Dominant rotte?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Dominant rotte?

Post by sandra123 »

Hei, det har skjedd en del merkelige ting her i det siste med Dio. En ting er at han begynte å logre! :peewaggle: sånn helt uten videre, han lå å døste på skuldra mi mens jeg strøk han, å plutselig vifta halen som en gal! Nå vifter den hver gang jeg koser med han, det ser ut som han koser seg. En annen ting er at han tisser på armene mine, det har han ikke gjort før. :sneak: Å, vi har en sånn lek, har hadt siden han var unge, hvor han jager fingrene mine og ommvendt, i det siste har han blitt litt opphisset når vi gjør det, buster pels. Men ellers er han den helt samme kose gutt som alltid, skal bare være med meg hele tiden helst. Ovenfor Ludvig er han og helt normal. Er det noen som har noen ide hva denne oppførselen kan være? :hæ:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Dominant rotte?

Post by Niana »

Alt det du beskriver høres ut som tegn på dominans, synes jeg. Alle tegnene du beskriver opplevde jeg med min hannrotte Pippin, som utviklet en agresjon som gjorde at han måtte kastreres.
Logring hos rotter betyr som regel at de synes noe er litt skummelt, eller spennende. Pippin logret med halen om jeg la hånda mi på han, hvis jeg ikke tok den vekk kunne han snu seg og bite.
Markering er vanlig, men overdreven markering på deg gjør han kanskje for å vise at han er høyere på rangstigen, du er under han og han er sjefen. Min Pippin pleide å gå flere ganger over armene, hendene og føttene mine og markere. Han kløp meg også ofte i de sammenhengene.

Å leke jagelek med rottene kan være veldig morsom for både deg og rotta, men etter hver du beskriver av hans oppførsel ellers virker det som Dio prøver å vise deg at han er sjef her også, og han får ikke tak i deg og får lagt hånda på rygg, så da blir han bustet og opphisset. Jeg gjorde også dette med min Pippin, og endte plutselig opp med blodige fingre. Så jeg vil anbefale deg å ikke leke leker som gjør han så gira.

Men nå skal det være sagt at selv om min gutt utviklet aggressjon og måtte kastreres, så behøver ikke det bety at Dio kommer til å bli lik. Men det er lurt å holde øye med, og tenker etter hvordan du bruker hånda mot han. Jeg trodde det var lurt å liksom sette Pippin på plass da han dominerte meg, men da klikket han helt og bet og skrek, så ikke gjør det :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: Dominant rotte?

Post by sandra123 »

Takk for svar :cheerful: kan ikke se for meg at dio må kastreres, han er jo sa god å snill, ingen av dem har bette meg da, bortsett fra den første gangen jeg gav egg til de, å ludvig ble litt ivrig å kom borti så vidt, da peip han høyt! :lolear: Dio tisser veldig mye å går mye over armene mine da..
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dominant rotte?

Post by Matmor »

Vi får håpe det gir seg, men de tegnene du forteller om (godt observet!) er vanligvis faresignaler om at rotta har et ganske forskrudd verdensbillede (sett fra vår vinkel). Jeg ville ikke tatt sjansen på å leke jakt-lek med ham med hendene hvis han bustet seg mot meg. Hvis du skal la ham jage noe er det bedre at det er en leke i en tråd eller noe slikt.

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: Dominant rotte?

Post by sandra123 »

Takk for svar igjen :cheerful: jeg har jo katt, så kan bruke lekene hennes sikkert :thhpt: håper det går over, men er det ingen ting jeg kan gjøre ellers ? :overrasket:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: Dominant rotte?

Post by sandra123 »

Hei igjen, er ikke så lenge siden jeg skrev sist, men ville bare si at det ser ut som om ting er på bedringens vei :happy: Jeg glemte forresten å skrive at rottene er sånn rundt 8 måneder, så det er sikkert i omtrent rette alderen?? Uansett, jeg har prøvd å holdt meg unna alt som hisser han opp, å heller fokusere på andre ting, jeg har lært han litt triks å gitt de ekstra utfordrende oppgaver, som å surre en hel dorull rund små bokser med mat og gjemme de og slikt som gjør at de må slite seg ut litt ekstra. Jeg har også "introdusert" de til et nytt leke area. Virker som om han er mer opptatt av det :thhpt: Han buster ikke pels ovenfor meg noe lengre og han logrer heller ikke. Han legger seg flat i ene armen mens jeg stryker hele han med den andre, men ovenfor Ludvig blir han mer å mer aggressiv da, han skal ha maten for seg selv og de sloss en del (ingen sår). Ludvig er å blitt veldig skvetten, springer bort når Dio vil han maten hans og spiser i skjul og slikt.. :hiding: En siste ting er at Dio er veldig liten, mens Ludvig er feit å stor, burde ikke det være omvendt i følge "rangstige regelen"..?
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Dominant rotte?

Post by Niana »

Dette virker lovende :grin: Kjempeflott at du aktiviserer dem.
Litt knuffing/småslossign vil det alltid være mellom hannrotter, behøver ikke være tegn på overdreven dominans. Med mindre det er veldig vedvarende, en som alltid jager den andre så det går utover hans daglige "gjøremål".

Det behøver ikke alltid være den største rotta som er sjef, i mitt bur har Jack vært sjef de siste 6 månedene og han er omtrent minst :P Går en del på oppførsel og personlighet også :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: Dominant rotte?

Post by sandra123 »

Det er nok Dio som er mest lederrotte ja, Ludvig er litt lat og forsiktig, å bryr seg egentlig bar om mat å kvelds kos :cool: Aktivisering har de alltid fått da, har bare endret litt hvor og hvordan :smile: Føler jeg kan slappe av igjen nå :change:
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Dominant rotte?

Post by monlan »

Interessant det du skriver om aktiviteter. Det kan jeg tenke meg å lære mer om. Kan du skrive litt om hva du gjør? Trener du de til å gjøre ting som å hoppe over og under hinder og slikt? Har sett en youtube film om ei mus som gjorde triks og det er noe med det mest imponerende jeg ha sett :cheer:

Jeg har to gutter og der er det den lille og kvikke Loffen som er sjefen. Rasmus er sikkert tre ganger så tung som han og mye større, men han legger seg som oftest på ryggen når Loffen skal ha litt action. Men ting har roet seg veldig etter kastreringen. Nå er ikke Loffen så voldsom med han, hele tiden. Nå har Rasmus reist seg oftere opp på to i stedet for å legge seg på rygg. Han er jo mye høyere. Kunne nok ha tatt igjen med Loffen om han hadde ønsket det. Så det er tydelig at det er psyken som avgjør her :cheerful: Så her det samme situasjon som hos deg :cheerful:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: Dominant rotte?

Post by sandra123 »

Aktivitetene er vell mer som rare utfordringer jeg gir dem, ofte med mat i, så de virkelig må streve. Jeg har blant annet små treklosser med hull i som jeg presser mat inn i så de må gnage (de gnager ikke på noe annet så får slipt tennene samtidig :thhpt: ) eller bare enkelt å putte det i en dorull å brette sammen sidene, og ellers også alt mulig rart jeg kan komme på + at på søndager er det bade dag og da er det Ludvig som tar showet :grin: ..

Men triksene er veldig enkle å greie, er mange youtube videoer på eksempler om hvordan du kan lære rotta spesielle triks. Dio lærte sirkel med en gang f.eks. Hinder å slikt kan man også trene de opp til ja, jeg så faktisk en step-by-step youtube video om akkurat det, men det har jeg ikke gjort med rottene, selv om jeg drev med sprang med den forrige kaninen min :cool: Er også mye lettere å lære de nye triks når de først kan et eller to, som om de har forstått poenget liksom :cheerful:

Er ommtrent samme med guttene mine da ja, bare at mine ikke er kastrerte :lolear: Virker rett å slett som Ludvig ikke gidder å ta rollen.
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: Dominant rotte?

Post by sandra123 »

Hei igjen, det har gått mange månder no, og rottene rundet året for litt siden, men saken er.. Dio bet en venn av meg. Alt har liksom vært helt normalt å fint, men så lot jeg de gå løst på rommet mitt noen ganger, hvor buret står. Jeg var ikke tilstede når det skjedde, men selv synes jeg det virket som en veldig dominant handling etter det hun sa;
Først virket det som om han poowergromte (eller hvordan det skrives) vennen min, men han bustet ikke pels, han skal ha små nappet henne litt også, så vennen min dyttet litt på han for å få han bort og da beit han, det var dypt men han sprang bort med en gang. Så jeg går ut i fra at jeg burde kastrere han no.. Han har ståpels ofte, og jeg tror han mener at det er han som er sjefen over meg nå, men han har ikke bette meg. Det er vell ikke forsent og sterilisere en ca. 1 år gammel gutt? og er det rett av meg, jeg er redd fra og ta fra Dio så mye av det som han er. Og nå som skolen har startet får jeg ikke like god tid til og ta vare på ham etter en eventuell opperasjon, kan jeg gjøre det på en fredag, bruke helgen og dra på skolen på mandagen igjen?
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Dominant rotte?

Post by Matmor »

Jeg har kastrert hanner på et år selv (omplasseringsrotter) med bra resultat. Om det er den riktige løsningen hos deg er en vurderingssak, hvis han ikke har bitt deg eller noen andre i familien, og fungerer greit med burkameratene. Det hender jo at rotter - og hunder - har meninger om fremmede.

Jeg tror du har helt rett i at han prøvde å fortelle venninnen din at han er sjef, på en like akseptabel måte. Hvis det kommer andre fremmede kan han finne på å gjøre akkurat det samme. Så hvor viktig er det for deg at han kan håndteres av fremmede? Hvis han skal passes av andre kan det være veldig viktig. Hvis det bare handler om å holde ham i buret når du har besøk er det kanskje ikke like viktig.

Post Reply