestemt stimulans (i dette tilfellet mat) utløser en bestemt respons (spytt). Klassisk betinging er med andre ord et element som ikke naturlig er med på å fremkalle en refleks, men som føyer seg inn og blir en del av refleksen. Klassisk betinging vil i så måte begrense seg til medfødte reflekser.


så en lyd (fløyte) eller handling (vannsprut) kan få rotta til å assosiere ledningen til fløyte eller vann, og dermed blir betinget

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Må ødelegge noe

Post by Siv M »

Aha :hmmm: har prøvd både pipe lyder kremt å andre lyder så fort hun skal gjøre noe hun ikke får lov til men det har ikke hjulpet på henne ikke føre jeg reiser meg opp å sier, jeg ser deg da løper hun avgårde :giggle:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Må ødelegge noe

Post by wollf »

det tar litt tid og du må lage hel lik lyd hver gang, det tar litt tid for hodet å assosiere lyden med handlingen

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Må ødelegge noe

Post by Siv M »

ok kjøpe hunde fløyte da :smile: skal jeg bruke den å vann sprut samtidig da eller bare en av de

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Må ødelegge noe

Post by monlan »

Veldig interessant, Wollf :smile2:

Det tok ca en uke (tror faktisk det tok bare 3 dager) fra jeg fikk guttene mine til de hadde lært seg at lokkelyden jeg lagde betydde mat. Lager en sånn ekkornlyd.. :cheerful: Syns det er viktig at de lærer å bli innkalt, for før eller siden kommer de seg ned på gulvet og jeg må få fatt i de fra under ett eller annet sted der de absolutt ikke bør være. Så det er nok det samme som du beskriver. Jeg lagde lyden hver gang de fikk en godbit. Si de fikk 10 maisbiter. Så hørte de lyden hver gang jeg rekte frem en mais. Så allerede den 3 dagen syns jeg at de reagerte positivt på lyden og kom frem mot døra i buret når jeg lokket. Så i dag kan jeg lokke de til meg når de er ute å utforsker i sofaen (har en sånn stor hjørneskinnsofa med god boltreplass), i glasskarmene, oppå buret og rundt om. Jeg bare nyyyyter synet av to gutter som bråsnur mot meg når jeg lokker og springer mot meg med hodet lavt og 4 perlerunde øyne :kisses:
De er ikke begynt å gjøre noe ulovlig enda, som å gnage på sofaen, ledninger og gardiner. På tidligere rotter så har jeg har laget en ganske høg freselyd som en første advarsel og ev flytta rotta bort fra stedet for så å gått bort til rotta og frest skikkelig høgt som annen advarsel, og så i buret som tredje advarsel. Dette har forsåvidt fungert etter ei stund. Men tipset om sprayflaske skal jeg prøve nå, sammen med freselyden. Slikt at rotta forbinder fresing med vannsprut. Da vil den sikkert lettere forstå det når den prøver seg på nye ting. Altså at jeg ikke må spraye på han hver gang han finner på nye "lure" ting. Da er det nok å frese. Kanskje. Takk for tipset.

Jeg har lært masse om rotter her på forumet. Synd jeg ikke har oppdaget dere før... :jepp:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Må ødelegge noe

Post by wollf »

ekkorn lager en grusom lyd. de høres ut som en full mann :thhpt:
hehe.. hatt ekkorn

men ja, innkalling synes jeg alle dyr som skal gå løs bør lære. men pixie var ekstrem, hun kom på komando og på vei til meg klippet hun over pc ledningen. ødela ledninger til 800 kr og det er lite polulært med en lydteknikker i hus

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Må ødelegge noe

Post by Siv M »

mine kommer når jeg sier nå skal dere inn i huset deres igjen å jeg tar fram reise buret :nottelling: da går alle sammen inn i reise buret sitt å venter

Post Reply