gjesping

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

gjesping

Post by monlan »

Har lagt merke til en ting hos Rasmus.

Før kastrering, når Rasmus bet meg og alle andre så gjespet han etter at han hadde bitt. Gjerne flere ganger etter hverandre. Sjelden jeg så han gjespe ellers. kan ikke huske at jeg så at Loffen gjespet noe mye. Ser bort fra når de ligger å hviler og det er naturlig å gjespe.

Nå når Rasmus er slutta å bite så kan det se ut som han gjesper for å advare meg eller gjesper etter en situasjon der han før ville ha bitt.
Omtrent slik: Han ligger i hengekøya med åpne øyne og ser på meg som sitter ved siden av buret. han ser ikke ut til å ville sove, bare vente på mer mat/ godbit eller noe. Altså ligger å følger med på det som skjer i stua. Dette er om kveldene da de er mest aktive, sånn fra kl 21 - 24. Det er da vi har kvalitetstid :love: Når jeg da tar hånden frem for at han skal få lukte og jeg vil prøve å klappe han så lukter han først på fingeren for så å trekke seg litt tilbake og gjespe. to til tre ganger. Så trekker jeg til meg hånden igjen og prøver på nytt litt senere. Da skjer det samme.
Men når han er ute å går i sofaen eller er inne i genseren så skjer det ikke. Da kan jeg klappe han og han knapt registrerer det.

Er dette med gjesping en advarsel til meg, eller er det en avreagering mot et behov for å bite og for å få ut stress ved å bli klappa? Noen som vet?
Jeg er litt usikker på om jeg skal respektere det og holde meg borte fra hengekøya og andre steder han hviler eller om jeg skal prøve å få tillit hos han ved å fortsette å vise at det ikke er noe farlig. har gjerne noe godt på fingeren som han kan slikke på. Noen tanker om dette?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: gjesping

Post by Siv M »

Dyr gjesper av ulike grunner, trøtte, kjeder seg eller for å roe seg ned i en stress situasjon :smile: hvis man snakker med en hund eller katt så får man ofte ett gjesp som ett svar tilbake, da synes de ofte det er kjedelig :giggle: vet ikke om det er likt med rotter, men jeg vil tro det er det. Sikkert noen andre her som gir noe bedre svar en meg på dette, siden jeg har bare jenter å de gjesper når de er trøtte å strekker seg etter å ha sovet :sleep:

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: gjesping

Post by BlackNenne »

Jeg har ikke vært borti akkurat dette før, men det er mulig det er en slags usikkerhetsrefleks som dukker opp.
Husk bare på at rotter ser ganske så dårlig, slik at hvis du står noe særlig mer enn en meters avstand fra han og buret, så ser han deg veldig uklart. Er man lenger unna, kan han kun være deg, og høre i hvilken retning du befinner deg i.
Men hvis du stikker hånden bort, er man jo selvfølgelig nær nok til at han ser deg. Da kan det være greit å unngå brå bevegelser og høye lyder.
Det kan tenkes at lukten din utløser en usikkerhetsrefleks. Har du kanskje en gammel t-skjorte e.l å ofre? Kan være greit å ha på seg et plagg, som de kan få ha i buret å ligge på. Så tvinger du lukten din på dem når du ikke er til stede. :cheerful:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: gjesping

Post by kikky »

Med hunder er jo gjesping ett dempende signal, mye mulig han foretrekker å ha huset for seg selv og vil ikke at du som "intrenger" skal komme inn og sier da i fra på sin måte. Når de er ute og lufter seg så er de gjerne mer aktive og oppsøkende og trenger ikke beskytte noe ovenfor deg?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: gjesping

Post by wollf »

jeg tenkter at du kan ha tolket signalet feil og at det ikke er gjesping men flekking av tenner. da gaper de og viser tennene sine.
det er en forrsvarsposisjon for redde rotter. om han føler seg truet eller usikker er det ikke umulig at der er dette han gjør?

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: gjesping

Post by monlan »

BlackNenne wrote:Jeg har ikke vært borti akkurat dette før, men det er mulig det er en slags usikkerhetsrefleks som dukker opp.
Husk bare på at rotter ser ganske så dårlig, slik at hvis du står noe særlig mer enn en meters avstand fra han og buret, så ser han deg veldig uklart. Er man lenger unna, kan han kun være deg, og høre i hvilken retning du befinner deg i.
Men hvis du stikker hånden bort, er man jo selvfølgelig nær nok til at han ser deg. Da kan det være greit å unngå brå bevegelser og høye lyder.
Det kan tenkes at lukten din utløser en usikkerhetsrefleks. Har du kanskje en gammel t-skjorte e.l å ofre? Kan være greit å ha på seg et plagg, som de kan få ha i buret å ligge på. Så tvinger du lukten din på dem når du ikke er til stede. :cheerful:
Ja, jeg tror du har rett i at det kan være en usikkerhetsrefleks.
Jeg sitter alltid en liten stund ved siden av buret før jeg prøver å klappe han og tar hånda sakte frem slik at jeg er sikker på at han ser den. Dersom han sitter å vasker seg så snakker jeg til han slik at han skal bli oppmerksom på meg. Jeg har klappa han to ganger i dag. Han snuser på hånden, gjesper, snur seg litt vekk, gjesper igjen og så snur han seg mot hånden igjen. Snuser, kjenner på den med tennene og skyver den bort med framlabbene. Han kan i grunnen ikke være mer tydelig uten å bite.... :cheer: Så jeg føler jo at jeg burde ha latt han være i fred meg har ikke lyst til å gi meg. Dersom jeg ikke fortsetter så vil han kanskje aldri lære seg til å like å bli kost med. Eller jeg risikerer at jeg stresser han slik at han i allefall ikke vil lære seg å like det. Vet ikke helt. Jeg tror kanskje Loffen har herja med han så lenge at han ser på all klapping som tvangsvasking. Får se det an. han biter ikke lenger så det er et godt tegn.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: gjesping

Post by monlan »

kikky wrote:Med hunder er jo gjesping ett dempende signal, mye mulig han foretrekker å ha huset for seg selv og vil ikke at du som "intrenger" skal komme inn og sier da i fra på sin måte. Når de er ute og lufter seg så er de gjerne mer aktive og oppsøkende og trenger ikke beskytte noe ovenfor deg?
Ja, tror du har rett i det. Aper gjesper også for å vise at de er vennlige eller for å roe ned flokken. Så det kan være at han prøver å roe seg selv ned, for Loffen er sjelden oppi hengekøya sammen med han så han har ikke noen andre enn meg å vise gjespinga til. Så det er nok enten noe han gjør for seg selv eller så er det et tegn til meg om at han vil ha hengekya for seg selv.

Det er stor forskjell på hvordan han er når han er i buret og når han er ute. Ute bryr han seg ikke om klappinga. er ikke redd for det heller. Ikke i forsvar mot hånda på noen måte. Men springer/ går bare vekk for å undersøke noe annet. Hånden betyr heller ikke kos. Bare mat :giggle:
Prøvde noe nytt nettopp nå. Han lå i hengekøya. Jeg la litt kokt egg mellom tommel og pekefinger min og pressa det godt sammen mellom fingrene slik at han måtte gnage godt mellom der for å få fatt i egget. Så klappa jeg han samtidig med langfingere bak øret og fortsette med det når det var tomt. Da skjedde det at han faktisk begynte å slikke fingrene og vaske/ gnisse huden på hånden mens jeg klødde han :cheeeers: Bare ei lita stund. Men det var supert å se. Enda noe positivt å ta med videre. :kisses:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: gjesping

Post by monlan »

wollf wrote:jeg tenkter at du kan ha tolket signalet feil og at det ikke er gjesping men flekking av tenner. da gaper de og viser tennene sine.
det er en forrsvarsposisjon for redde rotter. om han føler seg truet eller usikker er det ikke umulig at der er dette han gjør?
Oy. Uff, tror du det? Hvordan vil du beskrive flekking i forhold til gjesping? Jeg tenker på hvordan hunder flekker med tennene?

Men jeg føler ikke at det er det, for det ser ut som gjesping. Som ei rotte som har våkna, strekker seg i hele sin lengde og gjesper så høyt den klarer. Han gjesper så høyt at jeg ser langt ned i ganen :cheerful: Han viser tennene på samme måte som gjesping. Jeg ville ha tenkt at med flekking så trekker rotta leppene til siden for å vise tennene..? Som hunder og katter gjør?
Men jeg føler klart at det ikke er et positivt signal til meg. Og har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke belønner det at han har slutta å bite med å slutte å klappe han. For det er jo flott at han flekker/ gjesper i stedet for å bite. Men har ikke lyst til å gi opp enda. Hva syns du jeg skal gjøre?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: gjesping

Post by monlan »

Altså at den åpner munnen mye og trekker leppene opp...
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: gjesping

Post by Siv M »

Jeg synes du gjør en god jobb med det du gjør allerede jeg da, fortsett med det ikke gi opp, du vil få lønn for jobben etter hvert å får en kjempe fin gutt. :cheerful: Jeg holdt på i uker før Smurfine likte at jeg tok hånden bort til henne, hun bet også på førsten, så unngikk hun hånden min , gikk noen mnd før hun sluttet å skrike når jeg tok henne opp, i dag biter hun ingen hun er kjempe flink hos veterinæren , å jeg kan endelig kose henne litt uten at hun skriker som en stukket gris. Så ikke gi opp, forsett hver dag med det samme til slutt forstår han at hånden ikke er farlig, lykke til med gutten :cheerful:

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: gjesping

Post by BlackNenne »

Er godt det har blitt bedre i alle fall. :cheerful:
Men de har vel ikke vært kastrerte så lenge hvis jeg husker rett? Hormon-nivået fortsetter å synke hvis de nå nylig ble kastrert. Mener at det tar en tre-ukers tid.

Da jeg hadde en omplasserings-hanne med adferdsproblemer, fikk jeg beskjed om at jeg måtte vente minst tre uker før jeg introduserte han til hunn-flokken min. Det var for å være sikker på at de fertile svømmerene hans skulle være ute av systemet, men også av hormonelle årsaker, siden han ikke gikk sammen med andre rotter. (Han ble forøvrig veldig nedtonet og grei, og kom godt overens med jentene)

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: gjesping

Post by monlan »

Siv M wrote:Jeg synes du gjør en god jobb med det du gjør allerede jeg da, fortsett med det ikke gi opp, du vil få lønn for jobben etter hvert å får en kjempe fin gutt. :cheerful: Jeg holdt på i uker før Smurfine likte at jeg tok hånden bort til henne, hun bet også på førsten, så unngikk hun hånden min , gikk noen mnd før hun sluttet å skrike når jeg tok henne opp, i dag biter hun ingen hun er kjempe flink hos veterinæren , å jeg kan endelig kose henne litt uten at hun skriker som en stukket gris. Så ikke gi opp, forsett hver dag med det samme til slutt forstår han at hånden ikke er farlig, lykke til med gutten :cheerful:
Tusen takk for gode råd. Skjønner på det du skriver at Smurfine er litt lik Rasmus og ikke likte å bli håndtert. Så det er nok som du sier at vi bare må være tålmodige og fortsette å gi oppmerksomhet og godbiter. Er bare så redd jeg skal tråkke over streken slik at det går andre vegen.
Hvor lenge har du hatt Smurfine? Jeg har som mål at Rasmus og Loffen skal like å ligge i armkroken og bli kost med. Men det er langt dit enda. Tror du at Smurfine vil legge seg til å sove/ kose i armkroken?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: gjesping

Post by monlan »

BlackNenne wrote:Er godt det har blitt bedre i alle fall. :cheerful:
Men de har vel ikke vært kastrerte så lenge hvis jeg husker rett? Hormon-nivået fortsetter å synke hvis de nå nylig ble kastrert. Mener at det tar en tre-ukers tid.

Da jeg hadde en omplasserings-hanne med adferdsproblemer, fikk jeg beskjed om at jeg måtte vente minst tre uker før jeg introduserte han til hunn-flokken min. Det var for å være sikker på at de fertile svømmerene hans skulle være ute av systemet, men også av hormonelle årsaker, siden han ikke gikk sammen med andre rotter. (Han ble forøvrig veldig nedtonet og grei, og kom godt overens med jentene)
Det er ca 14 dager siden nå så du har nok rett i det. Jeg syns det går fremover med det aller meste. Nå vet jo ikke jeg om det hadde skjedd uansett, uten kastrering, men jeg tror ikke det.
Jeg sitter med de i sofaen minst 1 time hver kveld, ofte lenger. Klapper litt, veldig ofte. Har hånda i nærheten uten å klappe. Gir godbiter. Løfta de opp i dag. Det gikk bra. Rasmus kom med et svakt pip før jeg fikk han inntil meg. Kan godt skjønne at det er skummelt å miste bakkekontakten. Loffen godtar det, men springer vekk så fort han ser at det er mulig å komme seg bort eller tilbake til buret. Men kommer som regel raskt tilbake
Det er så artig å følge med på hvor ulike gutta er :cheer: Misunner dere som har mange rotter :jepp:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: gjesping

Post by Siv M »

ja de er herlige små tasser :cheerful: du gjør en kjempe jobb med dine gutter stå på videre , jeg har 4 jenter å synes det holder jeg da akkurat passe for meg :cheer:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: gjesping

Post by monlan »

Tusen takk for fine ord :bounce:
Det er veldig inspirerende å følge med her. Lærer stadig noe nytt!!

I dag godtok begge to å bli klappa mens de lå å sov/ halvsov. Lå under en genser i buret. Jeg løfta på genseren. De lå ved siden av hverandre. Loffen så vidt vibrerte med bartene når jeg tok hånda fram. :giggle: Rasmus snuste på fingrene og la så hodet ned mens jeg klappa hodet og nakken i ca 20 sek. :cheeeers: Så la jeg genseren over dem så de fikk være i fred. De var veldig trøtte. Hadde ikke godt så bra om jeg hadde gjort det på kvelden når de er våkne og ligger å bare ser på meg. Er mer på vakt da, virker det som, og prøver å komme seg vekk ganske fort.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply